Vad har hänt under 2012?
Nu börjar år 2012 lida mot sitt slut. Jag vet att våra medlemmar har varit med om en hel del olika hästhändelser. Några har köpt ny häst, andra har sålt sin häst. Några har skaffat foderhäst, andra har fått föl. Några har gjort sin tävlingspremiär, andra har tävlat SM. Jag tänkte att vi tillsammans kan göra en tillbakablick över året.
Vad har hänt i hästväg för dig under året 2012?
Jag köpte mina andra häst, Aragon. 2 svåra fall av kolik har jag fått vara med om. Jobbat hos Daniel och Katie i deras stall och kom på att hästbonde ska jag INTE bli. Jag trillade av och bröt foten, när jag var ute och red på gammelgäddan. Lyckats bättre att hitta formen i ridningen med gammelgäddan =)
Året började med sexåringen som jag hade på inridning (eller ja, hon kom i början av december 2011, men första dagarna stod hon bara i hagen och "landade" samt lite promenader). Grundade henne från marken, miljötränade och jobbade på att få henne lyhörd. Jobbade vidare med henne och hon skickades tillbaka till ägaren i slutet av april. Då gick hon i skritt, trav och galopp. Tölten hade jag bara känt på för att se hur nära till hands den fanns och ja, den låg inte långt borta.
Parallellt med henne tränade jag även min förra gula. Töltträning för fullt, stärkte rygg och rumpa. Fick även i uppdrag att sälja henne. Väldigt segt den första tiden, men i höstas så flyttade hon till det bästa hem man kan tänka sig. Känns så härligt när man vet att hästen har hamnat i helt rätt händer! Det går jättebra för den nya ägaren och hon är supernöjd med hästen. Underbart!
När den förra gula såldes så letade jag en ny häst att rida och jobba med och hittade ett nytt gult sto med liknande stam, så henne jobbar jag med nu. Rätt så mycket markarbete nu i en början då hon gärna vill bestämma och har mycket att säga till om… Men hon utvecklas, så snart är vi nog bästisar hoppas jag på! :)
Annars under året har jag lite smått hjälpt till med lite träningshästar på min väns gård, varit delaktig i försäljning av ett gäng hästar osv. En väldigt kul år med andra ord! :)
i början av april blev vi A klassade
i slutet på april kvalade vi SM
I juni startade vi vår första nationella tävling som A klass ekipage, lyckades ta oss till B final bland eliten, red upp oss till en 7.e plats med våra första 7 or för tölt
Några dagar efter avelsbedömde jag honom, han sänkte sig en del i rid från förra året eftersom underlaget va kasst med blev högst bedömda 7 år och äldre
Startade SM med helt ok poäng, fegade lite i andra passläggningen och hamnade 3 hundradelar under SM kval för nästa år, men är nöjd ändå kom 19 av 39 bland sveriges bästa ekipage
Valtyr Fick lite ledigt, jag blev fodervärd åt Hugi 5 år e:Hvinur ue:Svalur
i slutet på augusti startade vi vår första tävling tillsammans efter 3 veckors träning hos mig vi vann både T8 och V5 på 5.50 och 5.17 trots ett stopp i tölten i V5
Anmäler mig med Hugi till Johankurs, men Hugi börjar haka
Dammar av Valtyr 3 dagar innan kursen, men han var superflott trots dåligt med träning
En vecka efter startar vi mörs KM vinner både T2 och F2 och blir klubbmästare i både tölt och femgång
Hugi ska skickas tillbaka på grund av hakningarna, men ägaren vill att han ska va kvar och jag fick köpa honom billigt så nu är han min <3
15 dec ger mamma mig värdens bästa julklapp, jag fick ett hingstföl med jätte flott tölt e: min älskade Valtyr ue: Mökkur frá Varmalaek
Hugi börjar bli bättre och hakar allt mer sällan och idag bjöd han spontant på en passraka utan dess like 
Året började fint med att vi sladdade av vägen och voltade med bil och transport och Raudur ner i ett djupt dike efter att ha varit på träning. På vägen dit var det bra körväder, på vägen hem började det regna och blev blixthalka.. Alla klarade sig men jag är fortfarande rädd att åka bil på vintern. Då insåg jag vilken fantastisk häst jag faktiskt har, han bara stod lugnt i den upp och nervända transporten och väntade på att få komma ut. Stod lika lugnt bredvid landsvägen med blåljus och personbilar runt sig. Min fina
Vet inte vad som händer när jag ska publicera, hela texten kommer inte med :S Kvalade till SM på Raudur i slutet av förra året, sista tävlingen för säsongen. Red några nationella tävlingar på våren, bl.a den på Romme i riktigt skitväder! Började snöa första dagen och det bildades styltor under hovarna på hästarna. Var nära att skippa tävlingen men vi hade åkt en bra bit för att komma dit. Jag ville prova på SM-banan så jag skulle känna mig lite hemma där. Tränade för första gången för Johanna Elgholm på en kurs som föreningen anordnade, det klaffade direkt och jag började rida regelbundet för henne. Slog nya rekord poängmässigt hela vårterminen och slutade på rekordet 6.23 i både tölt och fyrgång, då hade jag bara fått 6.0 en gång året innan (när vi kvalade i fyrgång). Fick även mina första 7.5or för ökad tölt. SM gick helt okej, en något nervös tjej (åkte häst dagen innan uttagning) och en tuff häst. Två suveräna, peppande, lugnande tränare på plats. Slutade som 7a i fyrgången, mycket bättre än jag hade hoppats på. I tölten hamnade jag som nr 12 tror jag, vi var inte så samspelta där. Efter SM kändes Raudur inte så fräsch, han fick vila en vecka och sedan blev det lugn upptrappning på träningen med mycket skogsritter. Red dyggur reg. med kassa poäng men kom igen på edeby open där vi vann fyrgången med 6.30. Det var mitt och Raudurs år :) Vi har även gjort annat skoj, lärt oss stå på lastpallar och lyfta på benen när matte ber om det ;)
Hektor (4 år) började jag jobba med i juni. Red in honom och tog med honom ett par gånger till Ia Lindholm. Han är den första hästen som jag har ridit in på egen hand och jag tog det väldigt lugnt och försiktigt med honom pga rädsla för att göra fel. Han var dessutom väldigt ojämn i sidorna innan inridningen så vi har jobbat mycket med det både från marken och uppsuttet. Töltsatte honom i höstas och kunde innan vilan tölta honom ett helt varv på volten i höger varv. Eldey (6 år, snart 7) har jag tränat lite till och från under året. Jag och mamma har bytt så jag har ridit henne och mamma har tömkört Raudur (jag är usel på det, måste lära mig!). Hon har patellaupphakningar som nästan har försvunnit, men hon är fortfarande osäker på sig själv och sina bakben. Jag fick henne i rund fin galopp ett par gånger på volten och det är mest det vi har jobbat med. Tävlingsdebuterade i höstas på edeby och fick 4.90 i fyrgång. Målet var att hon skulle ta sig runt banan i hyfsade gångarter (hon blir lätt styv) och det gjorde hon :) Jag tror på den här damen, bara hon blir ren i gångarterna så tror jag att hon blir riktigt fin! :) Hulda (hektors mamma) har jag också tränat lite till och från, men inte speciellt mycket. Hon är ju felriden och felbehandlad från början, bet folk när vi köpte henne. Hon är en helt annan häst nu och det här året har hon utvecklats enormt! Har inte så mycket mer att säga om henne eftersom det inte är jag som rider henne. Nu gick det! Vet inte om det blev överbelastat.. Sorry för så mycket text, men så blir det när man har 4 hästar att skriva om :o
Vi flyttade igen till ett väldigt mysigt stall som vi verkligen trivs i. Lite sämre träningsmöjligheter än tidigare, varken ridhus eller paddock, men det gör oss inget.
I somras hade vi ett ordentligt bakslag efter att Guffi bockade av mig och vi kom inte igång riktigt förän till början av hösten. Vi hittade en tränare som hjälp oss mycket och tölten har verkligen utvecklats enormt sedan i höstas. Äntligen börjar det släppa :)