Inridning
Tänkte kolla vad ni som har mer erfarenhet av inridning tycker.
Det är många som har olika åsikter när man ska rida in sin häst, endel vid 3 år endel vid 5 år.
Själv har jag tänkt att hantera henne o träna henne mkt från marken innan inridning och detta tänkte jag göra vid 5 år. Det är min första isis så jag har ingen erfarenhet av detta. Jag har tänkt o träna henne så mkt som möjligt från backen o vänja henne vid allt. Hon är en väldigt lugn häst o reagerar inte för något trots att hon aldrig haft täcke på sig, lindor, sadel mm.
Hon är 16 månader och jag får göra vad jag vill med henne, hon står bara helt stilla o accepterar allt.
Men vad tycker ni inridning när ska detta ske?
Vi börjar träna hästarna från marken lite smått när de är 3 år. De ska lära sig att flytta undan och lite annat grundläggande. Jag tycker inte att man ska sitta på hästen innan den är 4 år.
Jag anser hantering från födseln är att rekommendera, men inridning tidigast vid 4,5 års ålder ungefär. Hästen skall vara färdigutvecklad och förberedd på att klara vikten från en ryttare, mental träning ser jag dock inga fel på att man börjar tidigt med, dock i lugn takt.
Jag anser att detta ger en mer hållbarhäst som håller sig frisk och lever längre.

Inkörning/tömkörning kan man börja med vid ca 2 års ålder och gärna promenader innan dess, helst på olika underlag som tillsammans stärker benstommen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Inkörning/tömkörning anser jag beror på om man spänner in hästen eller ej, fram tills den är färdigväxt anser inte jag att människan skall inverka på dess form på något sätt.
Inridning som tidigast vid 3,5 år. Och då just bara inridning där man lär hästen ha ryttare på ryggen och det absolut mest grundläggande (i princip att hästen ska förstå drivande, förhållande och svängande hjälper) och därefter ska hästen få vila några månader innan man utvecklar det (och även då bara en kort period med grundläggande, sen vila igen).
Förutsättningen är ju även att hästen är välväxt i kroppen vid den åldern, samt är färdig mentalt. Vissa hästar behöver mer tid på sig och då får man vänta tills de är 4 eller 4,5 år, ser inga problem med det. Dock skulle jag personligen helst inte vilja börja med inridningen när hästen är 5 eller äldre, om det inte är speciella omständigheter som kräver det.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4 en häst kan växa tills den är runt 7 år ;) Men jag tycker absolut att hästen ska vara mogen i kroppen!
#6 Det vet jag, menade inte att den ska vara färdigväxt, utan mogen i kroppen som du skriver.
Vissa är ju fortfarande väldigt bebisaktiga i kroppen vid 3,5 och "skeva", i tydlig tillväxtfas helt enkelt. Och då bör man ju vänta ett halvår eller så. Andra är ju jämna och mer välväxta i kroppen, bara lite "unghästklena" (bredden kommer ju oftast runt fyraårsåldern) och då brukar det vara helt okej att rida in vid 3,5.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#7 syftade på det som Moa skrev :) Jag håller med dig med det du skriver om hur man ska gå tillväga :)
(haha hur blev det där då?)
#8 Förlåt, jag som läser slarvigt! Trodde det var riktat till mig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag säger också 3,5 - 4 år, självklart beroende på individens utveckling både fysiskt och mentalt. Grundarbetar ett par månader och därefter får hästen vila ett par månader innan man börjar jobba lite igen. Jag föredrar att skynda långsamt, min valack är 5,5 nu och vi har precis börjat med tölten nu. Jag brukar säga att han kommer vara färdig ridhäst när han är 7 år och vuxit färdigt :)
Valacken på Island är 4,5 och ska ridas in nu, han tränas där ca 2 månader innan han ska flygas till Sverige, här får han vila nån månad innan vi börjar rida honom lite smått :)
#4 En häst skall aldrig vara inspänd vid tömkörning eller inkörning. Så där förstår jag inte riktigt vad du menar.
#12 varför inte? :S