Hur många bukskäck hingstar...
finns det i Sverige. Och hur många har bedömningsresultat.
Bara Hörgull väl?
Är de du som har ísingur.
Japp Ìsungur :)
#2 Vart finns han någonstans?
I halland 3,5 mil från Halmstad fler bilder o info på min hemsida
Aj då, lite långt att åka.. Han var jätte fin verkligen!
#6, Rätta mig gärna om jag har fel, men var inte han till salu där ett tag? Måste erkänna att jag var lite småsugen!!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jo han var till salu ett tag
Det var då jag köpte honom 
Är sååå nöjd med honom, köpte lite på vinst och förlust men han är verkligen superfin!
Dessutom med ett superbt lynne, min 7-åriga dotter borstar honom lös i hagen och han går i angränsande hage till stona utan problem 
Jag kommer betäcka två ston med honom själv till våren/sommaren.
Nej han är inte bukskäck ;)
Kan vara bärare av Splash? Annars om han har ett blått öga så kan det bero på det vita i ansiktet.
men varför är han inte bukskäck? han har ju nästan hela huvet vitt? hur vet man att han inte är det? bukskäck kan ju nedärvas i flera generationer och inte synas sen när man parar två med anlaget så ploppar det upp
För att en bukskäck aldrig är vit upptill dvs på ryggen, och en bukskäck har lykta och alltid två blå ögon 
måste dom altid ha två blå ögon?
Finns ju dom som bara har en liten fläck under magen som har bukskäck anlag?
Och sen kan dom väl vara mer eller mindre vita en bukskäck med mkt vitt borde ju kunna vara vit på ryggen också.
Är du verkligen helt säker?
Han va inte splasch då, för då kan de ha bukfläckar.
Angående inlägg 15 så kan han va anbärare, svårt och se om han har vita ben.
enigt ägarna var han bukskäck eller hade bukskäck anlag, pappan va skimmel född bukskäck mamman visste dom inte men han hade 4 vita strumpor och fäck under magen.
Så det verkar ju uppenbarigen som att de kan vara bukskäckar eller åtminstone ha bukskäckanlag utan att ha blå ögon det beror ju på hur mkt tecken de får. jag vet hästar med bukskäck anlag som det inte syns på som bara har en iten fläck i ena ögat eler en liten fläck under magen.
Kristall frá Bulandi har bukskäckanlag men bara en liten fläck i ögat. Där har du en fin hingst med bukskäckanlag, bra bedömning, bra stam och bra blup och fina tävlingsresultat :)
Var hittar jag honom då. han fanns inte med på islandshingstar.se
vet inte jag har hans ägare på facebook, men det borde väl gå att hitta info om man googlar, han är bara svart med lite blått i ögat, men har man ett bukskäck sto och betäcker med honom lär det ju bi bukskäck i alla fall eftersom det blir dubbla anlag. Hans pappa är hederspremierade Hrodur frá Refsstödum som har bukskäckanlag, hans mamma är ett första klass sto efter Porri frá Pufu, han själv är första klass och har 117 i blup, ha kvalade till SM förra året, men skadade sig tyvärr men nu håller hon på att sätta igång honom igen.
Han är väldigt vacker :)
http://www.funni-islandshastar.se/?page_id=74 här är hennes hemsida
Är det inte en regel att den vita färgen ska komma underifrån och den mörka färgen överifrån som om någon har hällt en burk färg över hästen? :)
Skillanden på en splashbärare och en bukskäck är ju också att bukskäckar alltid ger vidare anlaget till sina avkommor medans en splashbärare bara lämnar vidare anlaget till en del av avkommorna.
En splashbärare behöver inte ha blå ögon!
En bukskäck ger alltså vidare anlaget i 100%
Splashhingst+Bukskäck ger inte bukskäck i ens 25% av fallen…
Bukskäck+Icke bukskäck=100% anlagsbärare dvs splash
Bukskäck+Bukskäck ca 50% bukskäck 50%anlagsbärare
Bukskäck=Alltid helt blå ögon, färgade upptill vitt nedtill…
Hittade detta på en sida..
Bukskäck däremot, är ett recessivt anlag. Det betyder att det krävs dubbla anlag
för att hästen ska bli bukskäck, med bara ett anlag är den bärare av
färgen (som ibland dock kan synas på stora tecken, blå ögon osv). Därmed är
alla bukskäckar homozygota bukskäckar. Betäcker du därför två bukskäckar
så finns bara möjligheten för fölet att få ett bukskäckanlag från båda
föräldrarna, för något annat finns inte, och fölet blir till 100%
bukskäck.
Så då blir det alltså 100% ett bukskäckföl om du betäcker med en bukskäck :)
Fast uppenbarligen kan två hästar med bara splash anlag få bukskäck avkomma Hörgull frá Stedja hade ingen bukskäck förälder mamman var skimmel född palomino med bläs och pappan fux med stjärn och snopp.
Om en bukskäck är homozygot borde ju en betäckning med en hingst som har anlaget ge 50% bukskäck och 50% anlagsbärare, verkar ju konstigt om det bara är 25% chans för bukskäck när det dubbla anlag på ena sidan och ett anlag på andra sidan.
Håller med om att anlagsbärare borde ge ungefär 50% bukskäck om båda bär på anlaget ja.
Båda Hörgulls föräldrar bär ju på anlaget annars hade han inte varit bukskäck.

Det vita går inte över ryggen på en bukskäck, det börjar alltid underifrån.
Dom måste inte ha blå ögon. Anledningen till att hästar får blå ögon är i de flesta fall att ett vitt tecken hamnat i ögat. Alltså kan en bukskäck ha bruna ögon.
Vad menar ni med splash? En häst med bukskäcksanlag? Det behöver nämligen inte synas alls på hästen att den har anlaget! Den kan vara helt fri från vita tecken. Ordet splash gör att det låter som att hästen har vit på sig.
Om man korsar två anlagsbärare så är det självklart att det kan bli en bukskäck. Hur stor chansen är vet jag inte, antagligen 50%.
Skynda långsamt så går det fortare.

Precis som alla andra skäckar kan dom vara minimalt tecknade och ha vitt enbart på benen.
#31 borde dom inte kunna bi "maximalt" tecknade också dvs bli nästan eller helt vita, skäckar kan ju alltid få mer eller mindre teckning.
två med anaget som det inte syns på kan få en bukskäck ja så långt är jag med.
Det jag tycker är väldigt märkligt är att det skulle vaa så lite som 25% chans för bukskäck om ena är bukskäck dvs har dubbla anlag och är homozygot och den andra har ett anlag borde då inte avkomman åtminstone ha 50% chans för bukskäck. Du säger tt det inte ens är 25% men det är ju försjuttsingen 3 anlag borde det då inte till och med vara 75% chans.
Sen en annan grej en bukskäck är homozygot säger du, men med homozygot menas att den bara ka ge ett anlag en cremello tex är homozygot för gul och den ger ju bara gult vad man än parar med.
En homozygot bukskäck ger ju alltid anlaget vidare oavsett vad den andra har för färg, men borde den då inte alltid ge bukskäck med en annan som har ett anlag om den är homozygot.
haha jag betäckte två hingstar i worldfengur för att se färgresultatet, men skäckanlaget var inte med så de blev bara fux, brun o svart så där fick jag inget svar :P
här är en bukskäck där det vita går upp över ryggen så visst går det, de kan vä vara mer eller mindre vita precis som alla andra skäckar
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3trz1Ry0sOQ#!
#35 snygg han var :)
jag håller tyvärr inte med :P jag tycker dom ser ut lite som kor men smaken är som baken :P :)
Men jag tycker det är intressant att diskutera anagen för jag vill ära mig mer om hur det funkar :)

#33 Som alla skäckar kan dom ju bli mer eller mindre vita. Man ska komma ihåg att det finns många olika skäckanlag och samma häst kan ha flera olika samtidigt. Därför kan de verka som att mönstret inte verkar passa in. Det vita kan gå över ryggen men enbart delvis, den blir inte helvit på ryggen som andra skäckar kan. Ursäkta dum fråga men är ni helt 100 på att islandshästar kan vara bukskäck? Har biken "Hästens färger" framför mig och där står att anlaget finns hos russ och finsk häst men är annars ovanligt, finns förmodligen hos paint och pinto. Tobiano är så vitt jag vet, det vanligaste anlaget och det kan likna bukskäck.
Ja en bukskäck är alltid homozygot, har den enbart ett anlag så syns inte färgen. Så om man korsar en bukskäck med en anlagsbärare så borde det vara 75% chans för skäck, men det är jag inte helt säker på.
ja det låter ju mer rimligt att det blir 75& när det är 3 anlag.
Ja det finns hos islandshäst, men är inte så vanligt och när något är ovanligt bland islandshästar är det tyvärr ofta så att folk avlar bara på färgen, var värsta silver bomben ett tag där alla skule avla silverhästar = det vart rätt många av dålig kvalite.
Jag hoppas folk tänker lite nogrannare och tänker på kvalitéerna också nu när bukskäckarna dykt upp. Det viktigaste är ju ändå gångarter, temperament och exteriör.
Han hade varit väldigt intressant för mitt sto som jag vill betäcka till hösten..
Snygg!
Jag gillar även Hörgull frá Stedja.. Önskar mej ett föl som blir bukskäck el har något blått öga. Men med mitt skäck fux sto kommer jag nog inte få det =( & hingstarna finns för långt bort =(
Finns det ingen här inne som har en fin hingst i mellan sverige???
Alma har varit hos Hörgull, men ville inte ta sig. :( annars hade hon varit dräktig nu.
Är det Alma frá Skeggsstöum ?
ja det är det.
Okej då har hon gått i samma sto flock som min innan hos Kristina.
Okej :) ja har ju Alma långtidsfoder. :)
Okej så Kristina äger henne fortfarande?
jepp. :) och nu till sommaren letar vi hingst, eller om vi ska försöka med Hörgull igen.