Blandflock eller uppdelat?
I en del stall går ston och valackar uppdelat i olika hagar. I andra stall går de tillsammans. Hur har ni och varför har ni så? Vad tycker ni är bäst och varför?
Vi har en blandflock, ett sto och två valacker. Eftersom de bara är tre hästar på gården går de tillsammans, ingen vill gå själv och det vill inte vi att de ska heller. De fungerar bra ihop.
Jag har testat båda varianter,beroende på hur stallägaren vill ha det. För min häst, ett islandssto, har det fungerat lika bra. Hon går nu med två andra ston och en vallack. Ingen av de andra hästarna är islandshäst
Vi har en stoflock och en valackflock. Freyan funkar bra med både valacker och ston så det spelar ingen större roll. Vet inte riktigt varför Tuna har just så, tror dom alltid haft så och inte ändrat helt enkelt…
På båda stallen Hera har stått är det uppdelat ston för sig och valackar för sig. Tycker det är rätt skönt eftersom stona har varit mycket lugnare och inte lika bråkiga och busiga som valackarna, lite mindre risk för skador. Men jag kan tänka mig att det kan va olika beroende på hästar & flockar!
Har just nu bara 2 ston, men får eventuellt hem en vallack snart. Och då komme rhan få gå med dom. Hade de däremot varit 2 valacker och 1 sto så hade ja nog fått dela upp så stoet fått gå själv.