Era åsikter till vintervila?
Jag har en valack som jag funderar på att ställa av på vintervila i ca. 10-14 dagar. Dock har han just börjat bygga upp musklerna ordentligt igen. Jag köpte honom i början av sommaren och har tränat honom regelbundet sedan dess.
I år väntar en spännande tävlingssäsong, vi skall börja med öppna klasser och förmodligen rida Fm om allt går bra. Hur skulle ni göra? Ställa av honom i ca två veckor så att han hinner återhämta sig och skaffa ny energi till våren. Eller fortsätta träna och hålla igång honom med varierad träning? (longering, tömkörning, skogsridning osv)
Han har lätt för att tappa muskler och sätta på sig mage (dock vet jag inte om musklerna försvinner på 2v), han har haft fångkänningar tidigare. Dock skulle inte lite hull skada kanske, så han har något att bygga av sedan..
Tacksam för era svar och åsikter. och hur gör ni med era hästar?

Hur känns din häst? Är han i behov av en vila? Annars är 2 v inte så farligt. Jag märkte i höstats att min häst hade inte samma glöd och energi som förr , även min tränare märkte det. Så han fick vila i nov, och nu har han fått tillbaka sin vilja å energi så den vilan var välbehövlig för honom.
kissmekate.blogg.se
Han är lite slö vid voltridning och frågar verkligen om han måste. Ute är han dock pigg och tycker det är superkul. Så tror jag kanske har nötit lite för mycket i ridhuset och struntat i att vara ute och rida.
Dock skall han nog få vila 19 dagar till en början, kanske ta någon skrittur ibland ändå så han får sträcka ut musklerna. Men inget krävande arbete för ett tag. Tror inte han tappar så mycket under den tiden.