Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettarbete-från-marken
Läst 3805 ggr
Maja
2013-01-06 00:31
0

Markarbete

Arbetar ni era hästar från marken någon gång? Vad gör ni då? Longering? Tömkörning? Löshoppning? Annat?

Berätta gärna om hur ett sådant pass kan se ut!

[vretenskaniner]
2013-01-06 10:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minst en gång i veckan, om underlaget tillåter, markarbetar jag min häst. Löslongering med cavaletti oftast. Annars försöker jag tömköra mycket. Är roligt och Freyfaxi gillar det. Om jag löslongerar utan bommar har jag honom alltid inspänd med gjord och fasta inspänningstyglar. Mycket trav och galopp övergångar blir det då :)

Uss
2013-01-06 11:57
0

Håller på och startar upp min pålle som varit arbetslös det senaste året. Därför rider jag aldrig två dagar i rad, utan det är tömkörning eller "koppelpromenad" som gäller varannan dag.

Vi har ett par cavalettibommar som vi använder då och då vid tömkörning, men pålle är inte så bra på det där med hoppning, så det slipper han. Förr när han var i gång så brukade vi löshoppa kanske en-två gånger i månaden och löslongera (jag kunde inte tömköra då ;D) minst en gång i veckan (longerar typ aldrig i lina).

Vi är inte så disiplinerade, så vi brukar inte ha något medvetet "upplägg" på passen, men pålle lär sig en övning fort och tröttnar ännu fortare, så vi varierar oss och gör sällan ens ett helt varv utan någon "krumelur" eller halt eller övergång eller… Däremot så kan vi upprepa ett set med ett par tre "övningar" då kopplar han inte på "autopiloten" ;D

Smultronkaka
2013-01-06 18:14
0

Löslongerar alltid hästen innan ridning. Dels för att hästen ska få en chans att värma upp i hela kroppen innan jag sitter upp och dels för att se hur dags formen ser ut. Annars tömkör jag mycket, både i skog och på bana! Tömkör mycket i volter och serpentiner för att få hästen smidig och följsam. Sen olika tempon osv. Tycker att det är otroligt viktigt att variera sin ridning med markarbete!

[tlundegard]
2013-01-07 11:02
0

Tömkör en del, mest på volt då. Jobbar hela tiden med ledarskapet från marken.

Nu när jag precis har satt igång mina hästar så har jag jobbat med att flytta bakdel och framdel (korsa bakben och framben). Har haft grimma eller träns, hållt i tyglar/grimskaft och bett dom flytta sig från mig, åt sidan. Som en skänkelvikning på voltspåret, just för att de ska bli mjuka i sidorna och trampa in under sig.

AnnaEfoto
2013-01-08 19:39
0

Jag leker alltid med min lilla pålle innan jag sitter upp, som en pree flight check. Ser vilket humör han är på, vad han har svårt för eller är osäker på just den dagen eller om han är mer järv och vågar gå på lite mer. Om han är allert och gärna vill vara tillags eller lite mer på latsidan.

Har tömkört en del tidigare, men tappade det helt av olika anledningar… Löslongering gör jag några gånger ibland (ska bli bättre på det) använder då mig av en rundkorall :)

Tänkt att det ska bli mer löslongering med lite bomarbete till när vi ska sätta igång med träningen efter hans viloperiod!

Följ mig som fotograf på

min hemsida http://petronellafoto.webb.se/

eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/

selfrejection
2013-01-09 22:00
0

Vi hittar på någon från marken ungefär hälften av alla gånger. Tömkörning, promenader, löshoppning, löslongering, kommunikation, longering och "rida från marken". Jag går vid sadelläget med armen över ryggen och jobbar honom i skritt som jag gör från ryggen. Så gör jag också varje gång innan jag sitter upp eftersom han lugnar ner sig och vi får känna av varandra vilket humör man är på osv.