Hur
En fråga till er mer erfarna där ute.. Hur ser ni om en häst är en 5-gångare och går det alltid att se?
Tänker mest på oinridna eller nyligen inridna hästar där man inte kommit så långt. Självklart märker man ju att den är 5-gångare om den lägger sig i en rasande pass i hagen, men om den inte visar pass?
Det jag fått lära mig är att en 5-gångare oftast har lite mer sluttande kors (även om det finns undantag).
Sen kan man ju kolla lite vad föräldrarna/släktingarna är och hur siffrorna för just pass ser ut i WF (vet dock inte hur säkert det är).
Om en häst "springer" bak, är det mer troligt den är 5-gångare då?
Vet ju det finns de hästar som efter många års ridning plötsligt visar pass, även om det är vanligare att man märker sådant tidigare.
Vore kul att höra era erfarenheter. :-)
Har inte hästen lagt sig i pass i hagen (behöver inte vara flygande för att den ska vara femgångare) så tror jag inte att att man med säkerhet kan säga att den är femgångare om man inte testar den (skickar in prov till labb). Jag har också hört att femgångare har mer sluttande kors och det kan nog stämma, mer eller mindre på olika hästar.
det kan vara svårt att se om de är femgångare eller ej, men numera så kan man skicka in prover och se vad den har för gener om den har pass genen eller ej.
Sen finns det ju hästar som har pass men aldrig får någon bra passkvalite så att man rider dom som 4 gångare i alla fall.
Min ena häst är efter en känd fyrgångshingst som nästan bara gett 4 gångare oavsett hur stona varit, han var fyrgångare tills han var 5 har aldrig visat pass i hagen bara tölt och trav och visade ingen tendens till pass bara ren tölt.
Sen när han var 5 så pang så la han sig i pass på ett fält och jag blev väldigt förvånad, nu har han visats och fått 8.5 för pass på avelsbedömning och 6.5 för pass på tävling så även en häst som inte ser ut som en femgångare kan bli en riktigt bra femgångare :)
Så, alltså, min 2 åring är efter en 5 gångshingst och under ett sto som inte är inriden ännu, men troligen 5 gångare säger ägaren.
Min 2 åring har inte visat pass i hagen, vad jag sett. Men risken att han är 5 gångare är väl rätt stor ändå?
Min gamle krake är 5 gångare men passen är inte tränad och han visar inte heller i hagen. blir bara lite pass ibland är man rider av misstag.
Men om man ser lite passtaktig tölt i hagen? kan det tyda på 5 gång?