Strålröta & hålväggar
Verkade hästarna i helgen, min val anar vi har trålröta fram.. Kan ju behandlas på många olika set men vad hade ni gjort?
Mitt sto hade endel hålväggar för första gången, Läste om en hovslagare som fyller dem med tjära och lin? vad gör era hovslagare med hålväggar? vet ni något som fungerar?
De 2 hovslagare jag haft har bara verkat upp hoven vid rötan och tagit bort allt sjukt och lite till, det har räckt.
Vad lustigt att ett sådant här inlägg kommer lagom här just när mitt islandssto vart halt pga hålvägg och skit som satt sig och tryckt.
En hovslagare som jag fick tag i (underbar) som kom ut med kort varsel har verkat upp den och tagit bort allt smuts och skit som satt sig där i och sen är det bara rengöring som gäller nu, då en bit av hovväggen är borta och skall skyddas från att smuts tränger sig in igen. Inget förband eller något utan enl hovslagare skall det vara öppet och behandlas med väteperoxid dagl eller VirkonS :) Nu är hon ej längre halt och jag rider på henne för fullt!
Ska tillägga också att det är många hästar som har dessa problem just nu pga den regniga sommarn och regnet som fortsatt nu på hösten. Jag som blir så nojjig och tror det värsta många gånger är nu lugn och glad över den enkla förklaringen som förklarade smärta och hältan hos min häst… Hellre det än hovbensfraktur eller liknande, hoppas dina hästar blir fria från besvär snart! :)
Min hovslagare tycker att man ska använda Thrust Buster på strålröta, har funnits op Granngården men de har tydligen slutat sälja detta. Istället skulle de få in en liknanade produkt från Absorbine, Hooflex Thrush Remedy, men om den fungerar vet jag inte.
Sanogene
==============
Desinfektion av hovar - bärrandsröta, strålröta, hålrum mugg, hovsprickor, ringorm, karledsinflammationer, sårbehandling och desinfektion av djurstallar.
**Iotas hovvård
**
Okej, förstår att det är många som har problem med hålväggar pga vädret, Intressant att flera säger olika ang behandling och spännande med olika teorier. Jag ska prova med väteperoxid för att behandla hålvägg arna på mitt sto. Dom har gått ute hela sommaren i fina gröna hagar men nu fick vinterhagen bli en åker som plöjdes i våras och sedan frästes, så den suger åt sej allt blöta och det är verkligen lervälling över allt.
Ang rötan så luktade det inte illa, han var lite lite öm men inget som märks när han har hoven o backen, det var som att strålen hade sjunkit in i hoven + att den var inte jämn och slät.