Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 856 ggr
[Valtyr]
0

Tävlingsupplägg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu vill jag höra, hur förbereder ni er veckan före en tävling?

Annars brukar jag rida varannan dag, brukar köra varannan dag på ridbanan/ridhuset och varannan blir det skogen. Innan tävling brukar jag låta honom vara ledig ett par dagar innan, så jag rider måndag och tisdag, ledig onsdag och så går han torsdag och fredag tävling lördag.

Men nu har jag blivit lite fundersam på hur jag ska göra imorgon, i söndags red jag kurs, måndag ledig, tisdag så red jag ute, mest bara ha kul men det blev ett par passläggningar och lite flott tölt. Idag red jag i ridhuset och tränade vidare på det vi gjorde på kursen dvs få till massa samling och rida flott och inte snabbt :P

Men så fick jag sån beslutsångest, han gick ju så bra idag hur ska jag göra imorn, ska han få vila helt, ut o skrittas, ridas ute eller ska jag ta med honom på en joggingtur så att både jag och han får springa lite och han får röra sig utan ryttare?

Haha Jag har tävlat rätt mycket i 3 år och får plötsligt värsta beslutsångesten, vad är bäst att göra dan innan :P Hur gör ni?

Såhär tjusig va han på kursen, fast jag känner att jag inte riktigt lyckas få till samma tryck i han utan den där tränaren i mitten :P Skulle behöva ha han här varje gång vi ska träna på banan ;)

740tjejen
0

Ja hade nog satsat på skritt tur eller joggingtur. :) men inte vila helt i fall hästen blir stel av träningen dan innan.

[Valtyr]
0

jag tror på att jogga så han får röra sig utan mig på ryggen, vill inte träna honom bara att han ska röra sig så han inte står o blir stel som sagt. Eller om jag ska våga mig på att cykla med han :P

Men jag är ändå nyfiken på hur ni tränar och hur ni lägger upp det innan tävling :)

Maja
0

De gånger som jag har tävlat en häst som jag har suttit på mer än 10 minuter innan jag ska in på banan (ja, det har hänt vid ett antal tillfällen att jag har tävlat hästar jag inte har ridit innan) så tränar jag hästen - helst på bana en gång och skogen 2-3 gånger och känner igenom gångarterna. Torsdagen vilar hästen. Fredagen lägger vi träningen åt sidan och gör någonting kul, typ barbacka i skogen, småskutta över några stockar eller så. Höjer motivationen helt enkelt. På framridningen må jag vara tråkig, men jag rider hellre fram på grusvägen eller i skogen än på banan som finns, banan går jag inte in på förrän jag ska till collectingring.