Rida på isigt underlag?
Hej! Jag har en fråga ang. att rida på is. Här i Sundsvall har det nu töat i några dagar men idag frös det på igen. Detta resulterar i skridskobana i princip ÖVERALLT! Det är väldigt frustrerande!
Hur gör ni när det är sånt här underlag? Kör ni på som vanligt, låter ni dem stå eller rider ni fast kanske lugnare och inte i så höga tempon???
Hreimur har fyra broddar på alla skor och idag red jag på paddocken som mer liknar en skridskobana nu med blankis över hela. Jag skrittade mest men tränade även lite tölt-skritt övergångar. Han halkade ingenting och det gick för övrigt bra!
Hur brukar ni göra??? Jag är jättenojjig och vill inte att han ska halka och sträcka sig eller något dylikt!

4 broddar i varje sko har alltid funkat för mig.
Har guldskor med 6 brodd i varje och det fungerar helt klockrent.. Kör som vanligt fast det är isigt underlag :D
Har 4 brodd och håller mig mestadels till skritt och tölt eftersom att det saknar svävmoment.. Nu äntligen har den mesta isen försvunnit på vägen och idag red jag ut i alla gångarter :D
4 brodd o snösulor o kör på som vanligt på ala underlag
Det jag är mest rädd för är nästan att dom ska halka till så de glider på isen och sträcker sig :/
Tack för alla svar! Måste ge mig ut på isen igen. Tror jag mest håller mig till skritt och tölt faktiskt. Jag tror att jag omedvetet skulle spänna mig (av oro/rädsla) om jag red i högre tempon/gångarter så jag tror det blir bäst så :)
#5 Precis det är jag också orolig över! Vi har precis konstaterat (med hjälp av en massör) att han har fått en muskelbristing just pga att han har halkat i hagen. Så nu håller vi på att jobba bort det, och då är man ju inte så sugen på att det ska hända igen….
fast jag har adrig varit med om att de halkar när de har 4 brodd o snösulor, har galopperat full fräs, lagt pass och allting trots att de e is.
Det har jag, speciellt när det är blöt is. De glider på isen även i skritten så jag skulle aldrig ta risken att rida i trav eller galopp då.
Jag brukar ta det lite försiktigare, men med fyra brodd brukar det gå bra. Jag rider dock inte på de mest hala områdena, speciellt inte om det är ett sådant område där det har snöat, smält, blivit is, smält, blivit is, snöat, smält, blivit is etc. för då är det ofta buckligt och ojämnt underlag. Jag har reagerat på att hästarna kan bli lite försiktigare de med, ta lite kortare steg och vara mer observanta på underlaget än normalt. Även när jag promenerar.
Raudur halkade omkull idag när han sprang på volten, ramlade på sidan och gled lite (jag blev livrädd!), så ett tips är att ni tar det försiktigt trots fyra brodd! :/
#7 Påstår inte att du gör fel som rider på som vanligt, man får ju helt enkelt känna efter själv hur det funkar ;) Jag funderar på att testa isbrodd, någon som har testat det? Funkar det bra? Det känns ju som att det blir väldigt högt för dom under fötterna :o

#11 Jag har alltid 4 isbroddar och snösulor, rider på alla underlag i alla tempon. Har aldrig hänt något utom att jag fått en glad ponny som känner sig säker utan halkrisken.

Tar det lite lugnare än vanligt. Men visst blir det även galopp men bara på raksträckor . Förra helgen red jag å en vän på en anlagd rakbana som det just då var enbart is på, men det var jämt. Så vi töltade och galopperade. Väl klara stod det två storhästryttare som var på väg att rida i ridhuset, gapade och undrade vad vi hade på fötterna på våra hästar som kunde galoppera på det isiga underlaget. broddat svarar jag . Ja men ändå tyckte det , har ni 7 broddat per hov eller? De var helt imponerarade
kissmekate.blogg.se
Kom på att folk kanske kallar vanlig brodd för isbrodd.. #12 är det sådana här du använder? http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?products_id=1793&osCsid=96173246f715c918fcfab1cb0aa178bb Själv använder jag dom här: http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?products_id=511&osCsid=96173246f715c918fcfab1cb0aa178bb Och dom verkar inte räcka för oss :/

#14 Jag har använt båda sorterna utan problem.