Skimmeltips?
Idag när jag skulle lämna hästen i hagen gick pulsen upp en aning när det dräktiga stoet kommer fram till mig. Hon har en bred bläs som nu var helt röd över hela mulen… Paranoid som jag är får jag för mig att hon har fått en spark, skurit sig eller något annat. Jag insåg dock till min stora lättnad att det tack och lov vara var röd färg från lösdriften som hon hade kliat sig på! Skönt! :D Men ni som har skimmlar, skäckar eller hästar med vita tecken - hur gör ni för att få bort dessa fläckar? Jag vet hur det finns de som använder potatismjöl, skimmelschampo och så vidare. Men vad använder just ni?
vid mycket svåra fläckar så använder ja yes diskmedel, och sköljer noggrant. Har funkat på allt från motorolja, (nyfiken häst me vit bläs) och gräsfläckar.
Jag vet inte om det tar bort fläckar, men man kan ha i en skvätt jodopax i vattnet om man tvättar hästen. Det hade vi alltid på min skimmelhingst inför utställningar ;)
#2 Blev den extra vit/glansig då eller? Kanske nått att testa på mitt vita sto inför tävling?
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se