Bygelnosgrimma
Hej! Jag har nu undrat ett tag vad som är vitsen med bygelnosgrimmor? Vad är för-och nackdelarna och varför har man dem över huvud taget? Vad skiljer dem mot "vanliga" nosgrimmor?
Berätta gärna, jag vill verkligen veta. Har aldrig förstått vitsen med dem. :)
Bygelnosgrimmans främsta funktion är att den inte ska kunna störa bettet på något sätt, inga remmar ska ligga emot eller så. Den ser ju ut som en remont, men bara det att den - istället för remonten - har två remmar baktill. En under bettet och en över bettet. En del tycker att den är bra även för att den hindrar hästen från att lägga käkarna på snedden/gapa etc.
Jag personligen tycker inte om dem. Jag använder hellre en remont, för en korrekt anpassad sådan ska inte heller störa bettet/hästen. En bygelnosgrimma kan ge fel tryck på hästens mule om den sitter minsta lilla fel, dessutom hamnar ju trycket på flera olika punkter än med en remont.
Så njae, jag håller kvar vid min remont! ;)
Bygelnosgrimmans egentliga funktion är ju att korrigera så att hästen inte lägger käkarna på sniskan. Ska man använda den för att inte störa bettet så har jag läst att man kan böja till byglarna lite utåt..