Så glad :)
Är så glad efter ett samtal jag haft med Jamila Berg om mitt sto som vart på träning hos henne innan jag ägde henne. Hon berättade att hon fastnade jätte mycket för mitt sto och att hon gillade hennes driv och gångarter då. Hon har utvecklats mycket sedan dess och hon tyckte jag skulle visa henne eftersom hon har så bra stam, med en mamma med 9 för tölt bland annat.. Känns så kul att få så bra kritik om ens häst… och ja jag vet att ingen häst är perfekt, men det är så kul att höra från en mer kunnig person… Har fått hört ett flertal gånger att hästen inte har någon kapacitet och är mer eller mindre knäpp… Folk glömmer bort viljan hos vissa hästar och då mitt sto har en sjuhelsikes vilja och är ganska speedad framåt skrämmer vissa människor och man tycker hon är lite crazy… Det gör en lite ledsen när jag själv tror så mycket på och om henne.. Nu har jag ju fått det bekräftat att det finns möjlighet att gå långt, både på tävling och bedömningsmässigt vilket känns jättebra.
Nästa vecka har jag bokat in en träning för Alexander Nilsson och det ska bli så roligt att visa upp henne för fler människor i islandshästvärlden och höra fler utlåtande :)
Ville bara skriva av mig lite här och dela gärna era tankar om visning/tävling :) Vore roligt att höra eran historia om vägen till eventuell framgång. Snart börjar tävlingsssäsongen och den första tävlingen för vår del stundar.. Är jätte pepp nu!!!!
Åh, vad kul! :) Ja, visst är det kul när man får höra bra och positiva saker om sin häst!
Att visa en häst kräver både mycket tid och träning, men har du fått bra kommentarer så tycker jag absolut att du bör överväga det. Be Alex ta en titt på henne nästa vecka, han kan säkert ge kommentarer om det också (han avlar ju en del).
Jag har själv aldrig avelsvisat en häst och vet inte riktigt om jag skulle våga göra det heller… Men då kan man ju alltid lämna bort hästen till någon som är mer van vid att visa hästar. De brukar ju dessutom ofta kunna ge ett snabbt besked på om de tror att hästen är värd att visas eller inte!
Kom ihåg att uppdatera om hur träningen gick! Det var ett tag sedan jag tränade för Alex nu, han har kanske till och med blivit ännu bättre nu? :)
Jag håller tummarna för dig!
Tack för de orden Maja!
Jamila sa att hon helt klart är ett visningsämne då hon visat pass äntligen :) Vi trodde till en början att hon var 4 gångare men ni finns det ju möjlighet att träna fram passen. Hon tyckte också att jag skulle visa upp henne på lite tävlingar och för lite instruktörer och så och få fler utlåtanden, hoppas jag får det från Alex :) Det är en jättefin häst sa hon som avslutning.
Lovar att uppdatera om träningen på torsdag :) Är så taggad och längtar verkligen :)
Härligt att höra! Jag håller tummarna för er! Heja, heja! 😃
Antar att du tillhör Hrimfaxi? De har väl någon tävling i maj, sedan har de väl en september igen. Kan ju vara något att kolla upp! De har ju byggt den nya, fina banan utanför Kumla (tror jag det var).
Det blir Hrimfaxis vårtävling och hösttävling för vår del :D Våra första lokala blir det. Den 17:e mars åker vi till Vretagymnasiet utanför Linköping på en träningstävling :) Blir bra att börja med för min Lilla! :)
Vad roligt! Jag har själv bara fått höra dåliga saker om min häst förut, att han ser ut som en åsna och inget kan. Förutom från Maja då och alla har alltid tyckte att han varit snäll från marken. Men i höstas började jag träna för en ny tjej som verkligen har stärkt oss. Hon är den första som verkligen trott på oss och dessutom sagt att hon tror att han skulle kunna få riktigt bra poäng om vi skulle tävla. Jag är ingen tävlingsmänniska men vi får väl se. Jag är bara glad över att någon tror på oss så förstår din känsla :)
Lycka till med henne och det ska bli roligt att läsa om hur det går imorgon :)
#5 - Jag har alltid varit smygkär i Guffi! ;)
5# det är så tråkigt när man får slängt på en att man har en "dålig" häst, speciellt när man själv tycker om den så mycket och klickar kanske till 100%.. Har alldeles för många gånger känt att jag ska vara glad för andras skull, men ingen kan vara glad för min skull, om jag hittat rätt vad det gäller häst, men det kanske handlar om avundsjuka eller allmän elakhet.
Hejjar på er och hoppas ni ger er ut och tävlar! Har tävlat en gång och var i extas en vecka efteråt, så kul var det!!! Dock var det på en annan häst, vi fick helt okej poäng men det är inte det som räknas, utan att man har roligt!
Mvh Emelie
#6 Haha jag vet :) Han undrar när hans största fan ska komma och hälsa på!
#7 Precis! När man också känner att det kan finns någon där men det behövs mer träning och andra tycker det är hopplöst, även om de kanske inte rätt ut säger det.
Ja, vi får se, vi behöver en transport att last träna med innan vi kan åka någonstans och jag ska våga också :)
#8 - I sommar någon gång! ;)
#7 - Om du tävlar på Hrimfaxi kanske jag kommer förbi och spanar, har fortfarande vänner i Örebro som tävlar för Hrimfaxi. Även om jag har flyttat hem till Stockholm nu, men det är alltid kul att se hur det går för dem! :)
#9 Det blir Hrimfaxi för hela slanten iår! Kul om du kikar! :)
Mvh Emelie
Gud vad roligt! :) vad är det för stam på stoet?
#11 Stoet är Lilla frá Þverá II. Hennes mamma har 9 för tölt bland annat.
E: Ljómi frá Varmalæk - är tyvärr död i tidig ålder, har inte nån aning om vad som hänt.
Ee: Smári frá Skagaströnd, 8,34 tot.
U: Sveifla frá Djúpadal
Ue: Kópur frá Mykjunesi, tot bedömd till 8.18