Öppen eller lätt klass
Hej!
Ni tävlingsryttare se hit! :D
Är det negativt att plocka upp hästen i öppna klasser ganska fort? Det beror väl på antar jag hur det går för hästen, men har hört att domare tycker det är roligare att döma i öppna klasser och därmed kanske är mer på "hugget" eller vad man ska kalla det, ger en mer rättvis bedömning med engagemang. Är det så tror ni eller vad tror ni?
Mvh Emelie
Jag startade i öppen klass på en gång med Radudur. Han var 5 år och hade aldrig tävlat tidigare. Men sen så var ökad tölt hans starka sida och det "behöver" dom ju kunna i både öppen tölt och fyrgång. Jag ser inget fel i att ställa upp i öppen klass på en gång :) Jag har ibland fått känslan av att domarna är lite rädda för att sätta höga poäng i lätta klasserna, sen är det ju oftast bättre utbildade domare på de öppna tävlingarna. Gör det som du själv tycker känns bäst :)
Tack för tipset. Då mitt sto inte behärskar ökad tölt på ett bra sätt ännu så får vårens tävlingar bli i lätt klass för att kanske sedan till hösten starta öppen :)
Iofs så har jag sett flera med fina hästar utan ökad tölt som har ridit öppen klass :)
Okej, kanske kan överväga att prova det i april då :D Ska ju träna lite för instruktör innan, får fråga han vad han tror :D
Det är inte konstigt alls att starta öppen klass direkt om du känner att din häst är redo för det! :) Jag tävlade öppen första gången jag tävlade en valack för några år sedan och då hade jag inte ens suttit på hästen innan uppvärmningen (nödlösning, hästen som jag skulle tävla var skadad och jag fick byta häst i princip samma morgon). Fick väl inga wow-poäng, men b-final! :)
Överlag är det betydligt fler som ställer upp i lättklassgrenarna, inte sällan det är 30 startande i T8/V5 men istället 12-15 startande i T3/V2.
Jag tycker däremot inte om när folk som helt klart hör hemma i öppen klass tävlar lättklass… När man rider en lättklass på överdrivet höga poäng, men hästen har kapacitet för att gå högre (öppen) utan problem. Okej om hästen precis är igångsatt efter skada eller så, men är hästen i full toppform och går V5 på 7.0 så tycker jag att man bör tänka efter en gång extra… Men det är ju bara vad jag tycker! :)
Håller helt med dig Maja, att folk som tävlat många gånger förut, har en bra häst, inte har att göra i de lätta klasserna.. Nu vet ju inte jag vad min häst har för kapacitet och så men är det så att jag mot förmodan skulle få höga poäng på min första tävling i lättklass skulle jag definitivt satsa på öppen klass gången efter det… För mig gäller det att tävla mot sig själv och ingen annan. Poängen är enbart ett kvitto vad jag om min häst har åstadkommit ihop och det är det jag vill ha.. Spelar ingen roll hur många finaler man skulle kunna rida i lättklass, känns så tarvligt att vara sådan på nått sett :)
#6 - Precis så jag tänker! Klart att det är upp till var och en, men om jag hade en häst med riktigt hög kapacitet skulle jag nästan skämmas över att ställa upp i lättklass! :P
Jag hejar på er i alla fall!
Jag håller med er, tyckte bland annat att det var flera hästar på vintermästerskapen som inte verkade höra hemma i lättklassen..

#5 ja håller med. I våras var jag på en lätt tävling där en ryttare var med som brukar vara med på sm och tävla. Hon red en hingst och vann såklart i V5 på 6:75. Tyckte inte det var helt ok. #0 tycker att man kan alltid testa öppen , fungerade det inte kan man gå tillbaka till lätt i sånt fall
kissmekate.blogg.se
Håller helt med #9. Tycker att om man är så duktig o har en så bra häst att man platsar på SM ska man inte få starta i lättklass. De som tävlar i lättklass har då aldrig en chans att vinna.
#10 men om man har en häst som inte räcker till för öppen klass då? Det är väl det som är problemet för vissa. Om man har en ung, oerfaren men ändå lovande häst som aldrig har tävlat tidigare så kan det ju vara svårt att bedöma om den räcker till i öppen klass. Dessutom så har ju öppen klass en extra gångart och då kan det vara ganska kämpigt för en ung häst att ta sig igenom programmet. Jag tycker nästan att det bästa skulle vara att införa unghästklasser, men frågan är om efterfrågan skulle vara tillräckligt stor för att de klasserna skulle bli fyllda..
#7 Tack Maja! Är anmäld till en Pay And Ride på vretagymnasiet :D Den 17:e mars.. Vår första evenemang av det slaget. Blir bra träningstävling, då ser vi vad vi får för poäng och beroende på hur det går där så startar vi antingen öppen eller lätt klass på Hrimfaxi i april :D
Som #11 säger, är ju jag i sådan situation att jag inte vet om mitt sto räcker till öppen klass så det gäller att fundera lite granna efter träningstävlingen och analysera om man ska lämna plats i lätta klasserna om mitt sto visar sig ha kapacitet för öppen… Då viker jag hädan på en gång… Mitt mål är inte att åka runt och tävla för så höga poäng som möjligt! :D Det är ju den där ökade tölten som jag har lite ångest över… Kanske hinner träna och stärka den på en månad typ (optimistiskt värre) :) Unghästklasser låter ju vettigt, men som sagt, är inte säker om det skulle funka…

#11 personen jag menar är en person som är utbildad tränare , livnär sig på att avla och träna / rida in hästar samt hon tävlar ofta på SM så just denna person anser jag borde ha vetat vad sin häst går för. Men jag tror att denna person mest ville visa upp sin hingst ifall storägare inte hade bestämt om och vem de skulle betäcka med…
kissmekate.blogg.se
#13 ja då är det ju tråkigt, när man utnyttjar lättklasserna för att visa sin överlägsenhet :/
Ang. just Vintermästerskapen så är jag lite emot det här med att ha vinstpengar i lättklass. För vad bidrar det till? Jo, de här "riktigt duktiga" ryttarna tänker "Åh, lättförtjänta pengar!" och ställer upp i lättklassen. Visst, det gäller inte alla som ställer upp där, men jag kan slå vad om att det fanns de som tänkte så… Men ja, det är en annan diskussion! :)
#12 - Härligt! :D Heja, heja!
Jag tycker inte heller det är någpt fel att börja i öppen klass direkt :) Beror helt på hästen som individ och vad det klarar av både fysiskt och psykiskt =) Lycka till!
Det blir nog lätt klass på Hrimfaxi i april i allafall! Går lite försiktigt fram, men vi startar nog öppen i höst :)
Heja, heja! :)