Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 813 ggr
FiffiLiina
0

Boots istället för skor?

Jag har läst att istället för att sko hästen kan man ha boots. Vad tycker ni om boots?

MVH FiffiLiina

FiffiLiina
0

Med stödjande sulor såklart:)

MVH FiffiLiina

080296
0

Vi har en i stallet som har boots på sin häst ibland, dels för att han går oskodd just nu. Samt har han haft fång tidigare.

Dock inget att rekomendera till en häst som skall tränas regelbundet. En välskodd häst med lätta och bra skor jobbar bäst. Även barfota om det är rätt underlag.

Många hästar uppfattar bootsen som obehagliga och accepterar inte dem. Det blir mest klupigt och ivägen, medan vissa säkert gillar dem. Man får prova sig fram :)

Vad hindrar dig att sko din häst då? :)

Uss
0

Pålle funkar inte så bra med skor så vi har boots. Har provat Cavallo simple och Old Mac's, till våren vill jag prova en ny modell. Tycker det funkar OK, eller ganska bra, men inte jättebra. Är lite bökigt, oroar mig för skav o det kommer in små stenar ibland. För pålle är det som när vi går med liite för stora skor, han blir lite… typ klumpigare med fötterna. Det är oxå knepigt att hitta rätt storlek. De är ju ganska dyra så man vill ju inte köpa på chans… Det är de nackdelar jag ser, men fördelarna är fler och avgörande; utan järnskor har pålle fått hårdare horn - tappskor finns inte mer :D o mindre besvär med röta, han har bättre fäste på asfalt/betonggolv, det låter inte så högt på stallgången o jag kan tänka mig - men vet inte - att det är snällare för lederna att slippa järnskor!