Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1436 ggr
[FarbrorNöjd]
0

Undersökning till fördjupningsarbete!:)

Hallo!

Jag ska göra ett fördjupningsarbete i skolan och har valt att skriva om islandshästar så därför tänkte jag göra en lite undersökning och hoppas ni har tid att svara på en liten fråga! :)

Varför har ni valt just islandshästar? Vad var det som gjorde att ni fastnade för denna hästras? :)

thicha
1

Jag kan nog tala för flera och säga att man föll för gångarterna! Men också deras lynne..

Louise L
1

Jag fastnade för islandshästen första gången red på turridning för många åt sedan. Då sa det klick direkt.. Efter det har jag inte velat rida någon annan typ av häst. Jag fastnade för deras lynne, energi och gångarter. Snälla och lugna vid hantering och explosiva när man sitter upp på ryggen. Deras trygghet också… Ja allt!! Det enda man skulle kunna sakna är att dom inte är några bra hopphästar. Som tur är så är jag livrädd för att hoppa!

PugBull
0

Islandshästar är underbara hästar med härligt temprament och personlighet! Känns som en mycket friskare ras oxå än många andra (även om det finns exem och spatt osv). Härligt med extra gångarter. De är vackra och kraftfulla och levande. Älskar att de kan gå ute året runt och dygnet runt och leva som hästar och inte behöva stå inne i stallet!!!

Jag har ridit på ridskola började när jag var 7, vanliga hästar. Sen fick jag en underbar c-ponny på foder och sen red jag lite här och där i ett par år, en sommar tog jag hand om en islänning. Sen blev jag medryttare på min arbetskamrats ena islänning och så efter ett par år bestämde jag mig för att köpa min första egna häst 33 år gammal och då var det självklart att det skulle vara en isis, det blev ett sto Hera heter hon!

Bruhn
0

Mycket häst i liten förpackning. Lagom långt ner till marken.Efter en provtur med en härlig tölt blev jag fast och ett år senare köpte jag min första pålle.(57 år gammal Ja inte hästen då utan jag ) Han hette Taktur En 16 årig vallack som jag hade i 4 år, Sen blev det ett sto, Hind,  nu 14 år. Henne har jag haft i 3 år

selfrejection
0

Jag red först på en vanlig ridskola som liten men efter väldigt många olyckor under lektionerna bytte vi till en islandshästridskola och där stanade jag i många år. Nu skulle jag aldrig byta, det är islandshästar som gäller. Jag har aldrig känt mig rädd på en islandshäst, vilket jag ibland gjorde som liten på de vanliga ponnyerna. Gångarterna, temperament, personligheterna och den naturlig med dem och hur de växer upp och lever gör att de passar mig perfekt. Dessutom är de precis lagom i storlek :)

[FarbrorNöjd]
0

Tack för att ni tog er tid att svara på min fråga! :)

FeliciaS
0

Jag fastnade för temperamentet framförallt, men också gångarterna (tölt rättare sagt). Anledningen till att jag är fast är förutom dessa två egenskaper även deras bekväma storlek, att de är friska, tåliga och så har utseendet en liten extra roll - de är ju så söta med mycket tagel och på vintern med lurvig vinterpäls! För att inte tala om den stora variationen av färger de kan ha. Jag kommer alltid ha islandhästar men troligtvis inte enbart, jag har fastnat även för Shetlandsponnyer (av samma anledningar som jag gillar islandshästar bortsett från gångarterna), Fellponny och Kigermustang.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Valtyr]
0

Mycket fart, härliga gångarter men ändå otroligt lugna och snälla, behöver inte säga så mkt mer än så Glad