Patellaupphakning (knäskålsupphakning)
Någon som har erfarenhet av detta? Fick precis reda på att min unghäst troligtvis har detta och skulle gärna ta emot alla tips som går att få gällande träningsupplägget på detta :)

Först och främst skall unghästen få röra sig så mycket som möjligt på egen hand. Många timmar i hagen eller allra helst lösdrift. Långa promenader i lugnt tempo är också bra. det handar om att bygga upp musklerna kring knäet.
Detta är en av anledningarna till att unghästar ofta går på lösdrift. Unghästar bör ej stallas in.
Mer att läsa här.
får ponnyn en upphakning så backa den.
Vårt 6-åriga sto har det. Hon fick det trots att hon gick på lösdrift, men hon växte galet fort på kort tid också. Vi brukar klättra mycket med henne och jobba allmänt med att hon ska jobba med bakbenen så hon får muskler runt senorna. Jag har hört att man kan ge b-vitamin och extra protein men vet inte om det funkar, folk säger olika.
Min moster gav sin hakande häst b vitamin och tyckte det hjälpte, de kissar ju ut överflödet så det är ju inte farligt att testa.
Hon hade även en annan häst som tävlade med hakning, det gick jättebra då det endast märktes i stallgången och aldrig när hästen reds.
Det finns tydligen en enkel operation mot hakning också, travfolket gör den ganska ofta vad jag har förstått.
lurvponnyn.vimeddjur.se
kan de haka under tiden man rider eller är det bara när de stått stilla?
En av hästarna här, den har börjat med att den bara stannar när man rider, tvärstannar och vägrar gå framåt, den stannar inte medan man töltar, travar eller galopperar utan det är mest när man skrittar eller har stannat och väntar på de andra.
Jag fattar inte vad det är som händer, bara tvärnitar och vägrar gå, jag lägger på spöet, skänklar och säger FRAM och så efter en liten stund fortsätter den och kan då springa fram som vanligt som om inget hänt.
Kan detta vara patellahakningar eller är det bara att den blir trött och inte orkar och tar en liten paus. Jag tror jag ska låta en veterinär kolla så inget är fel.
När den väl går fram efter att den stått stilla så märker man ingen stelhet eller nåt, det är helskumt och den har inte gjort så förut. Det är en unghäst som inte är riden jätte länge.
Att operera garanterar inte att hästen blir bra och därför försöker många med träning istället. Ju mer hästen står desto stelare blir den och har då lättare för upohakningar. Hästen kan även haka när man rider, men inte lika mycket som om den har stått still och ska börja röra sig. Man märker ganska tydligt om hästen hakar när man rider, det känns som att ena bakbenet liksom klickar till. Jag har aldrig varit med om att den inte kommer ur upphakningen i snabbare tempo än skritt, men det är ändå obehagligt för hästen. Vårt sto har fått spänningar i galoppen eftersom att hon förknippar den med obehag efter att ha hakat tidigare (börjar bli bättre nu). #5 du lär nog se från marken om det är patella som hästen har, det borde märkas mer när du leder hästen än när du rider den. Benet liksom fastnar för att sedan (om det inte är riktigt illa) hoppa tillbaka igen.
Fick reda på för 5 år sedan att min häst har patella. Eftersom han är min tävlingshäst så är jag väldigt nogrann med att han ska må bra, därför har han alltid fått gå på lösdrift. Han får årligen 1-2 månaders vila i en "aktiv" flock (t ex unghästar som leker och busar mycket så han rör sig). Ha inte hästen inne om det inte behövs.
Det är oerhört viktigt att bygga upp hästen för att "träna bort" patellahakningarna. Rid mycket varierat, ute, inne, böjda spår, hoppa, klättra, ja mångsidig träning helt enkelt. Dessutom är det viktigt att hästen hålls igång när den rids, gärna 4-6 gånger i veckan är att rekommendera. Om du inte vill rida din unghäst så går det alldeles utmärkt att tömköra eller markarbeta hästen också, det är också väldigt bra träning för både dig och hästen! Det behöver nödvändigtvis inte vara hårda pass, men så att hästen håller sig mjuk och smidig och bygger muskler.
På vinterhalvåret står min dock inne på natten nu för tiden eftersom han nu inte hakat något större på ca 2 år. Jag försöker att ge honom en B-vitaminspruta (veterinären gör det alltså) vid varje pälssättning. Både på vintern till vinterpälsen och när han ska sätta sommarpälsen/fäller vinterpälsen. Dessutom får han B-vitamin i kraftfodret varje dag under denna perioden. Det kan vara bra att ge unghästen lite kraftfoder med B-vitamin i om du märker att han har ont av patellaupphakningen såhär års.
Vanligtvis brukade han haka sig när han legat ner/stått inne under natten och då brukar det hjälpa att backa dem ett par steg, men är inte upphakningen jätteallvarlig brukar de lyckas lösa den själv. 
Kan ju tillägga att min häst idag är i full tävlingskondition och gick SM i somras, så patellan är ingenting som behöver stoppa framtida planer med din häst, lycka till!
Min unghäst går på lösdrift, hon är 16 månader och busar som bara den.
Jag ger henne extra b-vitamin och även mer proteiner. Har börjat ut o gå med henne för att få henne o lyfta mer på benen för extra träning.
Märker att det är när hon stått stilla o betat eller legat ner som det hakar i. Är inte orolig att detta kommer bli ett problem i framtiden, hon har åren framför sig och med rätt träning så kommer hon att fixa det.
Det är bara att man blir orolig först innan man hittar info och att det är många som säger olika saker. Men jag antar att man får lita på magkänslan.
Tack alla för era svar! Tycker detta är ett kanon forum som man hittat man får ju svar direkt :)
Ett till tips är att absolut inte låta hästen bli det minsta överviktig, då belastas lederna och hästen får lättare upphakning.

Min häst är 8 år och har sällan upphakningar numera men ganska ofta "halvt" upphakning, då börjar han markera på höger bak som är mest drabbat.
*Håll bakhovarna korta
*Träna upp bakbensstyrka genom ex upphöjda bommar, backträning, studs eller vandringar över stock och sten
*B-vitamin och proteintillskott kan hjälpa
*Hästen ska röra sig så mycket som möjligt men det är ingen katastrof att ha den installad nattetid tex.
Och kom ihåg att många unghästar får upphakningar och det växer bort på de flesta.
Skynda långsamt så går det fortare.
#10 tack
det är precis min tanke, skynda långsamt vi har all tid i världen!
asså jag vet ju inte ens om det är hakningar, har aldrig sett något varken vid longering eller när jag ledit och när jag rider känns ingenting.
Igår red jag en sväng, hästen stannar vägrar gå, jag backar några steg, vägrar gå iaf vänder och går åt andra hållet hästen går som om inget hade hänt, vänder om igen och går åt det hållet jag skulle åt först hästen tvärnitar och vägrar gå, vänder om igen inga problem, vänder vill inte gå backar några steg samma sak, lägger på skänkeln ordentligt och svänger från sida till sida och sen fortsätter hästen helt som vanligt igen.
Rider en stund och sen kommer vi till några får då händer samma sak igen tvärnit men då tittade han på fåren och brummar till några hästar som står i en hage bakom samma igen vänder inga problemn åt andra hållet vill inte gå fram efter en stund får jag hästen att gå fram och då fortsätter den som vanligt.
Vet inte om den bara är istadig eller rädd för något och larvar sig eller om det verkligen är så att det är något.
Jag har börjat ge extra b vitamin och proteinpellets för säkerhets skull och hoppas på det bästa.
#12 Jag tycker det där låter mer som larv, men du kan väl höra med en veterinär så kan du vara säker på det :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
veterinären var ute häromdan och kände och hästen har slappa ledband båda bak, tydligen kan man dra dem över kanten, värre på höger än vänster så det förklarar allt, det var inte bara larv.
Den får foderjäst i maten varje dag nu, det står att det hjälper om de har b vitamin brist och patella kan ju bero på b vitaminbrist sägs det.
Har ni någon erfarenhet ifall det brukar funka och om det funkar hur lång tid tar det innen det hjälper?
Vi ska åka in på klinik och kolla up det ordentligt men vi tänkte vänta lite och ge b vitamin för att se om det blir bättre. Den var gallig också så veterinären ordinerade vila.
Skit trist för tydligen så kan det vara ärftligt också och man vet inte om det försvinner eller inte.

Använd tipsen i #10 så blir det bättre, jag märker stor skillnad på min.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är inte min häst så det är inget jag kommer hålla på med.