Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettryttaren
Läst 1391 ggr
Maja
0

Blicken under ridning

Jag är ingen perfekt ryttare, jag har mina negativa sidor. Jag kan bli lite stel och spänna mig, jag kan lägga mina skänklar för långt fram ibland och sitta lite snett. Allt det där hade jag tänkt att få bort så gott det går med träning och även massage/kiropraktor, för jag är stel och sned själv, det vet jag.

Men jag har ett annat problem som jag vet att jag inte är ensam om. Min blick fastnar för nära hästen, jag sänker liksom huvudet och gör inte den klassiska "Titta 25 meter framför dig och hästen"-saken. Jag tittar ner på hästen, jag tittar på hästens öron, jag tittar på mina händer. Åh, helt fel och jättejobbigt! Visst tänker jag på det en hel del och tänker "Nej, skärp dig nu, titta framåt istället!" och gör det, men efter några minuter är huvudet och blicken sänkt igen.

Har ni några bra tips på hur man kommer ihåg blicken och huvudet? Träning, träning och återigen träning, det vet jag. Men kanske något extra tips?

[tlundegard]
0

Min tränare skojade och sa att jag borde sätta en lapp i hästens man där det står "titta framåt!" ;) Annars så är det tyvärr bara träning, jag har själv det problemet men det börjar bli lite bättre nu :) man litar inte riktigt på att man känner att hästen går i bra form! Läste i en bok också att man skulle fokusera på bakbenen istället huvudets position, jobbar hästen med ryggen så kommer ju formen i princip automatiskt

kvekki
0

Jag säger oxå bara träning! Fast lappen i manen var ju ingen dum idé! Hade samma ovana, men har lyckats träna bort det så till den gräns att en tränare jag red för i höstas undrade vad jag tittade på där framme ;-) jag försöker gå på känslan och känna vad bakdelen gör istället för att titta på framdelen.

Maja
0

Ja, träning, träning, träning… Haha, annars får jag skaffa mig en nackkrage så kan jag inte titta ner så lätt! 

[tlundegard]
0

Skygglappar fast vridna så man inte ser neråt kanske? ;)

Maja
0

Haha, jaa, det kan ju också vara en idé! Jag tror att vi har en bra marknad för detta! ;)

selfrejection
0

Jag hör min tidigare ridlärare i huvudet som tjatat i många år om att titta framåt, så du kanske kan be någon stå brevid och tjata i så pass många år att det till slut fastnar? :)

Maja
0

Haha, ja, alternativt så får jag spela in det på telefonen och spela upp gång på gång på gång i hörlurarna… ;)

selfrejection
1
emelie__88
0

Har samma problem jag, och det är svårt att lära… Gamla ovanor fäster sig rejält!!!

[Valtyr]
0

träna för en tränare som tjatar på en 🙂

Jag tittar också ner, det är ju mkt roligare att titta på den fina hästen än att titta framåt 😛