Boots...
Jag skulle vilja prova att sätta viktboots på Guffi, för att se vad som händer och om det kan hjälpa honom med gångarterna. Alltså inget jag tänker använda jämt och ständigt, utan någon gång i bland, om det nu hjälper honom. Men nu till frågan: Ska man köpa klockor eller liknande g-boots?
Jag vill inte ha så tunga heller, 190g verkar vara det lättaste på många jag sett. Hur tungt är det egentligen för hästen? Några tips på var man kan hitta lättare som inte kostar massor?
g boots är väldigt bra, finns lätta avelsboots på typ 120 gram, men jag skulle nog ta lite tyngre än så för annars är det inte så stor skillnad mot vanliga skyddsboots
Precis, och skyddsboots har jag redan :) Men kanske runt 170g skulle kunna vara något.
Klockor är ju betydligt billigare än g-boots, tror att de finns i 170. Kolla agersta :) Vad bootsen ska väga får man nog nästan prova sig fram till. En del hästar reagerar massor på 170g, andra ändrar inte alls sitt rörelsemönster.
Har du möjlighet att låna boots av olika tyngder o pröva dig fram så är det absolut bäst!(o billigast). Jag rider alltid med skyddsboots, men äger viktboots dels i form av g-boots 240gr och ett par läderboots i liknande modell 150gr tror jag. Jag tycker bäst om g-bootsmodellen. Klockor är klumpiga… Min "tävlingshäst" klarar inte av mer vikt än skyddsgummiboots, t.o.m. 150gr ger henne mer roll och travtakt. Men hon behöver inte vikt för att lyfta på tassarna så det gör inget. Något jag undrar är om boots verkligen betyder något i längden om man bara använder ibland? Jag känner mer att det borde ge verkan om man en period använder det varje tur för då ger man ju hästen chans att bygga styrka för att klara det. Och att man börjar lite försiktigt så hästen hinner med? Fast det kanske är skillnad beroende på VARFÖR man har boots? Om det är för högre lyft eller för att fördröja benets rörelse o ändra takten?
Det beror nog på varför man använder boots :) Skulle jag använda boots för att lättare få ren tölt eller trav så skulle jag ju använda dom varje gång jag skulle träna på just det. Har jag en häst som jag vill ska få högre benlyft eller ta ut steget mer vid tävling så använder jag ju bara bootsen vid tävling och kanske vid speciella träningar. Jag rider själv inte så mycket med boots, det händer att jag använder det vid travträning eller när jag tävlar en av våra hästar som inte lyfter mycket alls på benen. Jag försöker alltid hitta andra lösningar innan jag sätter på hästen extra utrustning. :)
#4 Tyvärr tror jag inte jag känner någon, så får nog testa mig fram helt enkelt :)
Bra fundering det där, jag har bara haft skyddsboots på honom förut och då händer inget, han kanske vågar ta ut steget lite längre med bakbenen. Det jag vill med boots är att hjälpa honom med gångarterna och det är inte förrän nu jag känner att han är tillräckligt stark i grunden för att klara av det.
Är det någon som vet vad klockorna från Hööks väger? Det står ingen vikt på dom men min stallkompis har ett par och de väger definitivt mer än mina vanliga skyddsboots. De här menar jag: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610394&deptid=98&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Nu har jag köpt ett par läderboots från Fakur 150g. Men nu har nästa problem uppstått, jag får dom inte att sitta på rätt ställe! Antingen tappar han dom eller så åker de upp över hoven. Någon här har säkert en himla enkel förklaring på vad jag gör för fel :)
#6# tror att mina "klockor " väger 240g

#7 tror du spänner dem för långt upp. Pröva att sätta dem lite längre ner.
kissmekate.blogg.se
#6 Dom sitter så långt ner det går, de tar i marken där bak. Sen åker de upp så jag får peta ner dom igen.
Tänk på att även vanliga skyddsboots i gummi väger. Mina vanliga skyddsboots väger 150g.
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se

#10 fota dem när du har satt på dem får jag se hur det ser ut. Men jag hade samma problem med mina läderboots, därför har jag bara gummi i vikten 170g (magic) och 200g (g boots) samt klockor på 225g
kissmekate.blogg.se