Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 3885 ggr
agnesfh
0

Hur mycket mat?

Jag är lite nyfiken på hur mycket och vad för foder ni ger till era hästar, då även vad det är för sorts häst, hur mycket den går (skogsmulle,tävling) och om den har lätt eller svårt för att gå upp i vikt

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

[Valtyr]
0

hingst 10 år, rids 4-5 dagar i veckan ganska hårt, tävlas, 8 kg hösilage, 1/2 kg lucern, 1 kg havre, mineraler, kalk och foderjäst

[tlundegard]
0

Valackerna får 7kg/dag uppdelat på två måltider och 3dl krafft protein och krafft miner vit (tror jag) för att väga upp det som höet saknar. Nu har jag börjat ge Raudur betfor också inför tävlingssäsongen. Raudur är normalfödd och tävlar på högre nivå, Hektor har lite svårare för att gå upp tror jag, men han håller hullet. Han är ganska nyligen inriden men går ändå ca 5 dagar i veckan. Vi har uträknad foderstat :)

Bruhn
0

Hind, islandshäst, 14 år, rids mest som "skogsmulle", får fri tillgång på hö i småmaskigat hönät, blir efter uträkning   6-8 kg/dag ungefär.Sen lite betfor med mineral,biotin o b.vitamin på kvällen. Några morötter också. har lätt för att gå upp i vikt men med det här systemet har hon inte ökat något de senaste 6 veckorna.

[tlundegard]
0

Vi har också nät, därför som vi bara ger två gånger per dag :)

Aribigga
0

Mamma jobbar stenhårt med att få Vinur att öka i hull. Han får så mycket hö som han äter, ca 6-7 kg om dagen. Ca 1,3 kg musli av vanligt slag och 0.5 kg av extra fett slag. Plus en massa lucern, kanske 2 kg? Hon har varit i kontakt med foderrådgivare och veterinär så hon har tagit hjälp. (Ja han är avmaskad och tänderna är kollade av legitimerad hästtandläkare.)

Han promenadrids ca 3-4 gånger i veckan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Josefineep
0

Valack, 10 år, tränas inför tävlingssäsongen 2013, rids runt 5 -6 dagar i veckan normalt. 7 kg hösilage, 1 - 2 kg lucern, mineraler, ett par nävar havre.

Har lätt att både gå upp och ner i vikt. Ligger nu på normalvikt, skulle kunna gå ner ett par kg till.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Yuuuhanna
0

När jag hade häst:
Två valacker 4 och 19år. Lösdrift. Rids 4-6 dagar i veckan.
Fri tillgång på hösilage vid den här tiden på året, mineraler och 2-4dl luzern.

Då var de lite tjocka men stod emot kylan ruskigt bra och hade bra kondis. :)

kvekki
0

Våra ridhästar får just nu 6kg hösilage(både torrt och ruskigt bra värden). Flocken med unghästarna i får lite mer ca 7-8kg.(där går även ridhästar) Sen får de lite skrammel i krubban efter arbete men det är så lite just nu att det knappt räknas, det är för belöning och för att få i dom sina tillskott. I övrigt skall 5kg hösilage täcka alla behov utom ts enligt analysen! Rätt bra ;-) Fast så får de lite olika tillskott. K får Thiamin, S får en muskelblandning, A får glucosamin, chondroitin och hyaluronsyra. M och R får loppfrö, linfröolja, E-vit, B-vit och YEA-SACC. Valet av tillskott beror givetvis på deras personliga egenheter.

Killen
0

Har en valack på 12 år, rids i snitt 5 gg i veckan, medel till hårt. Har svårt att gå upp i hull. Får ca 10 kg hösilage , ca 2 dl torr betfor, 1 liter havre . Så just nu är jag nöjd med hans hull, enligt vilktmåttband väger han 318 kg(138 cm i manken).

kissmekate.blogg.se

[Juliaammouri]
0

lägger ett hovavtryck här!