Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1033 ggr
740tjejen
1

Vilken rättighet har jag

Våren -06 hade ja en Islandshäst ja lämna ut på prov. 2 veckor efteråt

får ja reda på att han är såld. Och ja har letat som en tok.

Jag står fortfarande som ägare på han. Och då tjejen som hade han på

prov gjort fel och sålt en häst hon inte ägde så undrar jag hur stor

chansen är att jag kan få tillbaka min häst.

Nu har ja mått dåligt sen ja fick sonen -08 så har ej orkat leta under

denna tiden. Men har börjat och ta upp jakten igen.

Nån som vet. så vore jag supertacksam för svar.

Maja
0

Står du som ägare så är hästen din, så länge ni inte har skrivit någonting speciellt i avtalet som jag antar att hon fick med sig.

Kontakta SIF eller någon jurist med hästkoll och fråga hur du ska gå tillväga.

740tjejen
0

Ne vi skrev att bara at thon har hästen på prov och tills betalning är gjord så är hästen min.

Maja
0

Har du fått några pengar för hästen (det som ni skrev som "tills betalning är gjord")? Om inte så är du fortfarande ägare. Om hon har betalat av hästen och ni skrev att hästen är hennes när den är betalad så är den hennes.

Men det beror ju på om ni har kontaktat SIF och fixat ägarbyte osv. Men som sagt - ring till SIF och hör, det är säkrast. Eller någon jurist.

740tjejen
0

Nej som sagt, ingen betalning har jag fått och inga papper mellan oss skriva.

740tjejen
0

Alltså ägarpapper.

Alex
0

Då har du fortfarande ägarbeviset, antar jag? Det är väl en rätt viktig del i det hela. Ringde du inte polisen när det hände?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Ne för ja blev så himla chokad och tänkte inte riktigt klart.

ägarbeviset finns kvar här hemma i en pärm. har frösökt och leta själv

efter han. Men eftersom han inte är reggad islandshäst så är det svårt

och hitta han. Och ja har bara små uppgifter. Så känns som att polisen

lägger ner ganska snabbt. :(

Alex
0

Då är det nog svårt att göra nåt åt det nu, när det gått så många år och det aldrig polisanmäldes.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Gäller det den där fuxen som du hade? För jag kommer ihåg att du kom i kontakt med hon som äger honom på via SIFs forum för några år sedan, väl?

740tjejen
0

Ja men hon svara aldrig. Sen fick ja inte tag i henne igen. Och me de

uppgifter ja har, så misstänker ja att polisen inte kommer särskilt långt

de heller. Så känns meningslöst med och gå till dom också.

[tlundegard]
0

Är inte hästen chipmärkt? Står du som ägare på papprena så är du ägare. Vad heter hästen? Jag skulle ha lämnat efterlysningar lite överallt (på facebook osv). När du väl vet var hästen är kan du ju prata med "ägaren". Vad säger personen som du lånade ut hästen till? Hon har ju också ansvar för hela saken.

740tjejen
0

Nopp, Han va de inte då. Han heter Eldur. men har inge gårdsnamn.

Ja har efterlysningar på han överallt. har till och med pratat med stallet

där han stod i stockholm, men enligt henne hade de flyttat tillbaka till

värmland.

Jag får inte tag i henne, hon har slutat svara på telefon, sms, mail.

KPD
0

Den som hade hästen på prov torde inte längre kunna åtalas. Maxstraffet för olovligt förfogande (liksom för normalgraden av förskingring) är två års fängelse. Då måste åtal väckas inom fem år, för att någon ska kunna bli dömd, vilket alltså var våren 2011.

Om du skulle återfinna hästen och den nuvarande ägaren har varit i god tro, skulle du möjligen kunna kräva att få återköpa hästen och sedan rikta ersättningskrav mot henne som du lånade ut den till.

Om jag vore du, skulle jag vända mig till Kronofogdemyndigheten och höra vilka råd de kan ge. Eftersom du tydligen kan styrka din äganderätt, skulle det, om det är möjligt, vara deras ärende att återställa din besittning. Det kostar inget att tala med dem, vilket det däremot gör, om du vänder dig till en jurist.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

740tjejen
0

Tack, ska ringa dom på måndag. Vill inte de blir fel, har ju endå gått några år.