Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 1257 ggr
Kickan90
0

ang Foder

hejsan

jag undrar hur mycket era hästar äter och vad ni ger dom för foder :)
vet att alla hästar äter olika men därav min frågan vad ni ger era hästar, skriv gärna med detta:

* Ålder
* Användningssyfte
* Vilket foder
* Hur mycket de äter på ett ungefär

Tacksam för svar

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

thicha
0

HÖ med stora bokstäver =) Har man ett bra hö så är det A och O, sen kan man komplettera med tex ett pellets, Har alltid en mineralsten tillgänglig för dem. Mina äter ca 15-20 kg hö om dagen och då har jag två men lite beroende på om det är - eller + grader ute, ju kallare desto mer behöver dem för att hålla värmen. Dem har fri tillgång men inte fri mängd på höet..

Kickan90
0

#1 jo det är solklart ;) samma med kaniner :P haha tänkte inte så långt när jag skrev att få med det.. men HÖ räknar jag gärna med i fodret hur mkt de äter om dagen :) även om siffrorna går lite upp o ner beroende på hur de jobbar osv.

vilket pellets använder du? har du bara hö, mineralsten och pellet? :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Maja
0

Just nu har jag ingen häst, men jag tar förra som exempel:

* Ålder: 5 år
* Användningssyfte: Ridning ca 4 gånger i veckan á 45 min - 1 timme
* Vilket foder/hur mycket: Hö tre gånger om dagen (en full skottkärra fördelat på tre hästar) samt en näve betfor och någon dl müsli samt en morot efter ridning

Hon klarade sig gott och väl på hö. Det andra fick som som sagt bara efter ridning som en liten belöning.

thicha
0

Mina är 2år och arbetas inte utan går bara i hagen än så länge, Ger dem 1kg pellets (avel) om dagen, dem har tillgång till hö hela dagen och på kvällen ger jag pellets som jag blötlagt för att minska risken för hmmm ja vad heter det nu igen? förstoppning i strupen… Alltid höet före pelletsen. Och så är jag väldigt noga med att inte lägga hö på backen, många kastar ut tussar i hagen men det skulle jag aldrig göra.

Morötter och äpplen från egna träd brukar jag ge dem någon gång ibland lite som godis och det är bra att ha små morotsbitar vid trickträning.

Är också väldigt noga med att dem inte får några köp äpplen eftersom de är besprutade osv..

allobosia
0

* Ålder - 8 år

* Användningssyfte - Tränas 5-6 gånger i veckan. Ska tävlas lite i framtiden. Försöker hålla honom i ''tävlingskondition''.

* Vilket foder + hur mycket - 6kg hösilage, 0,6 kg Grov 125, 1,5 dl Miner blå.

[vretenskaniner]
0

* Ålder - 12 år

* Användningssyfte - Tävlingskondition, rids 5-6 ggr i veckan

* Vilket foder + hur mycket? - 5 kg hösilage, 3 dl Hestamix, 1 dl Miner blå

[Valtyr]
0

Hingst 9 år, tränas ganska hårt, typ fri tillgång på hösilage ett halvt kilo havre, ett halvt kilo krafft plus energi, kalk och mineraler

Hingst 5 år, rids lätt i skogen några ggr i veckan, typ fri tillgång på hösilage, ett halvt kilo havre, ett halvt kilo lucern, kalk och mineraler.

Jag behöver inte snåla på maten för dom blir typ aldrig tjocka, hingstar gör liksom av med en del bara av att va hingstar :P

[tlundegard]
0

Nu under vilan ger vi bara vårt egna hösilage (7kg/häst och dag) och mineraler, sedan när dom tränar ska dom få olika mycket av kraffts proteintillskott eftersom vårt hösilage är ganska proteinfattigt. Vi ringde och rådfrågade krafft :) Våra hästar är valacker och ston 4, 6, 8 och 13 år. Vårt 30-åriga sto får 4 liter uppblött lucernpellets/dag istället för hösilage eftersom att hon har svårigheter med att tugga :)