Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 2057 ggr
080296
0

Grymtar vid ridning ibland

Min häst har ett underligt ljud när jag rider ihop honom i lite högre form i tölten.Han jobbar med mycket aktion och trampar verkligen under sig ordentligt.

Dock har jag märkt när jag rider honom på stångbett, speciellt i ökat tempo när han har lite högre form, att han grymtar lite samtidigt som han andas. Lite varierat sådär, i arbetstempo när han går i låg form försvinner det dock.

Jag har läst förut att vissa hästar får svårt att andas eller liknande när dom går i högre form? att det liksom trycker ihop luftstrupen.

Tänkte bara höra om ni har vart med om något liknande? hört om det? är det farligt eller skall man bara strunta i det?

Tänker nog kolla med veterinär om det fortsätter, för att vara på den säkra sidan.

Uss
0

Min ene pålle är trång i ganaschen o precis som du skriver måste han vara lite friare när han går i högre form. Du kan känna själv hur mycket plats det finns mellan benen i ganaschen högst upp o nack?hals?kotan när du höjer huvudet på pålle. Eftersom det bara händer på stångbett så borde det väl inte vara det som är problemet, kanske stångbettet gör ont när han kommer högt i form (har det inte själv så är inte helt klar över hur det inverkar) eller så stönar han lite pga att han anstränger sig - min pålle stönar ibland när han kissar o ska ha ut det sista om jag inte hoppat av…

Gronstedt
0

Grymtningar, speciellt i takt med stegen, betyder för det mesta att hästen verkligen jobbar genom hela kroppen. I så fall är det ett positivt ljud.

080296
0

Skall prova känna på honom och se hur det känns. Kan vara av stångbettet, dock rider jag knappt med någon hand med det så vet inte om det är på grund av det.

Det skulle kunna vara att han grymtar med, det hörs väldigt taktmässigt i alla fall. Hörs nästan som han håller takten i sina grymtingar, så det skulle det kunna vara. Skall höra med min tränare när jag börjar rida för henne igen.