Mæsa frá Stóradal
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte göra en tråd till min stjärna, Mæsa frá Stóradal. Hon är född 2007 på Island och är en svartskäckat sto :)
e:Þröstur frá Holtsmúla
ee:Hrói frá Miðsitju eu:Fluga frá Reynistað
u:Móskjóna frá Stóradal
ue:Reykur frá Kringlu uu:Skotta frá Stóradal
Hon blev betäkt på Island, utan att vi visste om det. så i augusti 2010 fick hon ett brunskäckat sto föl :)
i januari 2011 reds hon in och i mars samma år importerades hon till sverige.
och sedan dess har jag själv tränat henne. det klickade direkt mellan oss och jag ångrar inte att vi köpte henne. hon är inte heller som de unghästar jag träffat tidigare. hon är sten cool och är inte alls brydd om vad som händer runt om kring henne.
man kan enkelt rida ut ensam med henne utan att hon bryr sig.
vi har jobbat mycket löst och hon kommer när jag visslar. men hon kan även busa med mig och springa iväg. och vi kan verkligen leka. folk brukar stå och skratta åt oss när vi springer runt på ridbanan tillsammans och leker.
och springer hon ifrån mig och jag vänder så kommer hon galopperandes tillbaka till mig. hon är verkligen min stjärna!
Mæsa är 5 gångare med lätt för tölt. hon är naturtöltare och valde främst tölten i början. men ju mer vi fokuserade på traven så har hon börjat ta den lättare och lättare.
(på bilden leker vi för fullt!)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vet inte om filmen syns som den ska. men detta var i början när jag lärde henne att visslingen betydde att hon skulle komma :)
Vad fin hon är! :)
#3 Ja, hon är underbar! :D
Hur stor är hon? :)
Ser ju alldeles perfekt ut!
#7 behöver jag säga att jag är hyfsat stolt över henne :)
dock behöver jag träna upp hennes galopp då hon verkligen inte har balans nog med ryttare på ryggen.. när vi tränar utan ryttare, med bara sadel osv, galopperar hon bra och har balans. men så fort jag sitter upp så vill hon inte ta galopp alls.. utan kör sitt eget race i nått mellanting.. vi har försökt på rakt spår, att fatta galopp i hörnen.. att böja henne.. galoppera sakta.. smyga upp i galopp… Men i skogen i uppförsbackar verkar hon ha lättare att ta galopp.. dock på sommaren och vi har väl snö ca 8 månader om året.. sååå..
några tips på hur jag kan träna upp henne på ett bra sätt? :)
Haha, det förstår jag! :)
Hon är ju fortfarande ung så det kommer nog att komma. Du har inte möjlighet att rida med sällskap så att hon kan få lite draghjälp? När hon väl fattar galoppen så öser du på med beröm. Hon kanske tycker att det är lite obehagligt att behöva hålla balansen själv + dig på ryggen? Jobba med att sträka hennes rygg och rumpa så kommer hon kunna hålla galoppen bättre med. :) Svårt när man inte ser det i verkligheten!
#9 Ja, alltså.. min mamma har sällskap om hon rider. men hon som äger stallet verkar vara rädd för mig eller nånting. för hon "gömmer" sig alltid när jag är i stallet. (bara för att jag inte alls är rädd att säga vad jag tycker och tänker. utan att vara elak förståss.)
Men jag får alltid rida ensam.. :/
och de andra hästarna i stallet är ganska ouppfostrade så det är min häst som får leda dem.. ändå är hon den yngsta inridna hästen i stallet…
Men jag ska börja jobba henne igen, efter vilan.. :) det har varit så kallt nu under en tid.. -30 eller kallare.. ingen höjdare att rida.. och jag tror inte det är så jätte bra för deras lungor att jobba hårt i så kallt.. man jag kanske har fel.. :P
men man tycker ju inte det är kul själv heller att rida när det är riktigt kallt.. :)
Superfint sto!!! Härligt att höra att fler har en sån relation med sin häst 😊 Det låter precis som mitt sto ❤