Känslig individ
Jag ska ev. få hem en islandshäst snart och ta hand om medan ägaren är utomlands 6 månader. Det ska bli jätteroligt, jag har träffat hästen förut och den är väldigt trevlig att ha o göra med.
Men det finns lite problem också, den är väldigt känslig. Särskilt vid foderbyten så som invänjning på gräs på sommaren eller invänjning på hösilage på hösten. Till och med kan den reagera på om man öppnar en ny fodersäck om man inte tar lite mat och vänjer tillsammans med lite mat från den gamla säcken innan den tar helt slut…
Jag har aldrig haft någon så känslig häst förut, bara mina småponnys som jag är noga med maten men det är mest för jag är livrädd för fång! Jag stödfodrar hellre extra hö även på sommaren än låter dom äta helt fritt med gräs.
Men i alla fall, åter till islandshästen. Är det någon som känner igen detta? Är det många islandshästar som är extra känsliga?
Jag har försökt googla men det är svårt att veta vad man ska googla på. Jag kommer naturligtvis följa ägarens vilja till punkt och pricka men det skulle kännas bra att ha något mer på fötterna.
Ägaren är inte heller mer insatt än att hon vet att hästen får utslag på kroppen och börjar klia vid vissa foderrelaterade situationer. Tar man bort fodret så försvinner utslagen men hästen fortsätter klia i upp till 1-2 veckor efteråt…?
Veterinär som tittat på hästen (distrikare) säger att det är foderallergi och bara att vara försiktig med foder….
Mer än så är hästen inte utredd då…
Åh, det låter jobbigt, själv är jag lyckligt lottat och har bara haft isisar med "plåtmagar" ;D
Foderallergi - du menar kraftfoder då? en islandshäst behöver sällan kraftfoder, så skippa det om pålle inte mår bra av det.
Vet du VAD hästen är känslig för? Många hästar är känsliga för soja, så kolla innehållsförteckningen om du ändå ska ge kraft (eller blanda själv och uteslut sojan).
När det gäller ensilage (eller hösilage) brukar det oftast vara förändringar i pH som hästar reagerar för, men där vet du ju hur du ska göra för att minska risken ;D annars är väl rådet att gå över till hö, det är mer "homogent" än ensilage.