Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 3207 ggr
[vretenskaniner]
0

Kolik...

Har varit med om att min älskade vän fått kolik.. Är glad att jag inte var där och såg när han var som sämst. Det verkar varit gaskolik. Han åt eftermiddagsmaten och blev sedan dålig, rullade runt som tusan! Sen kom veterinären, strax efter kom jag. Dom kände inget onormalt i magen på honom iaf. Och han mådde mycket bättre efter han fått sprutan.

Imorgon får vi se hur han mår, han såg frisk men trött ut när vi lämnade honom. Dock lite blek.

Killen
0

Håller tummarna att det går bra

kissmekate.blogg.se

may-britt
0

LÄMNAD har dere lemnad honom selv nu? Du det hadde inte jag gjort sen det der har jag värt med om och  det tok en hel dag och  en hel natt så  kansje noen skulle kolla til honom i  natt så  inte noe hender

may-britt
0

jag fikk gå  med hästen vär time 20 minutter

[vretenskaniner]
0

Han är sig själv igen. De tror att det var en kraftig gaskolik! Imorgon ska jag ut och rida lite, jogga och så :)

Han fick tillsyn ett par ggr under natten av de som bor där =)

powderpuff
0

Jag håller tummarna stenhårt.

ett varningens ord är att håll stenkoll på honom en tid efter han ser ut att vara bra.

Pratade med en hingstägare på mejl här och för ett par veckor sedan stod 4 hästar hos en veterinär pga av kolik och 3 av de dog. Detta är nere i östra Skåne och vad jag vet så är de en del andra isisar också i övriga skåne som dött. Först får de kolik som de repar sig ifrån och ca 1 dygn senare har de dött.

Miste själv mitt sto på de viset Gråter Veterinärerna står som handfallna och vet inte vad eller hur de ska behandlaGråter

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[vretenskaniner]
0

Ja jag läste om det, låter ju jättehemskt och otroligt läskigt! Det ska jag absolut.

powderpuff
0

Var har du läst om de? Länka gärna.  Tycker jag har inte hört något alls om de utan hörde detta av 2 olika personer.

may-britt
0

min kompis is hadde nu  for en vacko  sen det samma:(

[vretenskaniner]
0

#7 alltså att du förlorade ditt sto.

powderpuff
0

aha, jag troddde du hade läst om fler isiar som inte klarat denna höst.

Hur är de med din gosse nu?

[vretenskaniner]
1

Nej men har hört veterinärerna säga det som varit ute i vårat stall.

Nu är han sig själv igen! =) Tog en liten skritt tur idag, lite trav också. =)

may-britt
0

Hvem förlorade sitt sto?

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jag misste mitt sto den 1 december Gråter

De är den gulbruna på bilden.

Eveline
0

Det är en del hästar som dött, jag har hört om det här nere också. Någon sa att det kunde ha med avmaskningen att göra… jag vet inte, jäkligt obehagligt!

may-britt
0

hva menar du  dött på grunn av avmaskning??????

Eveline
0

#15 det är bare spekulationer jag hört. eftersom det är en del som fått kolik nu och dött. hörde att det kan ha med det milda vädret och sen avmaskning. hur det hör ihop vet jag inte och det är inte säkert det är så heller, som sagt bara något jag hört. Hemskt är det iaf.

powderpuff
0

De sista jag hört om varför de dör på löpande band är att de får en tarminflamation. På de hästar som blivit obucerade har tarmväggarna varit över 1 cm tjocka.

may-britt
0

hvarfor får de det vet du?

powderpuff
0

Har tyvärr ingen aning. Tycker man får ingen info någonstans :(

De är en veterinärer som hade 4 isisar för observation pga kolik och av dessa 4 var de tre som dog och han misstänkte att de kunde vara en jordbakterie och att de är den som ställer till de.

may-britt
0

ja ha men kan man inte få svar fra veterinären da som hadde disse is inne hadde värt bra och  vite for alle andre som har häster ute på  bete ;)

powderpuff
0

Jo de hade väl varit de men han var inte 100% säker på att de var de så han vill inte gå ut med de heller. Jag vet inte hur pass mycket de har kommit fram mer om de.

Novisan
0

Vi hade en isis på ridskolan som dog för 2 veckor sen av kolik, efter 2 dygn på sjukhuset :(

Novisan
0

Äsch, jag hade fel, det var tarmvred/inflammation. Inte kolik. Sorgligt ändå.

Hanna
0

#23 Räknas inte allt sånt till kolik?

I vart fall riktigt trist :(

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

viktoria91
0

#24 Gammal tråd men men.;)

Det börjar ofta som kolik som sedan utvecklas till tarmvred. Var själv med om detta med min ponny, hon fick tarmvred och blev buköppnad. Hon hade extresmt ont innan och kastade sig i sina smärtattacker i boxväggarna och på boxdörren, har väldigt hög smärttröskel. Operationen var lyckad och hon lever för fullt. ^^