När täckar ni era hästar?
När sätter ni på täcke på era isisar??
Man brukar väl säga att så länge dem har mat /friskt vatten så håller dem värmen + att dem kan komma undan blåst osv….
Men täckar man på för mkt så står dem inte emot kylan lika bra som en häst som man inte täckar så mkt..
Vad tycker ni?
Just nu har hon 300 grams täcke men står och skakar endå. plus vinterpäls. så känns ju lagom kul.
Usch, det lät inget kul!
Vi har haft ned åt -19 en kväll så då tog jag på mina vintertäcken men dagen efter var det -10 så då åkte täckena av igen. Har inte sett någon tendens på att dem skulle frysa.
Ne inge kul alls, inte van och behöva täcka. Alltid haft utan om de inte blåst snålvind och regnat.
Min valack är orakad och jag har alltid haft han utan täcke trotts kylan senaste år. Ser ingen anledning att täcka upp sålänge han har ordentlig vinterpäls, är frisk, etc. :)
Samma här. Min häst är också orakad. Har inte använt något vintertäcke än i alla fall. Kommer temperaturen upp över -20 så sätter jag nog på ett. Men han har ett enormt stort vindskydd och fri tillgång till ensilage nu + en jättestor flock att gå i. Dom värmer gott varandra om det behövs. :)
Jag täckar i princip bara när hästen är klippt. Undantag är om hästen på något sätt är sjuk, har väldigt tunn vinterpäls eller om det är riktigt kallt ute (närmare -20).
Mina går på lösdrift, ute så mkt som möjligt utan täcke och ej klippta. Är det riktigt äckligt väder får dom komma in på natten och torka upp men då får dom komma in vid 10 och ut vid 7 så dom är inte inne jätte länge.
Rider jag så dom blir svettiga så får dom fleecetäcke och stå inne och torka upp några timmar sen släpper jag ut dom igen.
Har täcke i transporten och på tävingar för att hålla dom rena.
Klipper inte på vintern utan låter dom stå inne och torka upp istället däremot brukar jag klippa dom på våren innan fällningen sätter igång typ februari/mars nångång så dom inte är helt blöta när jag är på tävling och då ska den ändå börja rasa av.
Min är helrakad så har täcke på honom hela tiden i stort sett. Ibland får han stå naken i boxen ett tag. Ute har han vintertäcke med eller utan hals. Inne har han fleece eller stralltäcke. :)
Den som är helklippt har alltid täcke, och innan pälsen är tillräckligt utvuxen även ländtäcke vid ridning eller skrittmaskinstäcke vid handarbete. Den jag har nu går i lösdrift med 300gr helhalstäcke. Har även täcke på om jag filtklipper i november eller senare. Lägger inget täcke på de som är klippta halvhals/bog. O självklart inget på de oklippta! Det har hänt att jag klippt häst För att kunna ha täcke på. Med de regniga höstar som varit så är det underbart att ha torra ridhästar! Värt allt jobb med täcken, lätt! Har alltid fleecetäcke i transport under kallare årstid, de klippta ett tjockare värmande o dom oklippta ett tunnt för att suga upp svettångorna. Det blir bättre luft i transporten då, inte så fuktigt. Jag klipper hästarna för att de skall orka röra sig under våra varma höstar, vill gärna att de har lite utväxt när vintern kommer. Jag är inte rädd för svett, men får ju erkänna att det är mkt praktiskt när de torkar fortare.
Hästen är oklippt och har en riktig björnpäls, får bara (regn-)täcke på sig när det är riktigt kallt och regnar samtidigt.
Min går på lösdrift och har en massa tjock päls. Hon har aldrig varit i behov av täcke när jag haft henne.
Jag har aldrig upplevt att hästar som har grovfoder har frusit. Å andra sidan brukar inte kylan vara problemet eftersom pälsen reser sig. Inte heller snön är väl något egentligt problem eftersom den lägger sig utanpå pälsen. Om det däremot regnar, blåser kraftigt och är kallt kan täcke kanske behövas om hästen inte har någonstans att ta skydd. Detta när det kommer till hästar som har kvar sin päls på kroppen förstås.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Enbart täcke efter de ridits och blivit svettiga. Pälsen står emot allt annat och de kallare dagarna får de mer hösilage ute.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Då kanske man inte måste köpa vintertäcken till hästarna i vinter, dom jag har är nu för små och dem kommer alltid in i lösdriften, blir det för jäkligt kan jag lägga ett fleecetäcke under ett regntäcke??
#13 Om de stått ute utan täcke fram tills nu borde de ha tillräckligt tjock päls för att klara vintern utan täcke. Kylan är sällan problemet, då ställer sig pälsen upp och isolerar. Lägger du då på ett täcke kan inte pälsen ställa sig upp och då fryser hästen istället. Våra hästar är ju gjorda för tuffa klimat, du kan lita på att deras kroppar klarar av det också om du inte stört pälssättningen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hon brukar gå utan täcke såvida det inte är jättekallt, det vill säga runt 30 minus, eller kallare. :)