Magsår
Är det någon här inne som har problem med magsår på sin häst? Jag har misstankar att Freyfaxi kan ha det, men inget är säkert. Hästar har ett ph-värde i magen på 4.7 ungefär, alltså rätt så surt från början. Om de går utan mat en längre tid sjunker ph-värdet och bildar magsår. Hästarna där jag står får ingen lunch vilket jag tycker är katastrof! När vi flyttar kommer han få lunch, såklart! När jag haft honom i en mindre ggr har han fått lunch. Han blev ju även stressad när vi flyttade ner honom till en annan box så där finns också en orsak. Han har alltid sparkat mot magen, vid sadelgjorden och även ibland när jag sätter fast täckesgjordarna. Visst, om de har magsår borde de prestera dåligt. Och det stämmer inte in på freyan, han har aldrig varit så fin i ridning som han är nu, men islandshästar har högre smärtgräns och han visar väldigt sällan om han har ont. En annan sak jag märkt är att han är insjunken vid flanken, virveln, och är otroligt svår att bygga muskler på. Dessa sår han haft/har kan vara från magsår dom med, allt hänger ihop! Det jag gjort nu är att börja ge honom lucernhack. En kraftskopa på morgonen samt två skopor till insläppet. När han är helt invand på det kommer han även få på kvällen också. En annan sak min granne berättat är att islandshästar ska ha 1.5 gånger så mycket mineraler som en stor häst. Eftersom det är så mineralrika jordar på Island behöver dom mer helt enkelt, det har hon hört av en isländsk veterinär. Så chevinal är något han får varje dag också. Så får vi se hur det går!
Har tyvärr ingen direkt erfarenhet av det, men det kanske finns någon annan här som har! :)
Om de inte får lunch (vilket jag också tycker känns väldigt konstigt) - när får de sina måltider (alltså ungefärliga klockslag)? Hur länge går de alltså emellan målen?
Stress påverkar mycket, så det kan absolut vara en bidragande orsak om du har bytt box så att han har fått ett nytt stall med nya boxgrannar etc.
Jag håller tummarna för att han mår bättre snart! Var ska ni flytta förresten? :)
Min kompis häst har magsår. Ingenting hon visste om innan hon skickade iväg en håranalys till en expert i Karlstad. Fantastiskt att dom kan se vilka brister hästen har bara genom en håranalys! Nu har hon i alla fall fått medicin till sin häst och märker väldigt stor skillnad. Kanske du skulle prova skicka in en håranalys om du inte gjort det förut? :)
De kommer ut 9 och kommer in 17. Tycker det är otroligt dåligt att fr inte ens får lunch!! Blir så irriterad och tycker synd om hästarna.. Vi ska flytta till ett stall i Ekebyboda, nära skjutbanan! :)
Oj, ja, det var länge! :(
Jaha, vad kul! Lite närmare stan också! :)