Häst som "varnar"
Igår kväll när jag skulle fodra mina hästar så ville inte min pellets galning komma in i stallet o äta, han stod på hel spänn ute i hagen och tittade ut mot skogen. och helt plötsligt så bara blåser han ut luft genom näsborrarna, lät näsan som en hostning men utan avbrott, fullt blås utåt! och min andra häst som även står under i rang stod inne och åt, hon blev livrädd och stod på helspänn och började äta snabbare.
Jag gick ut för att se men min pannlampa var lite för svag så jag ringde in till min sambo och bad honom komma ut med sin värstinglampa och han såg 4 ögon i skogen… Har aldrig hört en häst förut som lixom blåst luft och talat om att här är jag, kom inte hit!!
Ska försöka hinna med och gå bort för att se vad det är för spår i snön, vi vet att vi har både rådjur,älg och när vi flyttade in för 3år sen så var det vildsvins spår vi nästan samma ställe…
Får man fråga vart du bor? De brukar kunna reagera så på rovdjur, sällan på älg och rådjur (men det är klart de kan bli rädda för de också). Här har vi i alla fall både varg och lodjur och det brukar märkas på hästarna när de är/har varit i närheten då de blir lite spända och går in i "försvarsställning".
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Bor mellan Östhammar och Uppsala. Vi ska ha gott om lodjur också…
Var spännande för jag har aldrig hört en häst varna på det viset. För det var ju heller ingen vanligt frustning heller….
Jag har sett spår från både älg och rådjur i angränsande hagar mot vinterhagen men som du skriver så tror jag inte att mina skulle reagera så mot tex rådjur eller hare…
Måste verkligen bort o kolla vad det är för spår nu =) blev jätte spännande..
Hektor, min 5-åring, gjorde så när jag var ute och red igår. Stod blickstilla, stirrade mot skogen, blåste upp sig och släppte iväg en lång fnysning. Men han är ganska lättskrämd av sig så det kan nog ha varit vad som helst.. En älg, hjort eller kanske bara ett ovanligt, konstigt träd ;) Iofs så har vi haft varg hos oss och tror också ett och annat lodjur :)
Jag har hört hästar göra så många gånger när de är upprörda. De kan ju bli upprörda över älgar och vildsvin också.
Vi hade en älg precis invid hagen och hästarna var heltokiga då.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Guffi gör så när han ser, hör eller tror det är en älg i närheten. Han är livrädd för dom och blir nästan okontaktbar.
Det var på snudd att jag inte fick in min för att få sin pellets, han var tvungen att hålla vakt hela tiden, Spelar ingen roll hur mkt han än älskar sin pellets, blir sur om man kommer någon timme för sent på kvällen än vad man brukar utfodra..
Men det är klart att stora djur som är utanför hagen är läskiga =)
Usch, älgar som brukar vara experter på att trampa ned Elstaketet kan gärna få hålla sej i skogen
Skönt att det inte var varg eller lodjur!!! Bättre med älgar och rådjur :) I alla fall om man har smådjur som hundar och katter!