Ställa av hästen?
Hej! Nu är ju tävlingssäsongen nästan slut för iår. Jag ska iallafall inte tävla mer… Nu funderar jag på om jag ska ställa av Hreimur eller inte? Han har fått vila någon vecka då och då under sommaren men ingen vila i ca en månad. Jag vet flera som ställer av hästen nu en månad och sen tränar på i vinter inför våren.
Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Känns lite tråkigt också att ställa av honom för då kommer jag få backa så många steg liksom. Men det kanske ändå inte blir så eftersom att han är bra grundriden??
Kan ni inte ge några goda råd/tips? Hur ska ni göra?? TACK!
Folk verkar ha väldigt olika åsikter angående om man ska ställa av hästen eller inte, själv så brukar jag ställa av mina hästar i ca 1.5 månad för att de ska få vila både huvudet och kroppen. Jag tycker att de brukar bli piggare efteråt och ha lättare för att ta in nya saker. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att han tappar form, en häst kan lätt stå 6 veckor utan att tappa kondition :)
Ställer alltid av Herkules när det är som hårdast i marken och svårt att träna ändå. Han får vila både kropp och huvud då. precis som föregående tycker jag att det är lättae att lära in nya saker och oftast går vi framåt flera steg med en mycket piggare häst efteråt. När vi skrittat igång och kommit igång igen. Man får ju tänka på att ta det lite lugnare i början! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#1 och #2 Okej, tack för svaren!! Ungefär när ställer ni av dom? Josefine: jag antar att du ställer av honom i oktober/november? Är verkligen kluven men jag är nästan säker på att jag ska ställa av honom. Frågan är nu: NÄR?!
Jag ställer av mina i mitten av november. Kommer tävla sista helgen i oktober och sedan kommer jag nog rida lite lugnare tills det är dags för dom att vila helt. Sätter igång dom i januari :) Tycker att det är skönast när dom vilar den perioden, det är ju då det är som mörkast och jobbigast att ta sig till stallet ;) sedan kommer tävlingshästen igång lagom till säsongen om han sätts igång i januari :) unghästen hade nog kunnat stå när som helst egentligen.
#3 Jag brukar ställa när marken är hård innan snön, alltså nove,ber, slutet på november och början på december. Någonstans där. Varierar lite från år till år beroende på hur underlaget är :)
#4 och #5 tack för svaren!! Josefine, ställer du av i en månad eller mer?? :) Undrar om det räcker med en månad… Men det borde det väl göra?? Haha jag är sjukt rådvill!
#6 Japp en månad brukar jag ställa av! Men man märker snabbt om hästen behöver mer eller mindre tid, i mina ögon minimum en månad. Jag brukar dock ägna mig åt promenader och lek, så att vi gör något ändå :)
Haha såg nu att det ser ut som att jag inte ens är i stallet dom månaderna som mina vilar! Det jag menar är att det inte brukar vara rätt väder för att rida dom månaderna :)
Jag ser inte någon anledning till att ställa av hästen. De är gjorda för att röra på sig långa sträckor under hela dygnet, dvs. bra mycket mer rörelse och motion än vad de flesta människor har möjlighet att ge sin häst :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Iði brukar få en lite längre viloperiod ungefär nu, runt pälssättningen. Jag tror att det är bra för alla hästar att få en lite längre period av vila och återhämtning, självklart är hästar gjorda för att röra på sig, men eftersom mina hästar går på lösdrift gör dom det mycket ändå. Och jag tror att det är bra att få vila från ryttare och lite mer ansträngande arbete. Speciellt då unga hästar som forftfarande växer, som mina gör. Just under pälssättningen tycker jag passar bra eftersom dom normalt kan vara lite segare och tröttare då när sättningen tar ganska mycket energi av hästkroppen, mina brukar i alla fall vara det och även svettas lite mer än annars runt den här tiden.
Just i år blev det däremot lite annorlunda eftersom han var skadad en längre period i somras och har fått vila mycket i år. Så därför tränas han nu, vi jobbar på töltsättningen just nu. Eventuellt kommer han få någon månads vila sen i vinter istället, lite beroende på hur långt vi kommit då och hur bra det går ;)
#9 och #10 Tack för era svar!
#9 Du har alldeles rätt i det du skriver, att hästar är vana att gå och röra på sig nästan dygnet runt. Men de är däremot inte "vana" vid att hårdtränas och "tävlingstränas". Hur många vildhästar töltar ökad tölt i form, bärighet och med rumpan under sig i det fria? Därför tycker jag precis som #10 och de andra som har svarat här att det är bra att ställa av hästen en period så de får vila från allt. Man kan ju ändå träna som från marken, t.ex. trickträning eller lydnadsövningar :)
Jag tror iallafall att jag ska ställa av honom i november. Då det är hårt i marken innan snön har kommit. Då går det ändå inte att rida så mycket. Tack så jättemycket för alla svar och tips!
Dessutom är det väl viktigt att hästarna får vila huvudet och smälta allt de har lärt sig under en träningsperiod. Det är ju inte bara benen de använder när man tränar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#12 Håller helt med dig
#9 Och varför skulle hästarna stå helt stilla bara för att vi människor inte aktiverar dom?? Förutsatt att de har en hage värd namnet så rör de sig ju en hel del ändå
OM du skulle ge din häst lite "semester", så skulle nog du också märka att hästen är gladare, villigare och rör sig bättre efter att ha sluppit kånka runt på ryttare några veckor ;D
Man behöver absolut inte backa för att man ställer av hästen en stund. Tvärtom, precis som vi kan hästarna också behöva semester emellanåt för att ladda batterierna. Risken är annars att man kör slut på hästen och den blir ovillig att jobba.
Framför allt hos yngre hästar är det extremt viktigt med viloperioder, ofta! De behöver smälta det de lärt sig, psykiskt framför allt. Det är jobbigare än vi tror för unghästarna att jobba, även om det bara är småsaker som vi inte ens ser som jobb.
Här har vissa hästar påbörjat vilan redan, de som tävlats det senaste. Andra går på lite "halvvila", rids lite lätt då och då (framför allt de lite äldre, för att de ska hålla igång lite grand) och några få (som inte tränats hårt under sommaren) är fortfarande igång. I november ställs de av allihop, då är det ändå inte så värst ridvänligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst