Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettoff-topic
Läst 2233 ggr
emmajensennn
0

För stor?

Hej!

Nu efter sommaren som kommer 2013 ska vi skaffa ny häst och funderar för fullt vilka jag kan ha/inte ha, vilka som/inte passar mig och kom och tänka på Islänningen. Har nästan jämt gillat den rasen!

Men nu kommer min fråga, är jag för stor för Isländsk ponny? Är för det mesta ute efter hoppning, men även en del dressyr och att rida i skogen.

Jag är ca 167-170cm och väger ca 50cm.
Är dom viktbärande? för min mamma vill kunna rida på hästen också och hon är väl lite… aa…. smått överviktig men kortare än mig.

Tacksam för snabbt svar :)

You can't make a rainbow without a little rain

Maja
0

Storleksmässigt så är det inga problem med en islandshäst, men om du är ute efter en häst att hoppa, rida dressyr med etc. så skulle jag inte rekommendera en islandshäst, speciellt inte om du inte är van vid rasen då det blir en helt annan sak med gångarterna som blandas ihop och växlas. Rasen är inte framavlad för hoppning och så, utan det är gångartsridning som gäller för de flesta islandshästar.

Tips: Titta på en connemara istället, det är trevliga hästar som ofta är utmärkta hopphästar och bra i dressyren. De kan oftast ridas av både barn och vuxna, är i en lagom höjd och så.

Lycka till!

emmajensennn
0

#1  Tack för ditt svar :)
Då vet jag att jag inte ska ha islänning iallafall ^^ Tack för ditt svar :)

Louise L
0

Jag skulle inte heller välja en islänning. Oftast har dom väldigt dålig hoppteknik. Men dom kan bära väldigt mycket. Upp till 90kg. Glad

[Valtyr]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det beror ju faktiskt helt på hur mkt man vill satsa på hoppningen också.

Vill man bara hoppa klubbtävlingar upp till 70-90 cm och tävla dressyr på klubbnivå samt även rida gångarter är dom ju perfekta. Har man en isis med väl separerade gångarter och en bra galopp är det inga som helst problem att hoppa :)

Min hingst hoppar banor utan problem och vi hoppar gärna om det står hinder framme i ridhuset, mitt gamla sto tävlade jag även hoppning med och vann över stora hästar i 80-90 cm. Hon var väldigt snabb och smidig.

ALLA hästar KAN hoppa, men alla gör det olika bra och vill man satsa på hoppning och dressyr mer seriöst så bör man ju ha ett halvblod om man är överårig eller en ponny om man vill det och har rätt ålder.

Connemaror är underbara, jag hade själv en connemara för några år sen, hon hoppade som en katt, men jag sålde henne när jag blev för gammal och köpte ett halvblod. Men jag tyckte det var läskigt att hoppa högt och gick då över till islandshäst eftersom jag inte ville satsa seriöst på hoppningen ändå och även var intresserad av gångarterna. Men ränderna går aldrig ur så visst hoppar jag ibland fortfarande för att jag tycker det är kul :)

Det ena behöver inte utesluta det andra ;)

emmajensennn
0

Det är ju så att jag vill kunna tävla ganska mkt för som jag har "planerat" vill jag kunna tävla i stora tävlingar så småningom tom när jag blir vuxen. Hästar är mitt liv ^^

Det är därför som jag söker just den perfekta hästen/ponnyn som redan har hoppning i blodet då jag fått starta om ALLA mina hästar…

1.a hästen - var oinriden

2.a hästen - inte blivit riden på 4 år

3.e hästen - en kallblodstravare som inte blivit riden på 8 månader

Därför också tkr jag att det är ganska viktigt att skaffa mig en häst eller ponny som har lite hoppning i sig, men vi har då inte råd men dom dyraste…. igentligen max 5'000 men vi får la ta nått lån då ;)

[tlundegard]
0

#5 då ska du inte satsa på islandshäst. Dessutom, har du inte råd med en häst för mer än 5000, hur ska du då ha råd med alla kringkostnader? :S

allobosia
0

Oj 5000, inte ens en skadad islandshäst kostar 5000… Men du får ju inte en fin häst för hoppning för 5000 heller.. Det enda du kan hitta då är något gammalt varmblod, och då är det en på miljonen att du kommer upp till några högre klasser. :P

[Valtyr]
0

ja ska man satsa på hoppning i lite högre klasser är ett halvblod eller en mer sportig typ av ponny att rekomendera.

Men om man bara vill hoppa på skoj och sen tävla i gångarter på topp nivå kan man göra som mig och skaffa en islandshäst med bra galopp :)

Men för 5000 får du tyvärr inte så mycket till häst om du inte köper ett varmblod och med dem kommer man tyvärr oftast inte så långt på tävlingsbanorna. Så det blir till att spara ett tag :)

emmajensennn
0

Jag sa på ett ungefär… det är vad jag sparat in själv nu, sen har jag ett tag fram att spara…

[tlundegard]
0

Med varmblod kan man iofs ta sig en bit i hoppning, men oftast måste man ju skola om dem först och det är ju väldigt mycket jobb med det.

emmajensennn
0

#10   finns varmblod som blivit ridna i hoppning förr som är billiga, utan skador och sånt. vilken häst/ponny man än väljer måste man ju skola om den efter sin typ och jag tkr i varmblod är ett större problem

Har iallafall bestämmt att inte ha Islänning, så nån kan låsa/radera denna tråd nu

Tack :)