Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 2062 ggr
Ulrisa
0

Få fram traven :-)

Blundur är nyligen inriden, han reds in under en månad då jag ville forstätta med honom själv ett tag innan vila, han kommer skickas iväg igen för tillridning efter vilan. Han har väldigt lätt för tölten det är den gångart han hittar när man ökar på tempot, några travsteg har letat sig fram.

Hur gör ni för att hjälpa till att få fram traven? hittills har vi jobbat mycket med tygeltag, svänga stoppa, framåtbjudning och ha roligt.

Så nu vill jag att det rullar in lite tips på hur man kan arbeta fram de andra gångarterna som i det här fallet- traven.

Skrattande

Smultronkaka
0

Jag skulle också behöva ha lite tips för traven!

[tlundegard]
0

Kan han trava utan ryttare? Det är ju steg ett. Jag tycker att bommar brukar funka riktigt bra att jobba med när jag tränar trav :)

Maja
0

Ofta så brukar traven komma naturligt när hästen är tillräckligt stark och stabil i sig själv. Tölt är ju en lite "stelare" gångart och om du har en femgångare kan traven vara lite svår att få fram.

Jag skulle börja med att jobba fram honom i skogen, rid rakt ut i skogen, utan att hålla dig till stigar. Dels brukar hästen tycka att det är roligare i skogen än på bana, framförallt om det är en unghäst som det rör sig om. Dels så är underlaget lite annorlunda jämfört med på bana, så inte nog med att hästen får jobba med att lyfta på fötterna, den får även använda hjärnan. Stärk rygg och rumpa.

Du kan även variera detta med lite cavalettiövningar på banan. Då måste han verkligen se till så att han lyfter på fötterna och då brukar traven kunna komma in.

Jag hade en femgångare för några år sedan som bara ville grisepassa när jag började rida honom. Det fanns varken trav, tölt eller galopp. Till och med skritten var passtaktig. Jag jobbade honom mycket i skogen, både upp- och avsuttet med att lära sig att ta sig fram över rötter och stockar. Han stärkte sig ordentligt i kroppen och så småningom kom traven.

Var noga med att se till så att du inte sitter och småhåller i honom också. En del hästar, framförallt unghästar behöver kunna "ta för sig" i traven, så ge honom möjligheten att verkligen sträcka ut sig.

Sedan undrar jag samma sak som #2 - visar han trav utan ryttare under longering, i hagen etc.?

Ulrisa
0

Han visar mest tölt i hagen utan ryttare, tror faktiskt aldrig att jag sett honom trava, utan det är tölt eller galopp och skritt då… tack för era svar :-)

Ulrisa
0

Jo, några travsteg har jag nog sett, men de övergår snabbt i tölt eller galopp i hagen…

[tlundegard]
0

Då kanske det är bäst att få honom i balanserad trav utan ryttare först? :) Du kanske kan testa longera eller tömköra honom på volt och öka/minska honom på volten? När de går på mindre volt brukar det bli svårare att hålla tölten och sedan när han tar trav kan du ju belöna med att släppa ut honom :) bommar funkar ju att använda även vid longering.

Ulrisa
0

Tack :-) ska prova det! har känt ett å annat travsteg i ridningen med nu, så det kanske kommer så småningom med hjälp av era tips ;-) tusen tack!