Har tänkt på en sak...
Har jag bara fått för mig detta, eller är det såhär?
Hästfolk är ju lite uppdelade, jag har fått en uppfattning om att storhästfolk ofta klankar ner på islandshästar rätt ofta men inte tvärtom?
Jag menar, man hör folk kalla islandshästar för "raggsockor", "pensionärsmopeder", "pensionärsfotöljer", "åsna" och inte för att tala om den eviga diskussionen om det är en ponny eller ej.
Men, hör ni folk som håller på med islandshästar kalla andra hästar för saker? Nejdå.
Jag tycker det är en dålig attityd och jag har mött den själv en hel del gånger och försöker kontra med att kalla deras hästar för något, det enda jag kan komma på är "giraff" eller typ "spindel". Haha.
Jag menar, jag blir aldrig om så varm i hjärtat när jag ser en underbar islandshäst, för jag vet vilken underbar ras det är. Jag blir inte lika varm av att se andra hästar. Om bara folk kunde få 10% av min kärlek till islandshästar så skulle det inte vara mer tjaffs vill jag lova =)
Hahahaha!! Jodå, både jag och min mamma brukar kalla "vanliga" storhästar för olika saker, hysteriska och långbeningar bland annat. Sedan brukar vi referera till deras ägare som "halvblodsfolk" inte allt för ofta med en suck i rösten.
Kan tilläggas att vi gör det med glimten i ögat.
Det är så inom hästvärlden, man blir salig på sin sak och kan inte förstå att någon annan kan vara det på något annat sätt. Det spelar ingen roll om det är islandshästar, nh, dressyr, hopp eller vad det nu kan vara. Jag vill inte säga att någon grupp är bättre eller sämre men däremot är det väl mer mainstream att hålla på med långbenta hästar än lite kortbentare. Gå in bara på shetlandsponny och kolla vad dem får höra om sina ponnyer.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag brukar säga "höghus" ;) Jag har faktiskt aldrig blivit nerklankad irl, bara på internet där jag har fått höra att man plågar hästarna eftersom att man är alldeles för stor för att rida dom, att dom inte kan gå i form i några gångarter och absolut inte jobba med ryggen i tölt där dom bara går upp med huvudet och sänker ryggen. Då har jag bara försökt överbevisa :) Lite trist när folk har fördomar, men som jag har förstått det så börjar de minska iochmed att islandshästhobbyn växer :) Själv har jag tur och är nära granne med ett storhäststall där dom inte har fördomar (min morbrors stall). Visst, man får höra lite retsamma gliringar ibland, men jag brukar hugga tillbaka :) t.ex så visst, jag har små hästar, men trots det så lyfter en av dom mycket mer på benen än vad deras storhästar kan, jag kan t.o.m hålla samma tempo i trav som dom när vi rider ut :D Själv så älskar jag alla hästar, stora som små. ^^
Det är rätt vanligt oavsett vilken bransch man är inom. Det finns alltid de som tycker att de är lite bättre än andra. T.ex inom western så är det bara quarter som duger om man "är något". Kommer man med ett varmblod eller en ponny så tycker de att det är hysteriskt roligt. Det är ganska typiskt överlag när folk har snöat in på just en ras som alla andra ska klankas ner, oftast utan någon bättre argumentation. Såna människor finns hos islandshästmänniskor också :)
En bra mening jag läste i en bok: "En bra häst har aldrig fel färg, kön, ras eller storlek. Det är vad du gör den till som avgör om det blir en bra häst eller inte."
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag har bra mycket fördomar -kanske inte så mkt om hästarna -men om storhästfolket. Jag ser inte det som negativt dock. Okej kan jag använda uttrycken spaghettihals och höghus men det på samma sätt som jag omnämner mina som raggsockor… Fördomarna om människorna ser jag inte heller negativt! Tycker mest det är kul när stereotyperna verkligen stämmer!
Att rida storhäst är skitsvårt, det är något vi islandsryttare gärna förenklar "de har ju bara tre växlar", men de tre växlarna måste man ändå kämpa och ha kunskap för att förvalta. Sen att vi har det svårare är en annan sak ;) Men där tycker jag storhästfolket ofta gör fel, de tror verkligen på fullt seriöst allvar att islandshästen är lättriden "alla kan rida den" och den är så "mysig" -det är så "gulligt". Ni kanske hörde speakerna på globen? O där töltar några av världens bästa hästar runt… De är så Gulliga! 
Så pratar ju inte vi om storhästarna?
Jag har för övrigt gett mig tusan på att jag kan vara lika som storhästfolket, varvid jag matchar till 100%, benlindor vid dressyr, helklipper o täckar, använder gärna pikeur, shockemöhle o andra stora märken. Varför måste ett islandshästekipage vara jämställt med omatchat, raggigt och ovårdat? Nä där har jag lovat mig själv att inte ge mina grannar i stallarna runt om en chans att tycka vi är "typiska islandshäsryttare som inte bryr sig". Snyggt o prydligt skall det va!
Fast hästen är ju ändå en häst och inte en accessoar. Man har ju inte häst för att det ska se snyggt ut, utan för att det är roligt och för att man älskar hästar?
Jag tycker att det är det naturliga med islandshästar som ger mycket utav deras charm och om andra då väljer att se det som raggigt so be it. Då anser jag inte att de är riktiga hästmänniskor om tjusningen med hästar måste vara att de sköts och ser ut på ett visst sätt :)
det här med att det är synd om våra små ponnysar som rids av stora gubbar är ju väldigt uttjatat samt att islandshästar är så otroligt lätta, det är väl ingen sport, man åker ju bara…
De som tror att det är så himla lätt är varmt välkomna att anmäla sig till första bästa täving med någon av mina hästar och se hur himla lätt det är :)
6# Ja, det där med att det skulle vara synd om hästarna är ju hemskt uttjatat. Det är det som är fantastiskt med islandshästar…de kan bära en 90 kg karl och det syns inte ens på dem att de har något på ryggen.
Nej lätt är det verkligen inte. Köpte min första islandshäst för ett litet tag sedan och jag har fortfarande problem att växla mellan trav och tölt, trots att jag gått på islandshästridskola.
det är klart att det är lätt att åka islandshäst, men det är ätt att åka häst vilken sorts häst man än rider, men ska man utveckla sin ridning och bli riktigt bra så är det lika tekniskt svårt vad man än väjer för gren. Det går inte att säga att tex western är svårare än hoppning, eler att hoppning är svårare än dressyr osv för var gren har sina svårigheter och kräver sin teknik :)