Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1011 ggr
[tlundegard]
0

Fullcheek

Någon som har provat fullcheek? Hur tycker ni att det fungerar?

agnesfh
0

Jag red mycket på fullcheek förut, vet faktiskt inte varför jag slutade. Som jag kommer ihåg det fungerar det väldigt bra, särskilt på en häst som lyssnar dåligt på de ställande hjälperna. Jag använde det mycket också vid tömkörning/mararkbete vilket jag också tyckte det fungerade bra!

Hm, kan verkligen inte komma på varför jag slutade använda det…blir nog till att byta till det bettet idag och se hur det fungerar nu!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

740tjejen
0

Har de mycket på unghästen för att förtydliga lite mer. Eller på hästar som inte vill lyssna eller som gapar.

[tlundegard]
0

Funderar på att skaffa ett till min unghäst som inte har accepterat bettet, vill inte att bettet ska skava i kinderna eller hamna på sniskan när han går emot. Ville bara höra era åsikter först :)

Maja
0

Jag har haft fullcheek någon gång på någon unghäst, även half cheek. Har inte använt det så pass mycket så att jag kan säga vare sig bu eller bä, men jag vet andra som använder fullcheek (till unghästarna) som är nöjda.

Josefineep
0

Hade fullcheek på Herkules när han var "bebis". Fungerade toppenbra på honom! Han vågade söka stöd på bettet och det låg stilla utan att störa på något vis :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Bruhn
0

Har ett på Hind, fungerar superbra, har tagit bort nosgrimman och käkremmen också

[tlundegard]
0

#5 då kanske det funkar på Hektor också, det är ju exakt det jag vill uppnå :) han ska våga ta stöd på bettet och inte se det som något obehagligt..

[tlundegard]
0

Nu har jag testat fullcheek och det gick super! Han kommer helt enkelt inte undan genom att lägga huvudet på sniskan och gapa ;) så nu kan jag istället sitta med stabila händer och driva genom det jobbiga :)

Maja
0

Vad kul att höra att det fungerar! :)