OT: Vad har du för jobb?
Jag har haft många olika yrken, men har inte kommit på vad jag vill bli när jag blir stor. ;-)
Tänkte man kanske kunde få några tips här. :-)
1. Vad har eller har du haft för jobb?
2. Hur länge har du jobbat med det?
3. Vilken utbildning/egenskap krävs för jobbet?
4. Lön?
5. Hur trivs du?
Just nu pluggar ja till lastbils kort, men vet ej om ja vill bli egen och
starta häst transport firma eller om ja ska ordna anställning nånstans.
Men har några månader på mig och fundera.
Jag har faktiskt inte jobbat jätte mycket i mitt liv, det har varit lite sommarjobb här och där.
sommarjobbade i en klädbutik när jag skule börja 2.an på gymnasiet
sommarjobbade på en daglig verksamhet för lindrigt handikappade när jag skulle börja 3.an på gymnasiet
När jag tagit studenten jobbade jag 7 månader som medlemsvärvare för rädda barnen, stod på gator och torg och fick folk att bli månadsgivare. Roligt men stressigt jobb. Många roliga människor jbbade där men inget som håller i längden.
Sen fick jag ett vikariat 7 mån på en förskola, där trivdes jag toppen men kände först att det inte var min grej så jag sökte byggnadsingenjörs linjen
Gick Byggnadsingenjör ett år men upptäckte att det inte var min grej och att jag saknade förskolan så jag sökte lärarutbildningen på södertörns högskola
Har gått där 5 terminer nu och har 2 kvar, har vikarierat en del i skolan också under tiden, vet inte riktigt vad som händer när jag är klar om det blir lågstadiet eler förskolan. Jag gillar att jobba med barn i alla fall, ingångslönen ligger på 28 har jag hört.
Sen har jag alltid jobbat lite med hästarna vid sidan av, haft en del träningshästar både ur mammas avel och utifrån, köpt in unga outbildade svåra hästar billigt som jag fått ordning på utbildat tävlat och sålt.
Jag hoppas att jag en dag ska bli så duktig på hästarna så jag kan jobba med det, men blir jag inte det så har jag lärarutbildningen som reserv och har hästarna som hobby :)