Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 5124 ggr
Louise L
17

Johann Fridgeirsson

Nästa vecka är det dags för kurs med Johann Fridgeirsson. Han ska rida min häst onsdag, torsdag och fredag sedan är det ridlektion för honom lördag och söndag. Ska bli sååå spännande. Är jättenervös!

Är det någon här som har ridit för honom eller låtit han rida era hästar? Vad är eran upplevelse?

[Valtyr]
0

förstår inte riktigt vitsen med att han ska rida hästen i flera dagar? okej att de provrider hästen en stund men jag personligen vill träna tillsammans med hästen när jag går på kurs och inte att tränaren ska rida den i flera dagar?

Louise L
1

Det är ju en utbildning för hästen? Vi som ska vara med ska skriva ett brev till Johann om vad vi vill ha hjälp med och vart vi vill komma i framtiden. Tror inte han hinner lära känna hästen av att "provrida hästen en stund". Sen när vi ska rida för honom lördag och söndag kommer han komma med lösningar på de problem vi har och hjälpa oss framåt.

Maja
1

Jag personligen har inte ridit för honom, men vet några som har gjort det och de var mycket nöjda med honom och har fortsatt att träna för honom några gånger varje år.

Jag tycker att det är bra när tränaren rider hästen, inte ens den mest skicklige ryttaren kan lära känna en häst till 110% genom att sitta upp och rida runt volten 2 varv. Extra bra är det ju i och med att du har en unghäst, då får han ju känna på honom på riktigt och komma med bra förslag på hur du bör lägga upp träningen.

Berätta gärna hur det har gått! Alltid intressant att höra! :)

Alex
0

Har ingen personlig erfarenhet av honom, men håller med Valtyr här att tre dagar känns rätt onödigt mycket. En dags ridning av tränaren bör räcka alldeles utmärkt för att h*n ska förstå hästen och vad som behövs jobbas på, så att ägaren sen får en pigg och glad häst på helgens kursdagar. Fem dagars hård träning tar på hästen, framför allt om det är en yngre häst och/eller en häst som inte är van att tränas så hårt, då är risken att man inte får ut nåt alls under helgen sen (för jag antar att det dessutom är två pass per dag då?). Men det är ju såklart upp till var och en, jag kan dock personligen inte se anledningen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Valtyr]
0

Jag tycker det verkar vara lite mycket ridning av tränaren för att bara känna på och lite lite tid för att hinna utbilda så mycket.

Skickar jag hästen på utbildning så får den stanna där lite längre och går jag kurs så vill jag lära mig så mycket som möjligt tillsammans med hästen, men vad vet jag det kanske funkar bättre än vad jag tror :)

Louise L
1

Värst vad negativa ni ska vara. Förvånad

Johann har kommit till gården flera år i rad och är alltid fullbokad med långa kölistor. Jag tror inte han skulle anordna såna här kursen ifall han inte skulle tycka att det var någon mening med att han + jag rider hästen.

Vi får se hur det går!

[tlundegard]
0

Människor tycker ju olika och antagligen så tycker han att det är en bra uppläggning av en kurs. Jag själv skulle nog inte vilja att någon red till min häst i tre dagar först, då är det ju inte jag som får hjälp med ridningen om problemen skulle uppstå igen efter kursen. Går jag kurs så vill jag lära mig hur jag själv tar mig ur problemen (eventuellt att tränaren sitter upp och känner vad som är problem), vill jag att någon rider till min häst så lämnar jag bort den några veckor ;)

Tritlis
3

Jag har ridit för Jóhann 2 gånger och jag kommer med få undantag bara rida för honom i fortsättningen. Han är min gud!  ;-)

Jag har ridit för flera "kändisar" och Jóhann är utan tvekan den jag tyckt bäst om, både som människa (han är snäll, rolig och jordnära) och som tränare (kunnig och pedagogisk).

Alla jag varit på kurs med har varit supernöjda och frågat sig vad det är för häst de satt upp på på lördagen. Han gör underverk med de flesta. Hästen har antingen fått bättre takt, mer energi, mer lydnad, blivit mer lyhörd osv.

Tränare som inte ens provat min häst kan absolut ge råd och tips, men vad som bäst fungerar på just min häst har de inte alls lika bra kunskap om. Hästar är individer och alla med samma problem kan man inte alltid träna på samma sätt.

Hade Jóhann bara testat hästen hade han ju absolut kunnat veta mer om hästen och hur ryttaren bäst ska träna den, men som sagt, han gör även underverk (större eller mindre) på hästarna under dessa dagar. Det är för mig värt MINST lika mycket än själva tipsen jag får.

Jag har haft äran att få vara med och serva honom med hästarna dessa 3 dagar han rider och jag litar fullt ut på hans kunskap och lämnar med lugn över hästen i hans händer. Hästarna rids verkligen individuellt och efter just deras problem och han harvar inte runt, runt i en paddock.

Sen om man kan bibehålla denna magin efter helgen är en sak. Hästen har ju lärt sig en sak, men den måste du som ryttare klara av att fortsätta förvalta annars faller ni tillbaka i samma spår igen.

Tölt är det Jóhann mest tränar och mycket energi i hästen ligger honom varmt om hjärtat, så det är mycket sådant det handlar om.

Man fyller dock i ett papper som man lämnar med hästen vad man vill ha hjälp med så han kan tänka på det då han tränar hästen.

Ja frågar ni mig så säger jag ta chansen att rida för Jóhann, han är verkligen bra och alla jag känner har varit supernöjda!

Tritlis
2

Dessutom rider han ju ca 10 hästar per dag, så det blir inge långa turer utan ca 30 min per häst, men det räcker! Hästarna är inte trötta i helgen, tvärtom de har mer energi än någonsin och är mer lyhörda.

Problemet kan ju vara om man själv är rädd för mycket energi och sitter upp på sin häst och upptäcker att den inte alls är lika trög och trött som tidigare..

[tlundegard]
0

Den träningsmetoden passar säkert vissa, men inte mig, jag vill som sagt ta mig ur problemen själv även om det tar lite längre tid. Lycka till med träningen iallafall, det blir säkert super :)

[Valtyr]
1

alla är ute efter olika saker och har olika mål med ridningen :)

Men för mig som redan har en högt utbildad häst och rider på rätt hög nivå passar det inte eftersom jag vill lära mig mer och utvecklas tillsammans med hästen.

Jag menade inte att vara negativ utan sa bara vad jag tyckte :)

Louise L
0

#Tritlis

Tack för uppmuntran! Skrattande Jag var och kollade hela dagen på honom igår när han red och wooow.. Man blir verkligen inspirerad och imponerad! Jag har hittills bara hört positiv kritik om Johann, så jag hoppas att detta kommer bli bra. Jag har aldrig provat den här typen av träning för mig och min häst. Vi får se om det passade oss efter nästa vecka.

selfrejection
0

Eftersom jag hade min häst i ditt stall i vintras tittade jag några gånger när han red hästarna under veckan inför några kurser. Var också med på teori en kväll och bara av det lilla lärde mig något. Hans sätt att tänka får en själv att tänka till och fundera över varför man gör vissa saker.

Men jag håller med er andra också, en sån kurs passar inte mig och min häst, men för dom som de gör det tror jag man lär sig väldigt mycket eftersom jag gjorde det bara av att titta och lyssna :)

Maja
0

Hur gick det? Skrattande

Kallin
0

Hej!

Jag är också nyfiken på vad du tycker nu efteråt. Red två gånger för Johann 2012 och kommer att göra det igen i början på mars.

För mig passar upplägget perfekt. Blir en intensivkurs för både hästen och mig och vi jobbar sedan vidare själva och med annan instruktör. Men jag förstår att det inte är så intressant för mer erfarna ekipage. Men passa på om ni har tid och möjlighet att titta på träning eller vara med på teorin.

Louise L
0

Det gick superbra! Jag är jättenöjd med allting. Efter Johannkursen så har vi verkligen kommit otroligt långt!! Vårt stora problem var att Bualfur var väldigt hög i formen. Det är helt borta! Numer går han toppenfint. Tycker att Johann är en jätteduktig instruktör. Han talar verkligen om vad han tycker vilket jag tycker är bra. :) Han tyckte att Bualfur är en fin häst med mycket potential i tölten. Han trodde vi kunde uppnå över 8.0 i tölt.

Kallin
0

Kul att höra! Jag gillar också att Johann är tydlig med vad han tycker och tänker. Han är ju dessutom fantastisk på att anpassa sig själv och lektionen till ryttarens och hästens nivå. Jag kände mig inte dum en sekund utan bara sedd och förstådd. Detta trots att mina problem var/är mer grundläggande än för er som tävlar. Har sett på andras lektioner och förstår även på dig att det ger mycket även för mer rutinerade ryttare.

Totte Trumpet
0

Johann är bara bäst !!! har ridit för honom sen 1997.

Finns ingen som ser ekipaget som han gör !!!

Har utv .massor tack vare Johann