Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: ryttaren
Läst 6266 ggr
PennyScarlett
0

Hur rider man en islänning???

Hej! Jag har haft min lilla islänning i lite mer än månad nu och vi har lärt känna varandra bra. Hon är min första islandshäst och är en äldre fd ridskolehäst på 25 år vid namn Nótt :) Jag leder henne till och från hagen utan grimma och har även börjat rida henne bettlöst vilket funkar bra!

Jag har egentligen lite generella frågor angående just islandshästar eftersom jag i framtiden planerar att skaffa fler.

Övar man mycket med tryckövningar när man tränar och rider in islandshästar? För jag rider i regel western men är också skolad inom klassisk engelsk ridning, men jag upplever att Nótt svarar bättre på westernhjälperna där huvudregeln är just att hästen går undan för tryck.

Hon är ganska liten, ca 132 cm i mkh, med starka fina (dock korta ^^) ben. Jag ska erkänna att jag har lite problem med alla dessa gångarter. Hon föredrar tölt framför trav och galopperar gärna en bit. (vi håller på att träna upp kondition och snabbhet samt att bygga lite muskler).

Problemet här är väl lite utav varje. Dels känns det som att Nótt själv har lite beslutsångest över vilken gångart hon ska välja när jag manar på henne och hon är så sanslöst mjuk i steget så jag har jättesvårt att skilja på när hon travar eller töltar! Eftersom hon är såpass utbildad så borde hon ju lätt kunna urskilja vad man vill att hon ska göra om man ger henne de rätta hjälperna, vilket jag ju då uppenbarligen inte gör.

Så, hur hjälper jag min lilla goding att välja gångart? :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

[tlundegard]
0

Det var inga lätta frågor du kom med och egentligen är det nog olika från häst till häst ;)

Jag har ridit westernhäst en gång, så har inte direkt någon koll på hur man rider dom. Men egentligen ska väl alla hästar gå undan för tryck? (Svårt att tro att det är annorlunda på "storhäst" också, som jag inte heller har ridit på en väldans massa år, hehe).
Ber jag min häst gå åt vänster så trycker jag med höger ben och vice versa (sedan kan man ju lägga till andra hjälper, som inner skänkel för att hästen ska runda sig runt osv, men överlag är det ju så). Flytta för tryck är väl ändå grunden för ridning? Och även för markarbete..

Hur menar du att man istället styr när man rider storhäst? Med tygeln?

Har man inte ridit islandshäst tidigare är det nog rätt svårt att urskilja gångarterna (jag har ridit det mer eller mindre hela mitt liv så kan inte säga att det är så).
Mitt tips är att du iallafall tar ett parlektioner för en duktig islandsinstruktör så du får koll på vad som är vad.

Islandshästar har ofantligt många kombinationer på gångarterna, är det inte trav mot tölt så är det tölt mot trav, eller rollningar i tölt och trav, eller någon gångart mot passtakt, det kan vara väldigt svårt att hålla reda på och tog flera år för mig att lära mig ;)

Steg nummer ett för att få tölt är ju samling i skritt, men tölten var ju tydligen inget som din hade problem med :) Det finns annars olika metoder för att göra klart för en häst att det är trav den ska gå i och jag har träffat på folk som gör olika.

När jag ber min häst om trav så trycker jag lite mer med vaderna, när jag ber om tölt kramar jag mer om med hela benen. (Ytligt förklarat, använder ju andra hjälper också beroende på hur han går men kan inte sitta här framför datorn och säga vilka utan det sitter inpräntat i mig).
Vet andra som även använder bara innerbenet när de vill ha fram trav, och sedan finns det ju den gamla metoden också att låta hästen ramla in i trav i lång låg form (rekommenderar inte den).

Men som sagt, det är supersvårt att sitta här framför datorn och säga hur du ska rida en häst som jag inte ens har sett, så det enda tipset jag kan ge dig är att rida för instruktör :)

740tjejen
0

En liten nyfiken fråga. :) Hur ser hon ut. :) Känner en Nótt nämligen, men skulle tippa på att hon är runt 25 nu.

PennyScarlett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1# Jag red på islandshästridskola när jag var 9-10 år men fick sluta efter en olycka och började på "vanlig" ridskola där man ska slå hästen med spö om den inte vill galoppera och där man "drar" hästen dit man vill ha den >.< en ridstil jag inte vill hålla på med, så jag började med westernridning just för att där är man sällan i munnen och pillar på hästen :) det känns (med skogsmulleridningsmått mätt) behagligare för hästen…det funkar iallafall bäst för mig och mina hästar.

Men jag ska testa det där med vaderna och benen och se om det blir någon skillnad :D Tack!

2# Min Nótt är bleksvart och är 25 år gammal, hihi, så det är nog hon :) Hon har ett otroligt sött huvud och är typ snällaste hästen i världen. Jag köpte henne utav en Nina som också berättade att Nótt haft tre föl innan. Hon är liten med, bara 132 i mkh :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter