Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 4641 ggr
agnesfh
1

Klippa på våren

Min häst har nu börjat fälla lite vinterpäls och det börjar även bli varmare ute. Hon blev klippt i december men det har ju såklart växt ut en del. Jag funderar på att klippa henne nu igen inför alla träningar och tävlingar då hon svettas mycket men undrar om det "förstör" någonting i fällningen och nu när hon ska sätta sommarpäls. Eller det är bara att klippa som vanligt? :) Hon är den första hästen jag klipper så därför vet jag inte så mycket om detta!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

740tjejen
0

Undrar också över detta, då unghästen svettas av att bara gå i hagen just nu.

[tlundegard]
1

Det jag har hört är att det kan bli inflammation i hårsäckarna om man klipper hästen när den har börjat fälla. Dessutom så blir inte den nya sommarpälsen snygg alls om man kapar topparna på pälsen. Jag skulle inte ta risken..

kvekki
0

Jag klipper på våren varje år o har gjort iaf de senaste 4åren. Hårsäcksinflammationer är en risk, ingen av mina tre hästar har fått det dock. Sommarpälsen får en annorlund a färgton om man kapar de yttersta spetsarna på hårstrået och en del pratar om att hästarna kan få "svinborst" dvs längre enstaka strån som är lite grövre. Det har jag dock bara sett i klippt vinterpäls på mina, aldrig i sommarpälsen. Vill du se bilder från olika fall så kolla runt lite "från förr" i min blogg. Där finns bilder på hästarna när de är olika klippta vid olika tidpunkter under våren. Jämför med sommarbilder från samma år. Jag har för min del bestämt att det är värt risken att klippa. Min fux t.ex. Fäller så otroligt segt och sent så han har vinterull kvar i juli. Han orkar inte arbeta då… Så han klipps t.om. Alltid fram i maj nångång… Före jag började klippa honom på vårarna så var han sur, grinig, seg och ovillig att röra sig, inte konstigt med tanke på att han var svettig av att stå i skuggan i hagen… Min blogg http://kveikja.wordpress.com

kvekki
0

Hittade en bra bild, kan dock inte ladda upp den här från min telefon. Men klicka på länken(el kopiera adressen). Här är hästen klippt i typ slutet april/början maj. Bilden är från slutet på juli. SSosommarpälsen hade helt klart börjat växa när han klipptes. http://kveikja.files.wordpress.com/2012/07/trail3.jpg Jag har svårt att hitta bra bild på en av dom som klipps i feb/mars, men hittade en. Där har dock inte vinterullen släppt helt så färgskiftningen där är mellan ull/sommarpäls. Men man kan se att hans sommarpäls är lika blank o fin som en sommarpäls skall vara. Alltså ingen skada på den det året! http://kveikja.files.wordpress.com/2011/06/tlt0606.jpg Hoppas det funkar med bilderna!

kvekki
0

Många inlägg nu… Ser ju att på fuxens bild så är det ffde vinterull kvar på ryggen, men om man tittar där han är klippt så är han inte riktigt fuxfärgad utan lite gråare. Där är den färgskiftning som blir.

[tlundegard]
0

Jag klipper alltid i slutet av december/början av januari när jag klipper. Det blir precis lagom enligt mig. Sommarpälsen har inte börjat växa ut och vinterpälsen hinner inte växa ut innan det är dags för sommarpäls :)

[tlundegard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen så är det ju inte heller nödvändigt att klippa. Jag klippte inte en enda gång förra året och tränade och tränade utan problem. Visst, han blev ganska svettig, men han fällde ju pälsen när det blev varmt ute så överhettad blev han inte :)

agnesfh
1

Tack för alla svar! Jag avstår nog från att klippa henne, även fast hon är vit och jag inte tror att det kommer bli någon färgskillnad så avstår jag ändå :) Snart är vinterpälsen borta ändå! :D

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se