Töltfimi/Tölt in Harmony
Den nya tävlingsformen har vi nog alla hört talas om och de första tävlingarna har redan gått av stapeln här i Sverige. Jag vet till och med att en av våra medlemmar har varit med och testat på det! :)
Här kan ni läsa lite mer om den: http://ishestnews.se/svensknyheter/ishestnews-tittar-pa-tolt-in-harmony
Vad tycker ni om denna tävlingsform? Är det något som ni skulle vara intresserade av att prova på?
Ja tycker det låter väldigt vettigt! Skulle vara intressant att prova på! =)
Jag tycker det verkar som en rolig och bra tävling. Det ger en chans till dom men mjuka välridna hästar utan den där utstrålningen och höga benlyft en chans att plocka höga poäng tror jag :)
Rolig, svår tävlingsform där allt måste klaffa. Jag kommer ställa upp några fler gånger i vår, det kändes som att det passade mig och Raudur trots att det inte gick så jättebra på Strömsholm :) Verkligen ett steg mot bättre ridning på islandshästar, framför allt på Island där de inte riktigt har kommit ikapp oss med harmonisk ridning ;)
inget ont sagt om töltfimi, jag tycker det verka vara en rolig och avancerad gren som jag gärna skulle vilja testa, lite som vanlig dressyr fast i tölt.
Men jag förstår inte detta jämförande med fipogrenarna, måste det vara svart eller vitt? måste det ena utesluta det andra? Blir irriterad när vissa säger att det bara handlar om höga benlyft och fart för det är MKT annat som ska klaffa.
Så himla illa tycker jag faktiskt inte fipo ryttarna rider, dessutom har de börjat tänka mer på god ridning och ge pluspoäng för det. Har hänt många ggr att jag få 0.5-1p högre för att de tycker jag visat god ridning.
Klart man ser en och annan underhals i lättklasserna, men de belönas ju inte för det? och för att komma till riktigt hög nivå är det en jäkla massa arbete med samling och lösgörande, det är verkligen inte bara att dra upp huvet och driva bara för att banan är en ovalbana. Man får inte höga poäng bara för bensprattel som vissa vill få det att låta som utan det krävs en hel del annat också.
Jag har gått hela väger från 3.70 i lättklass till SM på min häst och tro mig det är en jäkla massa dressyr som ligger bakom för att få de poängen, det är verkligen inget slit och släng.
Jag tycker det är fel att säga att den ena grenen är dålig för att framhäva en annan som bättre, jag skulle aldrig få för mig att tex western är sämre eller lättare, det är minst lika mkt jobb bakom där men på ett annat sätt alla grenar har sin svårighet och kräver sin teknik och det är inte bara svart eller vitt och det ena ä inte bättre än det andra.
Ärligt talat nu tycker ni att ni såg stressade pressade hästar med massor av fart, bensprattel och underhalsar på NM tex? eller de som rider SM finalerna?
De som inte rider så bra är ju de som inte kommit så långt och det förklarar ju saken faktiskt.
Så tummen upp för töltfimi, bra idé, men stor tumme ner för jämförelsen det krävs bra form, lösgjordhet och harmonisk ridning i fipo grenarna också, tro mig annars hade jag ridit SM för flera år sen. Det ligger mkt arbete bakom för att få fina poäng.
Men jag kan hålla ed om att de inte alltid har lika trevlig ridning på island har sett en del där det ser riktigt hafsigt och slafsigt ut.
Jag har inte sagt något annat än att det krävs mycket jobb för att tävla de högre klasserna, även jag har kämpat massor för att ta mig till SM i ovalbanegrenarna. Däremot så tycker jag att många åker på sina hästars kapacitet och kommer en bra bit pga det. Har du läst intervjun med Denni på ishestnews? Där han berättar hur många hästar han har träffat på som är utslitna av att ha blivit pressade för hårt. Dessutom så jämför han med dressyrhästarna som är runt 17 år när de är som bäst och går de högsta klasserna. Det är inte sällan som väldigt unga islandshästar går höga klasser. De tar sig dit men är egentligen inte redo för att visa sin fulla kapacitet. Men nog om det! Den stora skillnaden på fipo-grenarna och töltfimi är hur de bedömer. I fipogrenarna bedömer de i ordningen takt tempo aktion form. Alltså får man högre poäng med bra aktion och sämre form, än tvärtom. I töltfimi bedömer man enligt utbildningsskalan Takt Lösgjordhet Kontakt Schwung Rakriktning Samling Lite annorlunda där man räknar med att hästen ska vara i en viss ålder för att klara av vissa moment. Säg vad ni vill, men jag tycker att utbildningsskalan ser mycket vänligare ut mot hästen :) Här är artikeln med Denni: http://ishestnews.se/svensknyheter/denni-om-tavling-utbranda-stjarnhastar-och-toltfimi
Att man tar ut hästarna för tidigt kan jag hålla med om och att blupsystemet bidrar till detta tror jag också. Helst ska hästen gå in i första klass redan som 4 åringar annars sjunker blupen och hästen får ett lägre avelsvärde. Det ses som något positivt att hästen går VM redan som 5-6 åring och det är fel.
Jag syftade inte på något du sa direk utan det som vissa andra sagt att töltfimi är den nya hästvänliga grenen och att fipo bara premierar fart och höga benlyft och där håller inte jag med om jag far runt utan form så får jag kanske 4.0, men om jag rider hästen lösgjord, samlad och i en trevlig form få jag 6.5-7.0 för tölten så visst bedömmer de trevlig ridning i fipo också.
Jag tycker det är fel när man säger att i fipo grenarna är det bara tråkig ridning, för jag tycker faktiskt inte att man ser det på lite högre nivå, lätta och öppna tävlingar absolut, men inte i högre klasser för det krävs bra idning för bra poäng.
Sen kan ju domarna tyvärr inte dömma nr en häst för att den är ung, de dömmer ju det de ser oavsett ålder sen hur de tränar hemma och om de har tagit fram hästen för snabbt det är ju inget de kan dömma…
Klart att det finns både bra och dålig ridning på tävlingsbanan, jag tycker att jag ser det även i högre klasser.. Tittar man på de hästar som går med väldigt höga benlyft så tycker inte jag att man så ofta ser en jämn, stabil form. Ofta rids de med stångbett och huvudet åker upp och ner som om de inte riktigt orkar. Ändå så får de höga poäng, för aktion går före form. Hade det varit töltfimi så hade de fått sämre poäng. Det krävs oerhört mycket av en häst att gå samlat med höga benlyft, avslappnat i form, inget som unga hästar klarar av. Ändå så tar sig de unga hästarna långt på tävlingarna.. Jag förstår vad du menar också, jag tycker att man ser mycket fin ridning även i fipo-klasserna och jag brinner också för den sporten. Men i töltfimi kan man helt enkelt inte komma undan med sämre ridning.
Självklart kan vi alltid bli bättre och fipogrenarna bör också ses över när det gäller hästvänligheten. Det jag blir så irriterad på bara är att den som har hand om töltfimi här i sverige i princip dömmer ut fipo grenarna. Jag tycker inte att alla rider så dåligt som det känns som hen framhäver och jag tycker inte den ena grenen ska utesluta den andra.
Kul med en ny gren och ett nytt tänk absolut, men jag tycker inte att den ska konkurrera ut de gamla grenarna även om de gamla grenarna behöver finslipas.
Jag tycker att mycket som Denni (alla vet vem det är som har tagit grenen till Sverige) säger är väldigt tänkvärt. Dessutom så kan man inte neka att han har otroligt välridna, fina hästar utan spänningar. :) Han dömer väl inte ut ovanbanegrenarna, jag uppfattar det snarare som att han är trött på att ingen förändring sker. Men jag kan ju inte med säkerhet säga vad han menar.. Absolut inte konkurrera ut, men dels så kanske folk blir noggrannare med att följa utbildningsskalan och dels så kanske man ska ta en funderare på om man kanske borde ändra om hur ovalbanegrenarna rids. Fast, även jag skulle tycka att det skulle vara jobbigt om ovalbanegrenarna ändrades, man vill ju ha det så som man är van vid ;) Tror vi har lite samma tänk :)
ville inte skriva ut namn direkt i tråden för jag vet inte om man får det, man brukar inte det på buke iaf så därav att jag fösökte att inte nämna vem det var….
Men ja visst har han rätt i en del av det han säger och hans ridskicklighet är inget jag klagar på. Men jag tycker han tar i lite väl hårt när han säger att det bara är höga benlyft som premieras i fipogrenarna, kanske inget han sa direkt i artikeln just, men jag har honom på facebook och har sett ett inlägg där som jag reagerade på.
Visst vill vi ha mer plus i poängen för fin ridning och bra form, men jag håller verkligen inte med om att det bara är benlyft och fart som premieras, jag fick avdrag på passen sist för de tyckte han gick i en för hög form så visst tänker de på formen också även på fipo tävlingar.
Red en unghäst som inte kunde gå i form än, hon fick 5.0 för trav och kommentaren fri form, Valtyr får 6.5 och ofta kommentaren trevlig form så visst dömmer dom formen.
Sen är det ju så att man inte vet exakt vad de dömmer heller om en häst tex får 6 för pass så tänker folk oj vad högt den fick trots att den slängde på huvudet på slutet, det dom inte tänker på är att hästen kanske hade 8 i passkvalitet men att de drog bort hela 2 poäng eftersom hästen kastade med huvudet i nedtagningen. Samma med tölten hästen kanske går för 5.5 men egentligen går den för 8 fö att den har luftig gång och bra takt, men den höga formen drar ner hela 3 poäng.
Jag tror ingen får några skyhöga poäng utan avdrag om de rider en häst som är spänd bara för den har höga lyft och mkt tempo, det krävs mer än så för att få belöning i de högre skalorna.
Jag har bara sett ett fåtal islandshästar som har gått i närheten av sån här elasticitet: http://m.youtube.com/#/watch?v=vEvGcIVoHW4&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DvEvGcIVoHW4
fast det går ju inte riktigt att jämföra en stor hästs gångarter med en islandshäst, det är inte många islandshästar som överhuvudtaget har fysiska egenskaper att gå sådär, så långt har vår avel inte kommit än och är det det vi vill ha ens?
Hade jag velat tävla dressyr hade jag skaffat ett halvblod istället men nu är det islandshästen jag gillar precis så som den är och även om våra hästar kanske inte går lika vackert i dina ögon så håller jag inte med om att alla hästar eller att min häst tex går i dålig form, är spänd och bara har benlyft. För att få de där benlyften och de där poängen så har det krävts en jäkla massa dressyrjobb innan kan jag säga. Dessutom har jag ridit lektioner för vanlig dressyrtränare som gett beröm för välriden mjuk häst. För att kunna rida bra övergångar, balanserat med bra takt och aktion krävs styrka och för det krävs lösgjordhet och dressyr.
Dessutom diskuteras även Totilas av olika "experter" också så jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag har inte kunskap nog att analysera tyvärr.
Det jag vill säga är bara att jag tycker det är synd att olika grenar ska klanka ner på varandra alla grenar är bra på olika sätt och det finns bra och dåliga ryttare inom alla grenar. Att jämföra islandstävlingar med dressyr eller dressyr med western tex går liksom inte riktigt de är bra på olika sätt och båda kräver sin teknik och skicklighet.
Samma med Töltfimi och ovalbanegrenar det kräver sin teknik och är svårt på olika sätt och jag tycker at det är fel att lyfta töltfimi genom att säga att fipogrenarna är skit. Båda grenarna är bra på sitt sätt och kräver sin teknik.
Jag skulle aldrig få för mig att säga att hoppning är skit för att ett fåtal barrerar sina hästar eller att dressyr är skit för att vissa longerar sina hästar med hjälptyglar åtdragna så hästen ha mulen i bringan, eller western för att vissa bankar sina hästar med sporrarna. Alla grenar har bra och dåliga ryttare och alla kräver sin skicklighet på sitt sätt.
Dessutom tycker jag inte man ska kasta sten i glashus, tänk på det. Tack för mig.
Nu har inte jag läst igenom tråden grundligt utan skummat. Men jag tycker inte alls att någon dömt ut ovalbanegrenarna i denna tråd? Ville bara flika in det! Dom är ju roliga dom med!
Tycker det är kul med nya grenar, kul att det kommer grenar där den goda ridningen premieras på ett annat sätt och att de har nytt tänk med utbildningsskalan. För den sakens skull säger jag inte att det är fel på ovalbanegrenarna, men kanske skulle man uppdatera dom lite i mitt tycke. Formen bör ju egentligen gå före aktionen om man ska se till hållbarheten hos hästen. Men såklart på just tävling är det inte hållbarheten som premieras kanske.
Båda grenarna inom islandsvärlden är riktigt roliga och det är kul att det finns mer att välja på när man ska tävla!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
jag pratar inte om just det som står just här, men det har varit mkt kommentarer om att fipo grenarna BARA premierar benlyft och fart och nu har det kommit en ny gren som ä så bra för den är inte så och det tycker inte jag är riktigt sant.
Töltfimi är en jätte kul idé och det är kul med flera grenar och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag gillar bara inte att man lyfter den ena grenen genom att tala om att den andra grenen är sämre. Tycker det är lika illa att jämföra fipo grenar med töltfimi som att jämföra dressyr med hoppning, gymkhana med western osv. Alla har olika intressen och olika inriktningar och alla har rötägg inom sina grenar som misshandlar hästarna och alla har såna som faktiskt är skickliga. Jag tycker att det är fel att dömma ut fipogrenarna och säga att dom inte är bra bara för att det kommit en ny annorlunda gren.
Det finns många riktigt riktigt duktiga ryttare som rider fipo grenarna också och jag tycer det är respektlöst att säga att det enbart är benlyft som premieras för det ligger mkt arbete bakom.
Sen det här med benlyft, för att få till benlyft behöver ju hästen ridas på ett bra sätt?
Om min kompis Andreas tex hoppar upp på Valtyr, visst han töltar ju och lyft har han väl ganska naturligt, men frågan är om de ens sulle få en 4.a för det krävs så mkt mer än bara takt och tempo och lyft. Tro mig ja har gått från 3.or till 7or på tölten och det är bra mkt mer än bara takt , tempo och aktion som krävs för att få till det. Det krävs en jäkla massa dressyr, små volter, flytta bakdel, böja halsen, lösgöra och en massa samling. Allt hänger ihop liksom, när hästen är lösgjord och samlad då kommer resten. Tror inte det är många hästar som går med höga lyft och underhals som får några vidare poäng…
Elinor jag vet att du är duktig och att du har en fin häst, jag pratade inte om just dig eller din häst. Jag tycker inte heller jag sagt att bara höga benlyft premieras på något vis? Men man kan lättare glida på höga benlyft genom en fipogren än genom töltfimi. tycker jag, det är MIN åsikt. Många åker mer på hästens kapacitet där än vad man kommer kunna göra inom töltfimi, återigen tycker JAG. Det är MIN åsikt.
Jag vet att det ligger mycket jobb bakom fina benlyft, jag har jobbat fram enorm aktion på min häst om man ser tillbaka på vad han hade för ett par år sedan så jag vet vilket slit och dressyrarbete som krävs.
Att jämföra hoppning och dressyr går inte, det är helt olika saker och man strävar efter olika saker. Att jämföra töltfimi med fipogrenarna tycker jag går. För i islandsvärlden är du ju ute efter en lösgjord, taktren, följsam och harmonisk häst oavsett om du tävlar femgång, tölt eller töltfimi. Jag tycker inte man ska tölta annorlunnda för att man töltar på en oval än man gör på en volt i ridhuset. Även om man självfallet har olika tryck i hästen. Målet är ju alltid en avslappnad och harmonisk häst oavsett vart du rider. Tycker jag.
Varför skulle man inte kunna jämföra islandshästar med dressyr? Skulle man inte kunna träna in swung även på dom? Jag vet att mina hästar har kapaciteten för att gå i en bärig trav, varför skulle dom inte ha det? Att jämföra islandhästar med western eller hoppning är inte möjligt, men vi vill ju nå samma mål som de som tränar dressyr - få fram vackra gångarter. Och jag tycker absolut att man borde kunna jämföra fipogrenarna med töltfimi, båda handlar ju om gångarter! Jag vet att mycket jobb många (bl.a jag) lägger bakom höga benlyft, att hästen måste vara mjuk, lösgjord m.m för att kunna gå på bästa sätt, och det är ju superbra. Men man kan också få fram höga benlyft genom att spänna upp och pressa ihop hästen, lägga in mer energi än vad den är redo för och orkar. Tro mig, jag har sett det. Red för en islandsinstruktör som skulle testa Raudur lite, eftersom att han körde med mig. Han var 6 år då (2 år sen), h*n satt upp och blev väl lite berusad av hans kapacitet, körde in på tok för mycket energi och ja.. Han gick med helt fantastiska benlyft! Men jag fick tillbaka en väldigt nervös, spänd och orolig häst som frenetiskt tuggade på bettet. Sen tyckte h*n att jag skulle jobba på samma sätt, nej jag red inte mer för den instruktören. Kan tillägga att det här var en i toppen. Jag vill alltid ta allt i hästens takt, skyndar långsamt. Nu är inte jag tillräckligt "duktig" för att göra på annat sätt, hästen skulle protestera och jag skulle inte få igenom det, men tyvärr så finns det många rötägg som utnyttjar sin ridskicklighet för att få ut hästens samling och benlyft så tidigt som möjligt. Det skapar spänning i hästen och det sliter. Det är iallafall min teori efter mina erfarenheter. Ja, man måste vara otroligt duktig för att få fram benlyft, men man måste också vara otroligt duktig för att ta en unghäst till VM, frågan är om det är rätt. Ta inte allt personligt, jag klankar inte ner på hela islandshästvärlden. Skulle jag göra det så skulle jag ju inte tävla, eller hur? Visst finns det rötägg i alla grenar, men varför inte göra det svårare för dom att ta sig framåt? #16 tack för att du förstår vad jag vill ha fram! :o
Det finns på tok för många islandsmänniskor (inom alla nivåer) som tror att "höga benlyft betyder flott tölt", tyvärr. Höga benlyft är inte allt. En häst kan lyfta benen så pass högt att den slår sig själv i varje steg, men inte tusan betyder det att den ska få högre poäng på tävling eller klassas som flottare än en häst med "sämre" aktion, men med renare takt och tempo. Men jo, så är det tyvärr…
Ta som exempel: En bekant till mig rider två islandshästar. En av dem lyfter så högt att den nästan slår själv, men är stressig, ligger på och spänner sig. Den andra hästen lyfter inte alls lika flott, men är mycket trevligare i formen, arbetar korrekt med bakdelen, renare och finare i takten. Åskådarna tycker att den första hästen är mycket häftigare, för att den hästen slänger med frambenen som en tok och det ser mer "häftigt" ut. Är det så vi vill att det ska bli i framtiden? Gissa vilken av hästarna som kommer att hålla längst, bli starkast etc. om de fortsätter att ridas så…
Jag har inget emot "vanliga" tävlingar och visst kan jag erkänna att en häst med höga benlyft drar mer blickar till sig än en häst som knappt lyfter alls. Men det är inte alltid i positiv bemärkelse. Jag vet inte hur många gånger jag har stått med hjärtat i halsgropen när jag ser hur ryttaren drar upp hästen, bootsar på för att få bättre lyft och driver/stressar upp hästen för att få mer "show". Och sådana finns det på alla nivåer. Allt från lättklass till elitnivå. Det finns många elitryttare som jag aldrig i livet skulle vilja slänga upp på min häst…
Men jag tycker att takt och tempo är absolut viktigast. Aktionen är det sista jag tittar på när jag dömer och har lektioner. Med en häst som är stark, välriden och korrekt musklad så kommer aktionen av sig själv… Jag gillar verkligen Töltfimin och skulle gärna ställa upp om jag bara hade en häst som var i form för det. Ett ekipage som är samspelt till 100%, lösgjort som kokt spaghetti och fokuserat är värt 100.000 gånger mer än ett ekipage där 90% av kraften läggs på att lyfta på framtassarna…
Och ja, där flummade jag iväg som vanligt… 🤪
#18 precis det jag ville ha fram, är bara så kass på att beskriva hur jag tänker när jag skriver! (När jag pratar går det lättare, haha) Många vill bara pumpa fram aktionen i sina hästar, utan att tänka på konsenvenserna. Sedan så är det väl inte alltför ovanligt att samma personer använder stångbett för att få ner huvudet på hästarna som inte klarar av att gå i en jämn, naturlig form i det läget. (Menar inte att alla som rider på stång är dåliga)
Men man kommer aldrig kunna jämföra tölt med en dressyhästs trav, det är helt olika gångarter och ett halvblod har helt andra rörelser och är det det man är ute efter tycker jag man ska byta ras istället för det kommer aldrig att gå att jämföra en islandshäst med ett halvblod.
Dessutom måste ni tänka på att det krävs något enormt med styrka för att rida en häst i korrekt form och samling och det tar många år att komma dit och på vägen till styrkan tycker jag faktiskt att det är bättre att rida i en fri form och fokusera på att hitta rätt takt och balans i hästen själv än att få ner huvet på hästen och låsa bogarna, sen när hästen är stark nog kan man börja böja, flytta rumpan och samla hästen och när hästen är samlad och lösgjord så kommer formen på köpet.
Jag vet de som klagar på islandshästens form och själva rider i låg form, men de har inte kroppen med sig. Jag vet att jag själv kom från dressyrens värld och red i låg form i början av min karriär. att säga att det är viktigare att hästen går i en bra form än höga benlyft ät fel för en låg rundad form där hästen inte använder kroppen är lika fel det. En häst som är samlad och jobbar med hela kroppen BÅDE lyfter högt och länger, rundar och sänker sin överlinje. Det jag är rädd för är att många blir helt fixerade på formen istället och rider sina hästar i form men med noll bakbens och ryggverksamhet.
Att rida en häst i trav och tölt är heöt olika saker och kräver helt olika styrka att rida i riktigt bra tölt är lika tufft som att rida i piaff för hästen och det tar flera år innan man är där.
Det viktigaste är inte målet eller vilken tävlingsform det handlar om utan vägen dit, kompetenta domare som vet vad de ska premiera och mer kunskap i hur man tar fram hästarna på bästa sätt.
Sen undrar jag hur många här inne som rider på en sån nivå att de ens vet vad de snackar om?
Ni hugger ifrån hårt, men jag tycker att man ska prova själv innan man har för myket åsikter om andra.
Jag har bara skrivit utefter antaganden och egna erfarenheter. Jag kan inte allt inom ridning, men jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och vet vad jag talar om. Det var ju du som började kritisera en persons uttalanden, och jag antar att han är mer erfaren än vad du är. Det är ingen idé att försöka förklara för dig vad jag menar, för du verkar ändå inte vilja förstå. Jag upprepar mig inte mer nu.
"Sen undrar jag hur många här inne som rider på en sån nivå att de ens vet vad de snackar om?"
Tog väldigt illa vid mig av det uttalandet faktiskt. Tycker inte man ska klanka ner på personer så som du gjorde där.
INGEN här har haft åsikter om andra utan jämför grenar, det är snarare du som verkar ha åsikter om andra. Jag lämnar diskussionen här eftersom jag känner att vi inte talar samma språk eller kommer någonvart, istället känns det som personangrepp. Vi har olika åsikter, du vill rida din häst på ett sätt och vi på ett annat. Inget är fel, finns många vägar till Rom. Intressant diskussion annars! Synd på detta.. Känns inge roligt alls att bli nedtryckt tycker jag.
Ja men det ni gör är ju att klanka ner på hela islandssporten och tala om att domare och ryttare på elitnivå är inkompetenta genom att säga att det bara är bensprattel som premieras. Tycker inte man ska klanka ner på andra när man inte ens rider på den nivån själv, hoppa upp på deras hästar och visa själva, det är lätt att vara kaxig på nätet…
Så ni menar att alla i finalerna på SM förra året inte kan rida ordentligt?
Jag klagar verkligen inte på Dennis ridning, jag tycker att han är jätte duktig, det jag klagar på är hans uttalande om fipogrenarna och andra ryttare, han är inte den enda duktiga ryttaren jag beundrar, det finns flera som rider riktigt riktigt bra som också har lösgjorda fina hästar…
Magnus Skulasson och Josefin Birkebro kom 1.a och 2.a på VM i femgång, tycker ni ärligt talat att deras hästar bara viftar på tassarna? Tycker ni att Louises Glói bara viftar på tassarna eller Vignirs berserkur? listan kan göras lång. Det finns många duktiga.
Det är jätte kul med en ny gren verkligen, men jag blir arg när man dömmer ut andra duktiga utövare för att de rider en annan gren eller domarna är domarna helt inkompetenta?
Det jag blir arg på r att man lyfter den ena grenen genom att trycka ner den andra, det ena behöver inte utesluta det andra och jag håller verkligen inte med om att det är så extremt dålig ridning i fipogrenarna, en och annan ja visst men de belönas inte för det heller.
Ja har inte sagt något om er ridning för det kan jag inte uttala mig om för jag ha aldrig sett er rida.
Men jag tycker inte att man ska dömma ut en hel sport, domare och ryttare på toppnivå och säga att allt bara handlar om bensprattel och åka på hästens kapacitet när ni själva inte ens är på den nivån.
Jag själv är inte heller på den nivån, men jag skulle heller aldrig få för mig att klanka ner på någon annan sport eller någon annan ryttare eller domare för att höja den egna grenen. Aldrig att jag skulle säga at islandsgrenen är bättre än dressyr eller fälttävlan, det är olika grenar och bra på olika sätt.
Hästen måste gå lösgjort och balanserat vilken gren man än väljer och var gren kräver sin teknik, sen spelar det ingen roll om det är hoppning, dressyr, western, töltfimi eller femgång jag rider samma bakben behöver aktiveras och det finns bra och dåliga ryttare i alla grenar. Det spelar ingen roll om jag rider rakt fram på en väg, i volter eller över hinder på tävlingsplatsen för jag måste rida i lika mycket volter på hemma plan i alla fall.
Jag tycker faktiskt inte att jag har kränkt någon däremot tycker jag att ni själva kränker hela islandshästeliten genom att säga att det bara är bensprattel som behövs för att komma till toppen. Det är ni själva som trycker ner andra inte jag.
Det är trist att det ska bli tjafs när man försöker argumentera om något, varför inte hålla det på en trevlig nivå? Du förstår inte vad jag menar och då anklagar du mig för att klanka ner på hela islandshästvärlden. Läs vad jag skriver innan du kommer med dina påhopp.
Håller med #26!!! Ingen har klanat ner på ALLA inom islandssporten. Läs om hela tråden Elinor, snälla. Jag blir tokig snart!
"Ja men det ni gör är ju att klanka ner på hela islandssporten och tala om att domare och ryttare på elitnivå är inkompetenta genom att säga att det bara är bensprattel som premieras."
VART i denna tråd har VI skrivit att BARA bensprattel premieras. Referera gärna, jag är nyfiken för uppenbarligen är jag dum i huvudet och inte kan läsa för jag hittar det ingenstans. VART har vi dragit alla över en kam? Ingenstans. Herregud, läs om! Nu ger jag upp, tack för mig. Tråkigt att du ska vara så aggressiv och inte gå att diskutera med. Varken jag eller Tlundegard har tryckt ner ALLA inom fipgrenarna någonstans.
Läs igenom era egna inlägg så fattar ni vad jag menar. Jag tackar för mig också, än en gång har jag tröttnat på attityden i det här forumet…
Det enda jag inte gillar är när man ska lyfta en gren genom att jämföra en annan som sämre och andra ryttare, domare och hästar som sämre. Då tycker jag man kan hoppa upp och visa själv hur jäkla duktig man är…
Jag tycker ingen av grenarna är varken sämre eller bättre än den andra och de flesta rider bra. Det finns en och annan dålig eller mindre utbildad, men ni vill ha det till att de flesta rider helt kasst och att det bara är ni själva och Denni som kan rida.
Trångsynt…
Varken jag eller Tlundegard har framhävt Denni eller oss själva. Läs om tråden. Hej!
gör det själv…
God natt!
Du måste känna dig stolt när du upprepade gånger har lyckats få mig så less på det här stället så jag vill radera kontot för gott.
Vet inte vad du har emot mig men alltid ska du hugga till med något som får en på strålande humör.
tagga ner attityden lite, alltid ska du tala om att du vet och kan bäst och alla andra är helt värdelösa.
Jag har skrivit ett pm till dig, hoppas du läser!
Attityden på ett forum blir inte sämre än vad medlemmarna gör den. Det är lite att kasta sten i glashus att säga att en attityd är dålig, när man bidrar minst lika mycket till den själv.
Valtyr: Det är ingen som klankat ner på hela islandshästsporten (det vore ju ganska konstigt, eftersom vi alla här sysslar med den?) och ingen har gjort personliga påhopp mot dig. Det är du som läser in saker som inte står i kommentarerna och tar åt dig av det.
Vad som premieras och inte har ju inte med domare och personer att göra, utan hur reglerna ser ut, som domarna måste följa, så det är ingen som skrivit något ont om domarna heller.
Ska ni fortsätta diskutera så håll er till ämnet, dyker det upp något mer personligt tjafs så kommer tråden låsas och varningar delas ut till den/de som tjafsar vidare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Men va är det som händer!!?! Jag har inte fått den känslan att man klankar ner på fipogrenarna, inte alls! Och det är ju jättespännande med en ny gren, tror mycket på det sättet att rida och framförallt att visa upp det i en tävlingsform.
Vill be om ursäkt för min onödiga kommentar högre upp, men blev väldigt ledsen över det Ellinor skrev.
Ärligt talat bryr jag mig inte om varken varningar eller avstängningar just nu, vill ni plocka bort mig så gör det för just nu har jag i stort sett bestämt mig för att plocka bort kontot självmant ändå för jag har verkligen tröttnat på vissa personer här inne och det hade jag redan förra gången det blev tjafs och till och med förrförra.
Det finns några personer här inne som flera gånger varit riktigt otrevliga och jag känner mig verkligen inte välkommen eller rättvist behandlad här inne.
Har man rykt från min facebooklista så vet man varför…
Jag har lärt mig av mina misstag kommer aldrig någonsin mer skriva något i forum mer för allt går bara ut på att trycka ner och smutskasta varandra.
På en blogg eller facebooksida så kan jag välja att inte svara eller radera allt skit man får, men på ett forum kan folk skriva vad tusan som helst utan att det plockas bort. Kan säga som så att medarbetarna på den här sidan inte heller står särskilt högt i kurs för mig…
Tack för mig.
Jag hoppas ni känner er stolta över vad ni gjort för ni har lyckats, ni har kränkt mig riktigt ordentligt, ni har fått som ni vill ni kommer aldrig mer se mig här inne.