En fråga ang tränare...
Någon som har erfarenhet av att rida för Alexander Nilsson? Har sett att det finns trådar om det men vill gärna att någon skriver ganska utförligt om honom, vad som är bra med hans lektioner? Gör han upplägget av lektionen eller kommer man överens tillsammans om vad man ska träna på? Hur går en första lektion till för honom? Ja allt, berätta! Har hört gott om honom och vill gärna testa att rida för honom men vill veta lite innan :) Sån är jag! :D
Mvh Emelie
Jag red för Alex till och från under drygt ett år under 2010. Vissa perioder red jag en gång i veckan för honom, andra perioder kunde det gå några veckor mellan passen.
Jag gillar honom verkligen och rekommenderar honom varmt. Han är en väldigt prestigelös tränare som snabbt ser vad du behöver träna på och kan hjälpa dig att lägga upp ett träningsschema. Han är väldigt hästkunnig och kan förklara det han menar på ett väldigt bra sätt (pedagogisk). Det är väldigt viktigt för honom att du förstår vad han menar och varför han vill att du ska göra si och så.
Första lektionen som jag hade med honom så var det mest en "Jag ville känna på honom som tränare och han ville se var min och hästens nivå låg"-lektion, så jag fick ju visa upp henne lite och så tränade vi på lite sådant som han tyckte att jag behövde.
Ridpassen kunde se väldigt olika ut, men för det mesta så bestämde jag ju att "Idag vill jag träna på tölten" eller "Idag vill jag träna på lyhördhet", så hittade han på övningar utifrån mina önskemål. Ibland var vi i ridhus (fram tills att det rasade sönder på grund av all snö), ibland var vi på banan, någon gång tränade vi på grusvägarna, några gånger var vi på någon vändplan i skogen och någon gång var jag hemma hos honom (hade hästen 20 minuters skrittväg från hans gård). Väldigt prestigelöst som sagt! :) Sedan är han väldigt trevlig och snäll också och även en sådan där tränare som jag kunde höra av mig till mellan passen för att fråga om råd och tips.
Det fanns även andra ekipage i området som jag vet tränade för honom som också bara talade gott om honom.
Alex är nog den bästa tränaren som jag har ridit för om jag ska vara ärlig, både innan jag började rida för honom och nu efter. :) Så får du chansen - ta den!
Tack så mycket för ditt svar! Detta bekräftade verkligen att det är honom jag söker till mig och mitt sto :) Det blir superkul! Ska boka in på en gång :)
Perfekt, lycka till! :)
Jag hade även en vän som ville skicka iväg sitt sto på träning där jag rekommenderade Alex och hon var jättenöjd! :)
Är det svårt att få en bokad lektion för honom tror du? :) Han lär ju ha mkt att stå i :)
Jag vet inte riktigt hur det är nu, men jag kunde i princip fråga dagen innan (han studerade på universitetet och hade väl mer fritid då än vad han har nu när han arbetar). Nu har han ju mer att stå i och sedan antar jag att man får ha lite framförhållning om det är så att han ska åka till dig och ha lektionen. :)
Väcker liv i tråden för nu har jag tagit lektion för Alex! Han är verkligen superbra och jag kan redan rekommendera honom för dig som vill testa en ny tränare! En så oerhört ödmjuk person!
Vi fick visa upp våra hästar i trav och tölt så han fick se dem, sedan fick vi rida på volter då båda våra hästar fodrar en hel del lösgörande jobb, i skritt för att öka steglängd och energi….
Kommentarerna om mitt sto från Alex gjorde verkligen susen att bli mer taggad och med stort tålamod samt ödmjukhet fortsätta att träna henne till den fantastiska hästen hon faktiskt kan bli.
Han tyckte hon visade stor arbetsvilja, lite mer över sin kapacitet för dagen. Mitt sto har höga benlyft, men bogarna hänger inte med där, så hon får aldrig den här rumsligheten i tölten… Hon jobbar bra med bakbenen, vilket jag som inte har samma öga för detta som han, har trott att hon inte gör… Jag har trott att det har vart det som varit fel på i tölten… Men se på tusan, det är bogarna som inte orkar och bakbenen jobbar hon med mer styrka än vad hon ska…
Han tyckte ändå visade en otroligt bärighet och det glädjer mig, för när hon är ordentligt musklad om ett tag, då kan det bli åka av i en rumslig böljande tölt.. Bort med trummandet och fram med det redan nämnda.
Kort och gott, bedömning från Alex: Hon har gången men hon måste börja jobba på rätt sätt och inte ta i för kung och fosterland med bakdelen, utan aktivera HELA frampartiet och inte bara bensprattel! :) haha!
Inbokad lektion igen i början av april och det känns superkul!
Inser att jag har en väldigt fin och arbetsvillig häst som jag absolut inte kan låta gå till spillo, så nu ska vi satsa stenhårt på fortsatt träning. Tanken är att hon ska visas så småningom :P
Vad härligt att höra! Grattis!
Och jag sa ju det - Han är en toppentränare! :)
Ja det känns otroligt bra med honom!
:D