Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 2648 ggr
Novisan
2012-09-27 17:12
0

Mugg

Hur behandlar ni mugg?

Har hört/läst så mycket olika, allt från avmaskning och stallsanering pga kvalster till att inte göra något alls.

Tusen
2012-09-27 21:15
1

Rent och torrt är utgångsläget. Sen kan man ev klippa bort håret där muggen satt sig, behandla med laktacyd och mjukgörande salva och sedan i förebyggande syfte, ev. salva för att hålla fukten borta.

Mugg kommer från bakterier som finns överallt, så det hjälper nog inte att sanera stallet. Obehandlad mugg kan ge lymfangit så något bör man ju i alla fall göra.

Här kan du läsa med om mugg och hur det behandlas.

[tlundegard]
2012-09-27 22:52
0

Jag brukar göra rent och hålla torrt och sedan smörja med mjukgörande. (som #1 skrev)

Hyrrokkin
2012-09-28 00:03
0

Enda gången jag behövt behandla mugg gjorde jag som #1 skrev - klippte hovskägget för att lättare komma åt och hålla det torrt, tvättade med laktacyd och smörjde sedan med något som jag inte minns vad det var.

Att inte göra något alls känns inte så lyckat..

Josefineep
2012-09-28 00:12
0

Jag hade nyligen mugg på min kille, finns många huskurer men jag tog kontakt med vet. och fick därifrån ett bakteridödande schampoo jag tvättade han med 1 gång om dagen och sedan torkade tort. Klippte runt muggen också för att se enklare. När skorpan var torr smörje på jag på helosan. Borta på ett par dagar och då hade han relativt mycket.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Novisan
2012-10-08 21:52
0

Tycker ni inte det är svårt att hålla dem torra nu när gräset är fuktigt nästan hela tiden och det oftast är lerigt vid ingångarna till hagen?

Tusen
2012-10-08 22:18
0

Vet man att hästen har lätt för att få mugg kan man lägga på en mycket fet vattenavvisande salv innan de släpps ut i hagen. Men då ska huden vara ordentligt torr under.

Våra hästar går ute jämt, i alla väder, och har aldrig drabbats av mugg. Så det måste vara andra orsaker till att hästar får mugg, mer än fukt,lera och bakterier. Obestämd

Så nej, vi har inga problem med att hålla muggen borta. Hur torra de är vet jag inte men förmodligen skyddar deras hovskägg dem från mugg.

Novisan
2012-10-08 22:24
0

#6 Jag tänker att på Island är det väl ganska fuktig väderlek och där går hästarna ute dygnet runt och är inte alltid under fullständig uppsikt, så jag tänker också att det måste vara nåt mer än fukt, lera och bakterier? Eller får de mugg ofta där? Fast det kanske inte är lerigt på Island? (Har inte varit där).

Josefineep
2012-10-08 22:30
0

#6 Vad jag fick höra och erfara (min häst fick mugg mitt under torrperioden en sommar) beror det på vad det är för bakterier i leran som gör att hästen får mugg. Det är tydligen en speciell eller flera speciella bakterier i marken som kan finnas även om det är snustorrt.

Tusen
2012-10-08 23:46
0

#8 Så är det säkert. Men vissa hästar drabbas ju också lättare än andra.

Sen har jag också hört att dessa bakterier inte finns överallt utom endast i vissa jordar.

Fast hos oss har som sagt våra aldrig råkat ut för det (haft dem i 22 år i dessa hagar) Däremot hade jag ett halvblod en gång som gick i samma hagar som de gör nu. Hon fick mugg och en ganska besvärlig sådan dessutom.

Josefineep
2012-10-09 00:11
0

#Jo precis, min häst har aldrig haft problem med mugg, inte heller mina tidigare hästar någonsin, hur mycket lera det än varit utan att jag sploat ben, men i stallet jag står nu har han åkt på det två gånger, stått i stallet två perioder också med stallbyte imellan. Så det stämmer nog!

Skogalund
2012-10-15 19:30
0

En häst jag känner till hade väldiga problem med mugg. Veterinär var inkopplad och flera olika"kurer" gicks igenom.Till ingen nytta.  Till slut lät ägaren göra en håranalys på hästen. Det visade sig att han hade obalans i bakteriefloran i magen, han behandlades för det och muggen försvann ganska snabbt. Så kanske kan mugg även bero på även på det?

Men på tal om att hästar lättare får mugg i vissa hagar, så verkar det vara så med lamellröta i hovarna också. I vissa av våra hagar drabbas unghästar lättare av den åkomman. Om de flyttar eller byter hage upphör symptomen.

Man blir aldrig riktigt klok på hur saker och ting fungerar  Obestämd