Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: sjukdomar
Läst 3461 ggr
thicha
0

Vad säger er hovslagare?

Har ni någon gång råkat ut för strålröta? Vad rekommenderar er hovslagare för behandling??

Vad säger er hovslagare hur ni ska behandla hålväggar?

Vore jätte kul att ta del om vad andra har för erfaranheter och vad som man blir rekommenderad att göra!

I morgon kommer ev min hovlsagare, min 2 åring är halt på vänster fram, han avlastar och är lite varm precis där håret slutar och hoven börjar om man säger =) på framdelen, Vet inte hur han reagerar på man böjer hela hoven och om det kanske sitter i leden? Men halt är han iaf, Tycker detta är svårt då han varit väldigt vinglig ända sen jag fick hem honom från uppfödaren för nästan exakt 1år sen, han har inte full koll ser det ut som vart han sätter hovarna men om det handlar om balans och att han är unghäst så är det ju "tillåtet" att han kan vara så… Vi får se vad min "hovexpert" säger i morgon…

740tjejen
0

Min hovis gör inte så mycket åt lättare hålväggar eller bölder. Säger att han inte vill gräva i onödan.

Peppar peppar så har ja dock aldrig haft problem med nått av det. Men man pratar ju ofta på olika saker, så då har han förklarat hur han gör.

[tlundegard]
0

Min Hovslagare gröpte ur så mycket hon vågade och satte jodopaxomslag runt hoven när Vidar hade fått bärrandsröta. När Raudur hade en 1cm grov pinne in i strålen så var det vi själva som hittade den (efter att ha tagit ut både veterinär och Hovslagare). Vi blev rekommenderade att spruta in starksprit för att döda bakterier och sedan gjorde vi ett omslag. Det dom brukar göra är att skära upp hålväggen om den inte är för djup (då får man åka till klinik) och sedan lägga något desinficerande omslag runt. Strålröta har jag ingen erfarenhet av.. Men ett tips, kolla jätte noggrant efter en pinne/spik/sten som har fastnat i hoven, det missade både veterinären och hovslagaren hos mig! (Slapp iallafall efter mycket om och men betala veterinären eftersom att jag inte tyckte att hon hade gjort sitt jobb, hon kände inte ens runt strålen som är en principsak som dom ska göra ;))

thicha
0

Ja precis #2

Kratsade rent hovarna fram igår direkt när jag tog in honom, klämde överallt för att se om han ömmade eller om det kunde vara något annat men det finns lixom ingenting OM det nu inte sitter i strålen, han får skära rent så får vi se om det kommer fram något. Jag vet inte om han hamnat fel med benet när han sprungit och stukat eller om det sitter i hoven…

Det kan vara bra att skära för då kan man upptäcka saker i tid innan det blir så illa att hästen inte kan gå! tycker det är jätte bra med hovslagare som är intresserade av sitt yrke och inte bara ute efter att tjäna pengar.

thicha
0

Nu har jag haft min duktiga hovslagare här! Tack o lov var där ingen strålröta! Lite hålväggar som han kan fått ont av när det packas grus i dem, Så nu ska jag pilla upp dem ofta och spruta ned väteperoxid 3% i fickorna så att dessa bakterier dör och hoven kan läka ut!

Han vill inte ge tips på att gegga igen hålväggarna med tjära eftersom det täpps till, det måste hållas öppet och behandlas med syrefattiga medel eftersom dem dör av syre!

Var en tung sten som föll, skönt!

powderpuff
0

Min hovslagare sa till mig att jag kunde använda helt vanlig klorin till hålväggarna jag hade på migg halvblod och de gick bra för hon blev bra ifrån det. Så de har tagit död på bakterierna Glad

Till strålröta finns det något som heter TrustBuster och är super bra. vet att det var snack om att de skulle tas bort men vet inte hur det blivit med de.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

thicha
0

Ja precis och även Virkon S som går att köpa på Granngården funkar bra att spola rent hålväggar!

selfrejection
0

Min hovslagare tycker man ska använda Thrustbuster mot strålröta, men de har slutat sälja den på Granngården nu tyvärr. De skulle få in någon ersättning men jag har inte kunnat vara med vid skoningarna så jag har inte frågat henne vad hon tycker.

Hon har också sagt att väldigt mycket hästar som hon börjat sko har haft strålröta det senaste året och har haft det länge. Den andra hästen i mitt stall hade haft det minst ett år trodde hon utan att deras gamla hovslagare sagt något till dom.

thicha
0

#7 Ja den blev jag också rekommenderad den för strålröta.

Ivåra trakter åker hovslagaren mest på bölder så här års och grunden till alla dessa problem är ju att det är så himla blött! tänk om man hade en kall höst med lite käle i backen, då skulle det inte vara samma problem. Jag är livrädd för strålröta för det är mkt jobb med det, han sa att min hade ovanligt fina strålar så det var en otrolig lättnad.

selfrejection
0

#8 Fast så mycket jobb tycker jag inte att det här, har hällt på lite Thrustbuster en gång i veckan i ett år och hovslagaren har skött resten, inte jobbigare än att kratsa hovarna :) Min häst har väldigt dåliga hovar så det är inte konstigt att han fått det och det har ju blivit mycket bättre, men pga det dåliga och väldigt blöta vädret som varit nästan hela året har det inte försvunnit helt.

thicha
0

Okej kanske beror lite på hur pass allvarlig hovröta den har, menar hur pass långt den gått… har tacko o lov inte råkat ut för det än.

Jag pillar upp hålväggar varje kväll och spolar med väterperoxiid i hopp om att han blir bättre och visar ikke ökad puls i benet och inte mer hälta.. Blev ju livrädd när han blev halt innan jag visste om det verkligen bara var för han hade packad grus i en hålvägg =)

Bruhn
0

Hovbad med Sanogene,  finns på Iotas hovvård

FeliciaS
0

Bäst mot strålröta och lamellrandsröta är helt klart silvervatten! Det är överlägset tycker jag :) Annars är NT Dry också väldigt bra. Har hört att kopparsulfat funkar kanon, men det har jag aldrig testat själv. Förebyggande är förstås motion och bra foder (inget onödigt socker som ex. betfor).

#4 Låter sunt, tjära är ju giftigt (precis som klorin) och inget man vill ha på hovarna :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus