Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3878 ggr
Maja
0

Kostnad per månad?

Hur mycket lägger du på din islandshäst per månad?

Det kan röra sig om egen häst, foderhäst, medryttarhäst, sköthäst eller någonting annat. Räkna med allt, det vill säga stallhyra, foder, försäkring, hovslagare, resekostnader med mera. Berätta gärna vart i landet ni befinner er också (kan ju skilja oerhört mycket mellan norr och söder, på landet och centralt).

Maja
0

Jag har en medryttarhäst som jag får rida gratis hur mycket jag vill. Det enda jag betalar är resekostnader till och från stallet (25 kr enkel väg) samt träning för min tränare (150 kr per gång). Sedan händer det att jag köper någonting annat också.

Jag räknar med att jag lägger drygt 800 kr (+/- någon hundralapp) på hästen per månad. Bor i Örebro.

Killen
0

Runt 3500kr/månaden.

Inräknat är :

* Stallplats

* Foder

* Försäkring

* Hovslagare

* Torv

Ska senare i vår börja rida för tränare, då tillkommer 200kr per gång, varannan vecka.

Bor i Sthlm

kissmekate.blogg.se

Alex
0

Just nu är det 1500 kr för lösdriftplatsen (inkl. foder, skötsel och allt). Sen tillkommer ju verkning, vaccinationer, lite ultraljud och sånt… Haha. Nä men den "fasta, löpande" kostnaden är ju stallplatsen. Sen är det 300 kr/verkning, som ju inte behövs så ofta då hon sliter ner hovarna ändå, 2000 kr/år för försäkringen, några hundralappar för vaccinering varje år. Annars är det ju bara tillfälliga och/eller oväntade kostnader som dyker upp. Så blir väl mellan 1500-2000 kr/månad nu ungefär, kan man väl säga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PugBull
0

Jag har ett sto i Bålsta norr om stockholm. Jag lägger nog ner ca 2500-3000:- i månaden på henne, det är stallplats, foder mm som är den stora kostnade på 2000:-/mån

innan stod hon i Norrtälje och då var kostnaden ca 900:-/mån, mycket billigare men då var det så himmla långt att åka… gjorde ju inget då eftersom det är en unghäst och hon rids in tidigast nu ihöst 2013, men nu vill jag ha henne närmare hemmet, så därför har jag flyttat henne till Bålsta där jag bor :)

Josefineep
0

Oj hmm…. Ska vi se här.

Stallhyra - 2200 kr
Foder/mineraler - cirka 400 kr
Skoning - 650 kr
Försäkring - 300 kr

/månad. Säkert glömt hälften… haha!! Bor i Sundsvall.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

[tlundegard]
0

Vi har räknat ut att kostnader som försäkring, foder, Hovslagare m.m kostar ca 1700:-/mån så det är det jag betalar. Vi har eget stall med lösdrift så det betalar jag inget för. Sedan så tillkommer ju saker som medlemsavgift i eidfaxi, alla tävlings och nästan alla träningskostnader, utrustning m.m. Det är inte direkt någon billig sport man sysslar med, och inte får man något tillbaka trots att man vinner tävlingar ibland. Kanske borde skola om Raudur till travare ;)

thicha
0

Har två hästar och betalar i runda slängar 1370kr med hö/pellets/försäkring för båda.

Har eget stall på gården..

Än så länge så verkas mina och det går på 700kr var 8 vecka, men på vintern blir det ca var 10 vecka eftersom att hovarna växer saktare.

Sen är det träckprover som går på runt 400kr på våren och 400kr på hösten, men nu var det en månadskostnad vi var ute efter =)

Louise L
0

-Stallhyra (inklusive grovfoder) 1000kr/mån -Skoning 550kr/mån (1100 var 8:e v.) -Försäkring ca. 500kr/mån -Ridskoleavgift 2200kr 2ggr/år Det är väl de fasta avgifterna. Sen köper jag alltid massa ny utrustning som jag egentligen inte behöver. Bara för att det är "kul". ;) I år när jag ska börja tävla tillkommer ju även tävlingsavgifter, medlemskap i Sleipnir och så vidare.. Jag bor i Arboga. :)

Bruhn
0

Står i ett litet stall som ägs av min dotter o hennes kusin, därför billig hyra 700:/ månad. då ingår fri tillgång på hö, halm till boxen In o utsläpp samt mockning om jag inte åker dit. 500:-/ månad till försäkring och 500:-/ månad till hovslagare. Allstså 1700:- / månad.  300:- sätter jag av till vaccinering, betfor, mineraler och liknande. Så 2000:-/ månad. Sen tillkommer bensin för resor till o från stallet 3,6 mil t.o.r.

selfrejection
0

Lösdrift: 1000kr, grovfoder ingår.
Försäkring: 250kr
Skoning: 600kr
Foder, tillskott osv: ca 300
Lektioner: 200kr

Det blir runt 2500kr i månaden ungefär, mer kostnader med broddar och sulor på vintern men på sommaren blir det alla eksemprodukter istället. Jag har en egen box och vi delar på kostnaden för spån men det behövs så lite när han går på lösdrift så det blir inte varje månad. Jag bor i Västerås.

thicha
0

Glömde skriva att min uträkning var för vinterhalvåret, över sommaren så är det bara elstaketet och verkningen samt vaccination, försäkring som kostar, elstaketet kostar ca 1000kr/år och vaccinationern kostar 800kr för båda hästarna så det blir oerhört mkt billigare när hästarna inte äter hö.

Glömde även skriva kostnaden för pånet över vintern och det går på ca 80kr /mån och då räcker det att göra en tjock spånbädd i lösdriften samt att göra bäddar i boxarna, billigare spån får man leta efter! Den är jätte fin till skillnad från spånet som man köper på bal på granngården som man dessutom måste få i sär.

FeliciaS
0

Jag betalar 1600 kr för lösdriftsplats, då ingår saltsten, halm, skötsel av anläggningen etc. Hösilage tillkommer, vilket har varit ca 400-500 kr/månad. Sedan ger jag mineraler vilket blir 100 kr/mån och fodret kanske lika mycket varje månad. Försäkring ca 1000 kr/år. Verkar gör jag själv, verktygen kostar en liten slant och så gick jag en kurs men det var en engångsavgift. Lektioner och utrustning efter behov och ekonomi. Sedan resekostnaden till stallet förstås, men det vill jag inte räkna på. Allt som allt blir det alldeles för mycket i månadskostnad inser jag ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie__88
0

Betalar ingenting för stallplats/lösdrift, men allt annat som försäkring, foder, hovslagare, spån (liten mängd, hästen på lösdrift för det mesta) betalar jag runt 1500 kr/mån cirka. :)

agnesfh
0

Bor i södraste Skåne.

För en månad:

• Hyra: 500:- (har hästen hos goda vänner så därför billigt. Ingår halm, hö, in/utsläpp.)
  • Försäkring:250:-
  • Hovslagare: ca 500:-
  • Tränare: 600:-

Sen tillkommer det ju nästan alltid extra beroende på hur läget är eller hur köpgalen man är haha! Sen till våren kommer ju tävlingar igång, då räknas ju anmälnings- och grenavgifter med!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

kvekki
0

Har egen gård utanför Göteborg, 5 egna hästar, eget grovfoder, egen gödselhantering Hovslagarn- 3x helskoning 1300 och 2x verkning 400. = 4700/ gång = 2350kr/mån i normalfallet, om extra broddhål, snösulor m.m. Kostar det mer… Försäkring- olika beroende på häst men totalt ca 1300kr/mån Foder vintertid - 5 x 400kr = 2000kr Strö- totalt ca 1200kr/mån(dock inkl inackorderingarna) Maskprov- 600kr/år Avmaskning - 2000kr/år om vi har mask Vaccinationer- ca 350kr/häst/år (grannen är veterinär så inga klinik/besökskostnader) Jag lägger alldeles för mkt pengar på hästarna… Men vad skulle man göra utan dom?