Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 2088 ggr
emelie__88
0

Ang hålvägg

Hej! Undrar med er som har erfarenhet av hålväggar. För att göra en lång historia kort så började det i september med att mitt islandssto en dag var halt när jag tog henne ur hagen - boxvila efter veterinärs råd - bort med skon och ser en hålvägg som sedan hovis kommer ut och karvar ur/skär upp. Vad har ni gjort rent med och hur ofta? Hovis har gett förslaget 17% Väteperoxid men det känns väldigt starkt.. Nära på för frätande för lilla tjejens hov… :( Men det är kanske någon annan här inne som gjort rent med det? Eller har något bättre förslag som fungerat för dem? Vad har ni gett för tillskott för hovtillväxt under perioden? Om ni gett något annat alltså…

Hon är ohalt och jag rider henne dagligen, har hört att det är bra med rörelse för hovtillväxten i och med att blodcirkulationen ökar….

Berätta gärna era berättelser om detta.. Hur har det gått för er, över tid? Med utväxt och så vidare..

FeliciaS
0

Efter att ha rensat hålväggen från smuts är det bra att göra rent med väteperoxid (jag har dock använt 3%-ig vilket funkat jättebra). I hålet kan man sedan lägga en liten kula som man rullar ihop av lin och grankådssalva. Det sitter fast jättebra och förhindrar smuts från att komma in i hålet. Dessutom är grankådssalvan bakteriedödande :)

Det stämmer att motion främjar hovtillväxten, så motionera på :) Det är såklart viktigt att man tänker över vad som orsakat hålväggen, oftast är det felaktig hovform.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thicha
0

Min val unghäst blev halt och lite varm i leden, de visade sej vara en rätt stor hålvägg. Så varje dag så tog jag en söm och pillade ur all skit och sen spolar ordenligt med väteperoxiden du köper färdigblandat på apoteket och den är 3%. Du sprutar i det i hålväggen och låter det ligga kvar till det blir vitt skumm sen kan du släppa ned hoven. Du kan även låta en fetvadds tuss sitta i hålväggen över natten (om den är tillräckligt stor) jag testade själv men det var sånt pill så det la jag ned, var väldigt svårt att få ned detta i fickan när tussen är dränkt i våtska man inte ska ta i med händerna.. Du kan även ha i Virkon i hålväggar och det pulvret köper du på granngården och blandar ut med vatten..

Det är det man kan göra med hålväggar. kleta inte i något annat i hoven för det täpper bara till och är väldigt svårt att få ut!

Ulrisa
0

Jag har många års erfarenhet av hålväggar, tyvärr… mina hagar blir väldigt blöta på våren/hösten vilet leder till syrebrist i jorden och där trivs de elaka små bakterierna som sedan tränger in i hoven. Jag har kört med både väteperoxid och Virkon S, väteperoxiden är bra på så sätt att man lätt kommer åt att spruta in i hålväggarna om den är djup. Jag har haft 17% som du skriver, men blandade då ut 1 dl väteperoxid med 2-3 dl vatten skrapade ur hålet med en söm eller liknande och sprutar i väteperoxiden så att det skummar, jag sprutar i ytterligare så att det slutar skumma sedan kan man lägga i tjära. Med Virkon S som är ett pulver blandar man ut lite i taget med lite vatten så att det blir typ tandcreme konsistens, sedan borstar man rent där hovis klippt upp fungerar jätte bra, men är svårt när det blir för djupa hål att använda sig av virkon. Det är ett himla pysslande varje kväll,… men vad gör man inte!