Massage och stretching
Masserar och stretchar ni era hästar ofta?
Min häst har varit lite stel i bakbenen nu under vintermånaderna. Det är jätteknöligt och halkigt i hagen så alla går säkert på helspänn och det är säkert inte så konstigt att hästarna får träningsverk och blir spända av det.
Idag så hade vi en riktig spadag tillsammans. Haha…
Jag stretchade och masserade hela honom riktigt ordentligt och jädrar vad han njöt! Han stod med huvudet långt nere i backen och bara blundade. Jag tror jag ska införa en spadag 1gång/vecka från och med nu. Han kanske blir en lyckligare häst då. 
Jag stretchar min häst, han är ganska stel och det knakar här och var i honom så det behövs verkligen. Stretchingen hjälper också och har blivit mycket vigare och kör lite på egen hand ibland bara för att kolla om man kan få något gott :) Massera skulle jag vilja lära mig, är lite feg så man inte ska trycka på fel ställen osv.
Kul att det är någon mer än jag. 
Ja.. Alltså "massage" kanske var att ta i. Jag trycker med handflatan och "gnuggar runt". Speciellt mellan bakbenen, där tycker han att det är otroligt skönt!
Vi har en massör i stallet, jätteduktig tjej! :)
Jag kan stretcha hästen lite lätt efter passen, halsen, nacken rygg och rumpa. Benen någon gång då och då beroende på vad vi har gjort.
Ni som stretchar och masserar, kan ni skriva hur ni gör lite mer ingående? Skulle vilja veta så jag inte gör fel om jag ska prova på min häst :D
Jag brukar följa det här: http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/plansch.htm
Det är förklarat så man lätt förstår hur man ska göra. Jag gör inte alla varje gång, det kan man ju bestämma själv vilka man vill använda sig av :)
Tack för llänken #5 :))
#5 Det var en bra sida. Jag har aldrig kollat hur man "ska" stretcha förut utan mest tänkt logiskt vilken övning som kan stretcha vad. Kul att se den bilden nu då jag faktiskt gör i princip varje övning. 
Massagen utför jag bara mellan min hästs bakben. Det var en tränare som sa till mig att det är jätteviktigt nu på vintern när dom går och spänner sig och halkar i hagarna.
Hur ser/vet man att hästen är stel?
#8 Det är ju lättast att se på sin egen häst eftersom man vet hur den brukar gå. Jag tycker man lätt ser om hästen är stel i bakbenen. Den trampar kanske inte under sig lika mycket då. Går liksom lite knackigt, som en gamling ungefär. 
Sen tycker jag att man märket det i stretchingen. Om hästen rycker tillbaka benet under stretchingen eller inte kan stretcha ut benet/n lika långt som förut. Till exempel. 
OK