Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 2257 ggr
080296
0

Bakbensaktivitet?

Något jag och min häst jämt och ständigt kämpar med är bakbensaktiviteten.

Jag försöker rida varierat och träna på olika saker. När vi jobbar lösgörande rider jag mycket öppnor, skänkelvikningar, bakdels/framdelsvändningar och jobbar på aktiviteten och få honom lång & låg. Annars tömkör vi, longerar, rider bommar, rider ut och klättar och massa annat. Så mukslerna håller vi i ganska gott trim.

Problemet är att han använder bakbenen i alla andra gångarter, men inte i tölt..

men i tölten jobbar vi i alla fall på att samla upp och få honom att verkligen bjuda fram med bakbenen och bära upp sig. Vilket han gör, dock är han väldigt lat med bakbenen trots att jag försöker få med honom med hela kroppen och petar på honom lite extra ibland. Så jag förstår inte då hur kan kan bära upp sig så bra och kännas "lös" när han är så slö med sina bakben.Det gäller bara i samlat tempo, i ökade tempot jobbar han på för kung och fosterland.

har ni några tips på övningar, eller något jag skulle kunna göra för att förbättra detta?

[tlundegard]
0

Jag är i samma sits med min Raudur ;) han jobbar bra med bakbenen i alla gångarter utom tölten. Det han gör är att han slänger in dom utan att vinkla dom, så han kan kännas lätt där fram utan att jobba med baken. Däremot så blir det en väldans skillnad på aktionen när bakbenen börjar jobba. Jag jobbar mycket på samma sätt som du skriver, flyttar både från ryggen och marken. Framdelsvändningar, skänkelvikning och sluta. Det sista är en väldigt bra övning för att aktivera bakbenen, vet du inte hur man gör så ta hjälp av en tränare (jag visste inte hur jag skulle lära in övningen innan min tränare hjälpte mig). Sedan så jobbar jag mycket med skänkelvikning i både tölt och trav. Det brukar hänga ihop trots att bakbensaktiviteten är bra i traven. Se till så att hästen verkligen trampar över :) Ett annat tips jag fick av en tränare var att jobba mycket i arbetstempo tölt. Raudur har blivit bättre sedan vi började träna mycket på det här, men han har naturligt mer aktion fram än bak..

emelie__88
0

Mycket bra tråd! Gav mig tips, kämpar på med samma med mitt sto :)

kvekki
0

Jag har jobbat med samma sak i ett halvår nånting o ser stora resultat! Vi har tränat massor av öppna/sluta både på spåret och i voltarbete, skänkelvikningar där hästen även skall vara lite åt "lång låg" för då tar bakbenen än längre kliv. Allt detta i skritt. Lite öppna i tölt klarar vi oxå, men i övrigt är det skrittarbetet som hjälpt tölten. Vi har töltat lite åt "låg" oxå(fast samlat) vilket oxå gett resultat trots att travtakt ligger närmare. Men det har byggt styrka i bakbenen och överlinjen så det har ändå hjälpt oss framåt i utvecklingen. Jag ser stor skillnad på min pålla och det känns jättebra! Vi har kommit såpass med bakbenssteget nu att vi samlar på rakt spår och får betydligt bättre bärighet! Men det är tur jag har tränare som lägger upp det, själv hade jag inte vetat vilken väg jag skulle gå!