Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: avel
Läst 4713 ggr
Maja
0

Avkommor e. Askur från Håkansgården

Vilken erfarenhet har ni av avkommor efter Askur från Håkansgården?

Lynnesmässigt? Gångartsmässigt? Berätta!

Han är ju så oerhört populär inom aveln!

Maja
0

Jag har träffat ett antal, men de flesta vågar jag inte uttrycka mig om då jag inte har varit med dem tillräckligt mycket för att ge en rättvis bild av dem.

Men de som jag har lite mer erfarenheter har nästan alla haft riktigt fina gångarter men mycket aktion och ofta en bra pass (kanske inte så konstigt med den pappan?). Men lynnesmässigt har de varit lite knepiga. De har varit oerhört lättskrämda och kan explodera på en halv sekund. Lite stirriga till och från och behöver en ryttare som är lugn som en filbunke, annars blir det bara kaos.

MusCarro
0

Har samma åsikt om de jag träffat :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Maja
0

Någon annan som har träffat Askursöner/döttrar? :)

[vretenskaniner]
0

Ómi från stav var en helt underbar hingst som betedde sig som en ridskolehäst när man höll på honom. Alltid snäll! Klockrena gångarter och riktigt snygg att titta på

emelie__88
0

Ser att det är en gammal tråd men jag undrar också om avkommorna efter Askur. Funderar på att ta mitt sto till honom :) Tycker han är så fin och vill ha en hingst som har mkt tävlingsmeriter :D

PugBull
0

Mitt ungsto är efter Askus son Dreki. Hon är inte inriden än så jag kan inte yttra mig där. Hennes temperament & lynne är däremot fantastiskt!

[Valtyr]
0

Vad jag vet har han inte så hög dräktighetsprocent längre tyvärr, varför vet jag inte om det var något fästingbett eller vad det var som gjorde det. Han har iaf senaste åren bara betäckt deras egna ston.

Väldigt synd för han är ju en väldigt fin hingst, men som tur är finns det ju en hel del avkommor kvar efter honom.

Mina favoriter efter honom är Omi som tyvärr är i tyskland nu och så Johans egna Dreki.

emelie__88
0

Dreki är ju väldigt fin också! Det kan absolut vara en kandidat ! :D

[tlundegard]
0

Han är ju farfar till min Hektor, kanske är därifrån som Hektor har fått sin nervositet, i kombination med hans mamma ;) Annars känner jag bara en till Askuravkomma. Han hade väl medel gångarter, men det var nog mest för att han spände sig..