Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: ryttaren
Läst 3463 ggr
[tlundegard]
0

rider ni "lätt"?

Rider ni lätt i traven eller sitter ni ner? Varför? :)

740tjejen
0

Beror på,, vissa hästar har ja svårt och sitta ner i traven på, då blir de lättridning för och inte störa hästen.

Killen
2

Rider lätt för jag tycker det ät obekvämt att sitta ner i trav

kissmekate.blogg.se

Bruhn
0

Står upp i halvlätt sits.Som någon sa " rumpan ska lätta ur sadeln men byxbaken vara kvar"

[Valtyr]
1

det är lite olika på olika hästar och beroende på va jag gör. På tävling försöker jag sitta ner tycker det ser snyggast ut.

Tänk vad illa det skulle se ut om alla dressyrryttare red lätt :P

Maja
0

Nej. Jag sitter ner.

[tlundegard]
0

Själv så rider jag lätt! Satt alltid ner i traven förut men efter att jag fick Raudur så började jag rida lätt, det gick inte att sitta ner helt enkelt. Nu har det blivit en vana, känner dessutom att jag inte är tillräckligt balanserad för att sitta ner och det känns som att jag stör hästen.. Ibland så sitter jag dock ner ett tag om jag behöver driva igenom ordentligt i traven, t.ex på våra femgångsston :) #4 tycker också att det är snyggast att sitta ner, och har man rätt balans så kommer man ju åt hästen bättre. Men i nuläget känner jag mig mest som en vante när jag sitter på raudur ;) Frågade just för att jag vet att många på islandshästar sitter ner, medan det var en självklarhet för mig att rida lätt när jag red ponny :o

Maja
0

#6 - Haha, ja, jag tror att alla mina vänner som rider ponny eller storhäst rider lätt, men av islandshästmänniskorna sitter alla ner. När jag red på ridskola tror jag till och med att ridläraren påpekade att vi skulle sitta ner i traven… :P

lillalycka
1

Jag tycker det är bra att rida lätt då man avlastar hästens rygg lite.

selfrejection
0

Jag varierar mig, beror lite på vad jag gör och var jag travar om jag rider lätt eller sitter ner.

[Valtyr]
0

fast vad är skillnaden på att stå upp i sadeln och sitta ner egentligen? nä du står upp, visst det är fritt just där du annars sitter men det är å andra sidan tryck i stigbyglarna från samma vikt å jag tror faktiskt ärligt talat inte det har någon betydelse för hästen om man sitter ner eller rider lätt så länge man har en välbalanserad och korrekt sits. Självklart är lättridning att föredra om man har en dålig sits, men annars har det utförts några studier på effekten av lättridning vs nedsittning?

Själv så tycker jag att jag kan RIDA hästen mkt bättre i nedsittning och verkligen få tryck bakifrån på ett helt annat sätt så rider jag på ridbanan sitter jag ner medan om jag rider i lite friskare tempo ute och inte har något krav på samling så rider jag ofta lätt. Dock händer det såklart att jag rider pass ute där jag har mer krav på samling och jobbar hästen också och då sitter jag även ute.

jag har inga problem med att sitta, har ridit mkt dressyr på stor häst innan, däremot kan jag tycka att visa unghästar som har svårt för traven får lättare för att hitta takten om jag rider lätt och vägvisar dom lite till takten.

Josefineep
1

Jag rider lätt, Herkules orkar inte ha mig sittande hela tiden, han har inte styrkan för det än, dessutom har jag själv inte styrkan för att sitta ner och orka jobba med honom på rätt sätt och ge han de bästa förutsättningarna att jobba korrekt! Sitter jag ner blir det hej och hå. Rider jag lätt ser det fint ut och känns bra!

Naturligtvis ska vi ta oss till stadiet där vi båda orkar nedsittning men i dags läget är det inget som prioriteras då Herkules inte orkar ha mig ndsittande hela tiden!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

lillalycka
0

Om du har en korrekt sits och balans är inte skillnaden lika stor som när du sitter och skumpar men det blir ändå en avlastning för ryggen när man rider lätt. Därför man inte ska sitta ner i traven när man rider in unghästar bl.a då de inte har muskulatur nog i ryggen. Samma princip som när du rider med lättare säte "kalsongsätet", står upp i uppförsbackar osv, båda för att avlasta ryggen. :)

Jag har dock funderat på det med vikten i stigbylarna… Hur fördelar sig den egentligen? Sadeln måste ju pressas nedåt men hur "känns" detta för hästen? Någon som vet? :)

Alex
1

Rider i princip alltid lätt vid arbetstrav, för att avlasta ryggen på både mig och hästen. Ska jag däremot trycka på traven och få mer "tävlingstrav" så sitter jag ner för att kunna få ordentligt tryck i hästen.

Jag lärde mig också att "man inte rider lätt på islandshäst" när jag började, men de senaste åren har jag stött på ytterst få som inte rider lätt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TorilJohansson
2

Rider lätt, för att minska trycket på hästens rygg, men även för att jag tycker att det är mest bekvämt :)

Alex
1

#10 "fast vad är skillnaden på att stå upp i sadeln och sitta ner egentligen?"

Jämför med ett ok. Det är viss skillnad att bära två fulla vattenhinkar med ett ok, jämfört med om du skulle ha vattenhinkarna ståendes på dina axlar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Valtyr]
0

jo men då har vi ju sadeln där som fördelar trycket oavsett om du står upp eller sitter ner. oavsett om du sitter eller står så kommer det ju vara samma tryck på sadeln som fördelar trycket. Jag tror att det egentligen inte har så stor betydelse utan att det handlar mer om vad ryttaren känner sig mest bekväm med.

Jag är väldigt nyfiken på om det har bedrivits några studier på hur det verkligen funkar?

Alex
2

Fast tryckfördelningen blir inte hundraprocentig när du sitter i sadeln. Även om du så ställer hinkarna på oket på dina axlar så får du inte i närheten samma effekt som om du hänger hinkarna från okets armar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lillalycka
1

http://equipage.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=975:l%C3%A4ttridning-skadar-mindre&Itemid=93

"Att rida lätt i trav verkar vara mindre krävande för hästens rygg än nedsittning. Det visar en studie som gjorts i USA.

Målet med en studie som genomfördes vid Michigan State University i USA var att mäta belastningen på hästens rygg genom att registrera ryttarens rörelser i relation till hästens.

Slutsatsen från den här studien var att belastningstoppen i lättridning är lägre jämfört med i trav nedsittning, speciellt i den delen av steget där ryttaren står upp i stigbygeln."

[tlundegard]
0

Det kan säkert stämma :) Å andra sidan så kommer man ju åt hästen på ett helt annat sätt om man har så pass bra balans att man kan sitta ner utan att åka omkring i sadeln (vilket jag inte har, därför så står jag som sagt oftast ;) )

[Valtyr]
0

jag tycker inte att det borde vara så himla stor skillnad om man har en korrekt sits dessutom upplever jag att många hästar trivs bättre när man sitter för det blir svårare att hålla balansen vid lättridning, kanske blir det mindre tryck just på ryggen vid lättridning men då har vi ju sadeln som stötdämpar och fördelar trycket vid nedsittning. Men övriga kroppen hur belastas den kanske är det så att ryggen får lite mer tryck men som fördelas bra av en bra anpassad sadel men benen tar mer stryk tex vid lättridning för att de får svårare att hålla balanser det vet vi ingenting om.

Jag tror inte att det ena är mer rätt eller fel än det andra och jag tror varje enskild ryttare ska göra så som känns bäst för den så länge man har en bra balans och en bra sadel spelar det nog inte så stor roll.

Jag sitter ner på många hästar och upplever att dom trivs och går bättre med det medan vissa trivs bättre och går bättre vid lättridning. Det viktiga är inte huruvida man sitter eller inte det viktiga är om hästen och ryttaren är i balans och detta är olika på olika ekipage.

om det skulle vara så himla farligt att sitta ner så borde man ju stå upp i lättsits i all ridning i såna fall och man borde verkligen inte sitta ner alls vid dressyrridning.

Jag tycker det här är en rätt onödig diskussion faktiskt alla gör så som det känns bäst för dem.

[Valtyr]
0

men Alex du kan ju inte jämföra med ett ok, det är inte alls samma sak…

ok om du jämför barbacka med sadel, men sadeln är ju fortfarande under dig oavsett om du sitter eller står. Det är säkert en viss skillnad men så himla stor tror jag inte att den skillnaden är och har man en bra sits så tror jag inte det spelar så stor roll faktiskt. Det beror liksom helt på vad ekipaget tycker känns bäst.

Vissa hästar gillar lättridning vissa gillar bättre nedsittning jag förstår inte problemet alla gör väl som dom vill…

[tlundegard]
0

Det ena väger nog det andra och allt handlar nog egentligen om ryttarens och hästens balans :) En ryttare i obalans som sitter ner tror jag är värre än en ryttare i obalans som rider lätt, just för att hästen måste balansera upp ryttaren mer och ryttaren kan dessutom dunsa mot hästens rygg. Det finns dessutom en anledning till att man ska stå upp i lite lätt sits på unghästar ;) En obalanserad häst kan helt enkelt inte bära en något obalanserad (eller helt balanserad) ryttare, och jag antar att en balanserad häst inte heller ska bära en obalanserad ryttare, och det värsta är nog om en obalanserad häst bär en obalanserad ryttare ;) Däremot så finns det ju (som sagt) nackdelar med att rida lätt också. Man kan tex inte driva på samma sätt, varken med skänklar (beror på hur balanserad man är) eller framförallt säte. Fördelen är väl just för att du inte dunsar i sadeln (beror iofs på hur man rider lätt, haha) och du kan hjälpa hästen att hitta takten och hjälpa till med tempot på ett annat sätt i lättridning. Lite intressant diskussion tycker jag, det finns ju både för och nackdelar :)

[tlundegard]
0

Och jag tror att det hänger ihop med belastning av ryggen :)

Maja
0

#22 - Ja, unghästar står jag upp på! :) Lika så hästar som har svårt för traven, då gör man det så lätt som möjligt för hästen.

[Valtyr]
0

jo men självklart är det olika för en tung eller inte tung ryttare en oerfaren och en erfaren.

En oerfaren ryttare som är obalanserad ska ju såklart rida lätt för det är bättre att rida lätt än att dunsa som sagt.

Men det känns som att vissa av er vill framställa det som att det alltid är bättre att rida lätt och att det i alla lägen är snällare mot hästen och det håller jag inte med om.

Jag är en liten 157 lång ganska lätt ryttare med otroligt bra balans, jag har ridit sen jag var 3 år gammal och kan rida femgångsprogram med hyffsade poäng utan sadel, de i publiken sa att jag satt som klistrad efter att de sett mig.

Så för en kunnig ryttare som jag har det inte så stor betydelse, är det en ung häst så rider jag lätt beroende på var den har balansen bäst, det är olika på olika hästar vissa hjälper man med lättridning vissa stjälper man. Men målet är att sitta ner för jag kan rida trav på ett mycket bättre sätt sittande. Jag tycker inte det är lättridningens vara eller icke vara som är grejen utan travens kvalitet.

Varför tror ni dressyrryttare sitter?

Sitter jag ner kan jag använda sätet på ett helt annat sätt, jag får ett helt annat tryck och en helt annan bärighet och det måste väl ändå vara bättre med en häst som är samlad, eftergiven och arbetar korrekt med en nedsittande ryttare än en halvdan trav bara för att ryttaren prompt ska rida lätt.

jag kanske missuppfattar er men jag fick känslan av att ni tyckte det var skadligt att inte rida lätt och det håller jag inte med om är man en välbalanserad duktig ryttare som vet vad den håller på med tror jag inte skillnaden är så stor.

Jag rider massvis med hästar och vissa vill att man rider lätt andra inte vissa tappar takten av att man sitter andra tappar takten av att man rider lätt så jag tycker inte att man ska säga att det är svart eller vitt rätt eller fel det är helt beroende av vilket ekipage det är.

Alex
1

#21 Vad är det som inte alls är samma sak med ett ok? Många sadlar har träbom, du lägger träbiten på hästens rygg och sätter dig på den. Ställer du dig upp i stigbyglarna hamnar istället vikten i "remmar" som hänger ner på varsin sida om träbiten.

Sätter du på dig ett ok lägger du en träbit över axlarna. Sen hänger du det du ska bära i "remmar" på sidorna om träbiten. Testa själv att ställa samma vikt ovanpå träbiten på dina axlar istället, jag kan garantera dig att det blir skillnad.

Det är ingen som har sagt att det är skadligt att sitta ner, bara att man avlastar hästens rygg när man rider lätt. Det blir alltså mer belastning på hästens rygg när man sitter ner, men det är inte detsamma som skadligt.

Jag vet för övrigt flera dressyrryttare som rider lätt när de motionsrider hästar. Att de gör en viss sak på tävling betyder inte att de alltid gör det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Moa-]
1

Jag tyckte att John Whitaker sa det på ett bra sätt i en intervju när en av hans praktikanter frågade varför han gjorde saker, bland annat varför han red lätt "det är enklare så". Länk till artikeln

PennyScarlett
0

Beror helt på häst! Har den väldigt "hård" trav så måste jag rida lätt för att inte min rygg ska ta stryk (har en muskelsjukdom), men annars så sitter jag ner, särskilt på min islänning, men det är delvis för att hon är så mjuk och skön i alla gångarter och delvis för att jag inte har en jävla aning om hon töltar eller travar xD

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[Valtyr]
0

men att ha en sadel är inte alls samma sak som att ha ett ok på ryggen, sadeln har mjuk stoppning följer hästens rygg och fördelar trycket. Oket ligger på ett par axlar bara, det går liksom inte att jämföra så.

Står man i stigbyglarna blir det precis samma tryck i sadeln för du har fortfarande samma vikt vikten försvinner inte bara för att du står upp istället utan trycket hamnar bara mer centrerat där stigläderna är.

Rider man i bomlös sadel så rekomenderas inte att man står upp i sadeln eller rider lätt just för att det blir punkt tryck.

Visst ryggen blir fri och vissa hästar kanske gillar det bättre, men jag tror faktiskt inte på att det ena skulle vara bättre än det andra för det är fortfarande samma tryck i sadeln din vikt försvinner inte för du står fortfarande där och nej det är inte samma sak som att ställa två hinkar på ett par axlar för sadeln finns där och fördelar trycket och en människa är mjuk följsam och balanserad det är inte ett par hinkar så jag tycker din jämförelse är väldigt dålig.

Dessutom tror jag inte på att det skulle vara skadligt för hästen, vet de som ridit i bomlöst eller barbacka eller i ridgjord i många år och deras hästar mår bra det spelar liksom ingen roll om man rider lätt eller inte huvudsaken är att hästen trivs och ryttaren trivs och att man har en stabil och följsam sits.

Så jag tycker det här är en otroligt larvig diskussion om lättridningens vara eller icke vara låt folk göra som de vill om det skulle vara så farligt att sitta ner tycker jag inte man ska rida på hästarna alls istället.

Eller så tycker jag ni kan rida lätt i alla gångarter i såna fall, stå upp i galoppen och stå upp i tölten för den delen också.

Jag sitter nästan alltid för jag tycker det är skönare, mer rytmiskt, hästarna går bättre och trivs bättre det är bara vingliga unghästar jag ibland rider lätt på, våran gamling togs bort 32 år gammal och har aldrig haft ryggproblem så jag tror faktiskt inte ni behöver oroa er jag vet vad jag gör och jag har en bra sits…

[Kvandi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag anpassar efter vad jag är ute efter. Oftast rider jag lätt men vill jag "trycka på lite" eller jobba mer koncentrerat så sitter jag ner.

Jag är oxå alltid noga med att sitta på rätt sittben. Något jag förstått att många islandsryttare skiter i/inte kan?

[tlundegard]
0

#30 jag är också jättenoga med rätt sittben, sitter man fel så hamnar ju hästen i obalans ;)

PennyScarlett
0

…sitta på rätt sittben..? Say what? o.O jag är verkligen simpel i jämförelse med många andra…jag reflekterar inte ens över sånt xD borde nog gå lite kurser…

lillalycka
0

#32 Att sitta på rätt sittben är verkligen basic ridning. Bland det första man lär sig på ridskola. Detta innebär att du står upp när hästan har innerfram ben i marken i trav. Detta borde du verkligen träna på och lära dig!! Du borde också försöka lära dig känna skillnad på när din häst travar och töltar.. Annars blir det väldigt svårt för dig och din häst att utvecklas tillsammans…

Ang stå eller sitta ner i traven tycker jag man ska göra båda. Jag rider alltid lätt åtminstone under uppvärmningsarbetet.

#29 Om du säger att du rider lätt på unghästar måste du ju isf förstå att lättridningen skiljer sig från nedsittningen. Annars skulle du ju inte rida annorlunda på dessa? Om du inte tycker man kan jämföra med ett ok så kan man annars fråga sig varför man står upp i uppförsbackar eller som många, ställer sig upp när hästen bajsar? Detta för att "släppa trycket" på hästens rygg.

[tlundegard]
1

Unghästar har inte lärt sig att använda ryggen och bära upp ryttaren, därför så undviker jag att rida lätt på dom och sitter aldrig ner. En äldre häst som kan gå i form är en helt annan sak och jag tror inte att de tar skada av att man sitter ner i sadeln, speciellt inte om man är riktigt följsam. Jag håller med om att ryggen borde belastas mer om man sitter ner, men det behöver ju absolut inte betyda att hästen tar skada av den belastningen. Jag har ridit sedan jag var tre år men känner ändå inte att jag har tillräcklig balans för att sitta ner på alla hästar, det beror nog på hurdan traven är på hästen. När Raudur går i riktigt bra trav (som han nästan aldrig gör på tävling) så har jag inte en chans att sitta ner och vara balanserad. Jag tror ärligt talat inte att många unga ryttare skulle klara av det, man har helt enkelt inte utvecklat den balansen än.

[Valtyr]
0

men snälla gör som ni vill och låt mig göra som jag vill slutdiskuterat punkt slut. Alla gör olika och jag tycker varken det ena eller det andra är rätt eller fel på vissa hästar funkar det att sitta andra inte, vissa ryttare föredrar det ena andra det andra sättet och det finns lika många sätt att rida som det finns hästmänniskor i princip. Måste alla alltid tycka att det de själva gör är det enda rätta?

Jag säger inte att ni gör fel eller kritiserar er för hur ni gör, jag säger bara att inget är mer fel än det andra och alla gör som de vill.

Jag har ridit sen jag var 3-4 år, ridit in massor av hästar, utbildat unghästar, visat på 3 årstest 4 årschampionat, tävlat unghästar, visat på avelsbedömningar, tävlar på toppnivå och tränat för många olika tränare som rider på elit nivå i både hoppning, dressyr och på islandshäst så ni behöver liksom inte oroa er för mig och mina hästar, jag har bra sits och vet vad jag håller på med och ingen häst har haft ryggproblem hos mig.

Jag står inte upp när min häst bajsar, när de jobbar så är de jobb som gäller och de får bajsa och springa samtidigt det funkar inte att rida en uttagning och missa massa poäng bara för att hästen bajsar mitt i tyvär…

Ibland blir man bara trött på vissa hästmänniskor låt alla göra så som dom vill hästarna dör liksom inte… ok om jag låtit bli att ge hästarna mat eller nåt men nu är inte fallet så.

Och ja jag är dryg nu, men så som man behandlar andra blir man själv bemött…

Nu tänker inte jag lägga mer tid på den här fåniga diskussionen ni gör som ni vill och jag gör som jag vill.

[tlundegard]
4

#35 jag kritiserar inte dig, jag diskuterar rent allmänt eftersom att jag tyckte att det blev en intressant fråga. Kan faktiskt inte komma på en enda gång som jag har skrivit att du gör fel.

Alex
6

#35 Det är ingen som har kritiserat ditt sätt att rida på, det är vad jag kan se inte en enda som skrivit att nedsittning skulle vara dåligt heller eller sliter på hästen. Så du har ingen anledning till att ta åt dig, vi diskuterar allmänt, vad som är bra resp. dåligt med lättridning, inte om man måste eller inte får använda det! Du får göra som du vill, men du får också låta oss göra som vi vill och framför allt diskutera om varför vi gör som vi gör.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

PennyScarlett
0

33# Min basicridning består av stegen sitt upp- sitt kvar och fungerar fint tycker jag :) Har gått på ridskola men tyvärr så förstår jag inte alls vad du menar med innerframben osv…

Givetvis försöker jag lära mig att märka skillnad, men jag har inte ridit på islandshäst på många år, däremot tycker jag att jag och min häst utvecklas väl ihop även om det är lite beslutsångest över gångarterna. Men jag har tänkt ta med henne till en tränare som jobbar mycket på hur sitsen påverkar hästen osv och det ska bli väldigt intressant! :D Har tänkt skaffa fler islandshästar allt eftersom, och då känns det ju bra om man har lite basic kunskaper ;)

[Moa-]
1

PennyScarlett; att sitta på "rätt" sittben, är något som används mer frekvent i den traditionella ridningen än i islandshästridningen. Så hittar du en "gammaldags"-islandstränare, så kommer denne ej att tala om att sitta på "rätt" sittben…

[tlundegard]
1

Båda mina islandstränare är noga med att man sitter på rätt sittben, det ger ju som sagt hästen bättre balans vid lättridning :) ärligt talat så tycker jag inte att många tränare från island är speciellt noga med sitsen öht ;) Iallafall inte de som jag har ridit för :o (med undantag för några)

PennyScarlett
0

Jag förstår ju givetvis att sitsen är viktig och att man har bra balans. Har ridit mer eller mindre sen jag var 5. Jag blev lite ledsen bara över påståendet att jag och min häst inte skulle utvecklas tillsammans för att jag inte känner till fackspråket och inte alltid känner skillnad på tölt och trav för att min häst alltid typ glider fram. Min uppfattning är att utvecklingen består av så otroligt mycket mer än att man rider korrekt…Eller har jag fel?

Det där med inner och ytterframben kvittar väl dessutom när man bara rider i skogen?

[tlundegard]
1

#41 man kan ju utvecklas på olika sätt med sin häst, det viktigaste är ju att man har roligt! :) det finns otroligt många olika ridstilar; western, klassisk, frihet, monté.. m.m. Och alla har sina egna synvinklar. Sedan så kan det ju, för din egen skull, vara kul att känna vilken gångart hästen går i. Men det kommer ju med tiden! Rid och ha kul säger jag :D Du verkar så otroligt glad över din häst, hur skulle något kunna gå fel då? ;) (Lite ot här, hehe)

lillalycka
0

41 Jag menade inte att på ngt sätt trycka ned dig. Det var felformulerat av mig att säga att ni inte kan utvecklas om du inte känner skillnad på gångarterna, vad jag menade var att du måste ha ett intresse för att lära dig skillnaden på gångarterna om du och din häst ska utvecklas ridmässigt. Skälvklart kan du utan att veta skillnaden träna på andra saker i ridningen som sits, balans osvosv.. Men eftersom det är en islandshäst du har så ligger ju faktiskt en stor del av ridningen just i att kunna behärska gångarterna och förbättra dessa.

Som sagt, förlåt om jag valde fel ord!

Lycka till i framtiden med hästen och ridningen :)