Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1260 ggr
Louise L
0

Bråk

Min häst, en valack, har under hela sitt liv gått tillsammans med en hingst som är lika gammal som honom, båda födda 2007. Dom har alltid varit superbra kompisar och lekt som bara den.

Tills… I tisdags när jag skulle hämta Búálfur från hagen. Båda två stog och betade på varsitt håll. Hingsten kom stog närmast och kom och hälsade på mig. Jag klappade lite på honom och gick vidare till min häst. Sätter på han grimman och går några meter tills hingsten kommer bakom oss. Jag vet inte riktigt vad han gör men min häst sliter sig och rusar iväg bort, med hingsten efter sig. Dom sparkar, stegrar, biter och skriker åt varandra. Har aldrig hört en häst skrika så… Efter en stund lugnar båda två ner sig och jag och en annan tjej får tag på båda två. Hingsten haltar ut och min häst är alldeles blodig med köttsår..  Rynkar på näsan

Varken jag eller hingstens ägare förstår nånting.. Dom som alltid gått så bra ihop. Kan ett hingstbeteende uppstå bara sådär eller vad tror ni det beror på?

Maja
0

Oj, vad otäckt! Hoppas att de inte skadade sig allt för farligt!

Det är svårt att säga "Det beror på det här" eller "Det beror på det där". Det kan ju ha många olika anledningar, men visst kan det ha att göra med att det är en hingst.

En av våra hingstar gick med en valack som han hade känt sedan länge. Helt plötsligt så började han hoppa upp och försöka att betäcka valacken, så de kunde inte gå tillsammans längre, för då fanns risken för stora skador.

Finns det andra hästar i stallet? Finns det många stall i området? Tänkte om hingsten kanske "har kommit på" att han är hingst nu och börjar bli lite mer hingstig.

[Valtyr]
0

oftast brukar hingstarna vara snälla mot andra hingstar och valacker tills de är 3 ungefär då börjar dom bli hingstiga och vill slåss och då brukar dom delas på eller kastreras om dom inte ska satsas på.

Vi har inte haft några hingstar på gården som har kunnat gå ihop, de är så de är gjorda av naturen att starkast överlever och de ska sloss för att göra upp det.

Jag vet vissa som har sina hingstar med andra hingstar och valacker, men det är ganska ovanligt att  det funkar.

Min hingst brukar få gå med ston på sommarn och ensam på vintern.