Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2305 ggr
Maja
0

Medlemspresentation

Nu är vi hela 824 medlemmar på Islandshäst iFokus. Vissa är väldigt aktiva och skriver flera inlägg varje dag, andra är bara inne och läser. Jag tycker att det är jättekul att vi växer så här mycket! :)

Vi känner igen en del medlemmar mer än andra, så jag tänkte att vi väl kan ha en liten presentationstråd här? Skriv och berätta lite om vem du är!

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag heter, som ni förmodligen redan har listat ut, Maja och blir snart 23 år gammal. Jag bor strax norr om Stockholm i en lägenhet som jag delar tillsammans med min syster. Jag har ett heltidsarbete på ett IT-företag som också ligger strax norr om Stockholm. Det var jag som startade Islandshäst iFokus i juli 2009, så vi har funnits i lite mer än tre år nu!

Jag började rida islandshäst på ridskola när jag var 8 år gammal och har sedan dess fortsatt att rida (med ett uppehåll på drygt tre år). Antingen på ridskola, privat eller parallellt. För ungefär sex år sedan började jag hjälpa till med att träna lite unghästar, vara med vid inridning och utbildning, töltsättning med mera.

Jag hjälper till i min kompis träningsstall när jag har möjlighet. Där har vi hästar i olika utbildningsnivåer som rids in, vidareutbildas, tävlas och/eller är på försäljning.

Nu det senaste året har jag haft ett femårigt sto under träning, samt ett sexårigt sto på inridning. För några månader sedan åkte inridningshästen hem och jag har nu även fått femåringen såld, så just nu står jag utan häst.

Jag står i valet och kvalet om jag ska ta en valack på foder eller om jag ska skaffa mig en medryttarhäst. Vi får se vad som händer!

Bilden kommer från i somras med en av hästarna som vi hade på försäljning.

740tjejen
0

Mitt namn är Hanna, Bor i stort sett mitt i Dalsland.

Är född -81 i varma Juli.

Har sambo och en son född -08

En katt på 5 år föder även upp Dvärg Kochin i liten skala.

Har 2 hästar varav en är min egen. Hon är d-ponny och korsning. Är

mest sonen som rider henne då hon inte håller för aktiv ridning.

Funderar däremot på att köra in henne. (hon är 17)

Islandshästen jag har här hemma är en foderhäst. Hon har 2 ägare.

Och jag är den lycklige fodervärden. Alma är en supergo häst.

Kommer alltid och kör ner huvudet i armvecket och kan stå där hur

länge som helst. Så hon är en riktigt knähäst.

Mina andra intressen är motorfordon. Både bilar, traktorer och

lastbilar. Har eventuellt en c-korts utbildning på g. Så är tänkt och

köre lastväxlare sen och bli egen företagare.

Sen försöker ja få ihop volvon, måste ha igång den innan jul för då

går besiktningen ut på våran andra bil, den är så skruttig så inte ens

en ide och göra i ordning den. Så jag får vara ute i ur och skur och

skruva då vi inte har nått garage.

Blev en liten novell av det hela :) Och så bidrar jag med en halvkass bild på mig.

Killen
0

Jag heter Yhlva, 29 år. Bor i Sthlm.

Har några katter, kaniner, en hund och en sköldpadda. Ja, en sambo också :-)

Började rida vid 10 års ålder, på vanliga ponnysar/hästar. Rent av en slump efter ett uppehåll på några år från ridningen så började jag rida en islandsvalack hösten 06. Även om han mer var som en ponny, han vill inte tölta. På den vägen var det. Böt medryttarhäst till en annan islandsvalack, men efter längre tids skada/sjukdom fick vi ta bort honom. Det var strax innan som jag bestämde mig för att köpa en egen häst.

Så augusti 09 blev det en egen islandskille. Vi rider mest för att ha kul, men tränar och tävlar lite smått med blandade resultat. Vi tävlar främst i F2.

Så håller jag inte på med hästen tränar jag hunden eller åker på utställninge med honom.

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0

Heter Emma och bor i södra Uppsala. Född 1995. Har en islandsvalack sen snart ett år tillbaka. Köpte honom efter två år som medryttare. Jobbat/jobbar en del på Agersta. Jobbar även på en veterinärpraktik i Storvreta och ibland på familjeföretaget Novation AB. Tävlar en hel del med Freyfaxi, framförallt femgång. Mål är att kvala i vår medans jag är ungdom. Han är 12 år, efter Frami från Häringe.

selfrejection
0

Jag heter Frida, 22 år och bor i Västerås, men min sambo och katt. Jobbar i en korvkiosk och har också ett företag som fotograf som är nystartat. Skulle vilja kunna leva på att jobba som fotograf men än så länge är det inte möjligt.

Har som sagt en katt och min valack Guffi. Satt på en häst för första gången som tvååring och började rida islandshästar när jag var 9år på en ridskolan bara 500m hemifrån. Där träffade jag Guffi många år senare och blev medryttare på honom innan jag köpte honom för 2 år sedan. Vi har inga tankar på tävling utan bara på att utvecklas tillsammans och ha det mysigt.

[Valtyr]
0

Elinor 26 år, pluggar 5.e terminen av 7 på lärarutbildningen på södertörn. Bor med mamma utanför södertälje och extrajobbar med att träna hästar och föda upp chihuahuor vilket också är mina största intressen.

har två chihuahuor, Zorro och Tequila och väntar en kull valpar som kommer födas i slutet på november.

Har just nu 3 hästar Valtyr 9 år, Hugi 5 år och Isjaki 1 år.

Denna kommentar har tagits bort.
[Valtyr]
0

kanske ska lägga in en bild på mig också :) Hästen på bilden var hästen som fick mig att börja med raggsockorna på riktigt.

jag har hållt på med islandshästar lite mer aktivt sen 2009 när Valle dök upp i mitt liv, innan var det halvblod som gällde även om mamma har fött upp islandshästar sen 92.

Hade ett sto som jag tävlade hoppning på istället, vi red pass i kurvorna och vann på tiden :P Gångarter var såå tråkigt på den tiden och stora drömmen var en hopp ponny som jag också fick så småningom.

Alex
0

Jag är Alex (egentligen Alexandra), en 23 år gammal tjej bosatt i Karlstad. Jag började "rida" som fyraåring och islandshästarna kom in i mitt liv när jag var 12. Då blev jag fast och det vart diverse medryttarhästar och nån hyrhäst och sådär, tills jag som 18-åring åkte till Island och jobbade ett kort tag och tog såklart med mig en hem därifrån.

Som 19-åring jobbade jag i ett islandshäststall i Norrtälje i några månader, och återvände dit när jag var 21 och blev kvar ett år. Sen i våras jobbar jag i ett islandshäststall här i Karlstad. Äger tyvärr inga djur förutom hästen för tillfället, men det kommer en dag…

Jag är Medarbetare här på Islandshäst iFokus och har hjälpt Maja sen sajten startades. Eftersom jag inte har några nya bilder på mig ihop med en häst (åtminstone inte där jag syns) för det bli en hästlös sådan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Josefineep
0

Josefine heter jag och är 19 år gammal. Bosatt i Sundsvall. För tillfället arbetslös. Spenderar dagarna i stallet och kvällarna till att leva ett riktigt tonårsliv.

Jag föddes på en hästgård där rasen rysk basjkir och islandshästar föddes upp tillsammans med pappas travare. Fanns uppemot 30 hästar på gården så att börja med hästar föll sig naturligt. Dock var mitt intresse hoppning på den tiden.

Halkade verkligen in på islandshästar när mamma övertalade mig om att köpa hästen jag har idag, en femgångavalack vid namn Herkules.

Har tre möss också utöver hästen. En riktigt tävlingsmänniska och eftersom det inte blev några starter för oss nu i år så längtar jag till nästa säsong då det förhoppningsvis blir massa tävling! ;)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

[Valtyr]
0

vad roligt det ser ut som att han har en sadel på sig :)

Josefineep
0

#11 Antar att du menar Kulan teckning, ja visst är den läcker, lite avhuggen i bak dock den där sadelfläcken! ;)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se